Vindkraftverk söder om smygehuk

Hej.
E d nån som vet var de stora vindkraftsverken söder om Smygehuk ligger (står)? Man ser bara vindturbinerna o del av mast på dom.
Tackar på förhand.
 
Jag syftar på dom man kan se. Såg dom förra sommaren, tänkte inte så mycket på d förrän nu i helgen då barnen o jag pratade om dittan o datten o de frågade hur långt man kan se.
 
PÅ VHF/SRC-utbildning lärde jag mig formeln som ser ut så här (då VHFradio sägs ha täckning på "siktavstånd") - det är ju bara om omräkning av formeln ovan där man brutit ut sqrt(13) och räknat om till nautiska mil.

Räckvidd [nautiska mil] ~= 2,2 * ((sqrt (h1) + sqrt (h2) )
Där h1 är antenhhöjd för dej själv och h2 för den andra antennen.

Exempel lätta värden att räkna på: Din segelbåt har antennen i masttop på 9m över havet. Landstationen du pratar med står på en kulle 400m upp.

Räckvidden = 2,2 * (sqrt(9) + sqrt(400)) = 2,2 * (3 + 20) = 51

51 NM ~= 94 km

Står du två meter över havet och räknar med h2=25 (hur högt är ett vindkraftverk till havs?) så ser du dem på cirka 26km avstånd enligt denna formel.

En NM = 1852m så vill du du har formeln i km så byt ut 2,2 mot 4 (behåll höjderna i meter)-

Så blev väl mattematien rätt?


/Patrik
 
Hej,

Normalt hade jag rekommenderat "vindbrukskollen", som är ett praktiskt verktyg för att kolla upp vindkraftverk i riket. Dock verkar den bara inkludera svenska vindkraftsanläggningar, och det finns inga svenska parker söder om Smygehuk (iaf inte än).

Lite googlande gav istället den här kartan: European Offshore Wind Farms Map Public | WindEurope . Här hittar man bl.a Kriegers Flak, Baltic 2 och nämnda Wikinger. Man ser inte exakt avståndet, men det verkar ligga mellan 40 och 50 km (om man googlar farmerna kan man antagligen ta reda på exakta koordinater). Tyvärr syns de dåligt på Google maps.
 
Masterna är i storleksordningen 100 meter höga så du kan räkna på kanske 80 meter som höjd på det du ser. sqrt är väl förkortning för kvadratrot. Men hägringar kan göra att du ser längre. Över hav så är det inte ovanligt att man kan se uppåt 100 km men då förstås topografi som sticker upp en hel del så svenska kuster ser man inte så långt i allmänhet. .

Thure
 
Senast ändrad:
Masterna är i storleksordningen 100 meter höga så du kan räkna på kanske 80 meter som höjd på det du ser. sqrt är väl förkortning för kvadratrot. Men hägringar kan göra att du ser längre. Över hav så är det inte ovanligt att man kan se uppåt 100 km men då förstås topografi som sticker upp en hel del så svenska kuster ser man inte så långt i allmänhet. .

Thure

sqrt= square root = kvadratroten ur, oftast kallt roten ut och matematiskt är det inversen av "upphöjt till 2"
Eller på ordsvenska: "vad gånger sig själv blir talet"

Kvadratroten av/ur X brukar på asci skrivas sqrt(X) medan upphöjt till två (kvadrat av X) brukar skrivas X^2


/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.