Funkar mobiltelefon i Hoiganvagge

Hej fjällvänner!

Vi ska vandra mellan Riksgränsen/Katterjåkk-Abisko endast över trädgräns i sommaren. Men mitt fråga till er, någon vet om Telia eller nån mobil-service funkar i Hoiganvaggi?

Självklart jag ska beror på papper kartan, men jag tror det blir lite lättare mellan Hoigan-Kårsa med lite GPS på mobilen (jag oroar mig lite att vi kommer att missa den markerade leden upp)

Tack alla, o förlåt för mitt dågliga svenska :D

Morgy

Tveksamt skulle jag säga. Vår erfarenhet förra året vid 7 nätters tälttur söder om Abisko var att täckningen var sämre än kartan. Ladda hem en offlinekarta alltså.

Thure

Screenshot_20240418_133613_Chrome.jpg

Gick sträckan Unna Allakas - Katterjåkk i somras och kunde med min Iphone 13 Pro och Telia abonnemang sitta i tältet på kvällen och sms:a i Dossagemvaggi. Några km söder om Stuor Kärpel.

HasseQ

Avstängd
Låter som om det är navigering du är ute efter. GPS funkar alltid, och en bra app / karta som funkar offline är det som gäller. Då behöver man inte mobiltäckning.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Hi all, thanks so much for all these helpful replies!

I've plotted out a GPX now and have it stored in my phone too, and will likely load it onto the usual rented InReach Mini.

Phone usage will certainly be a bonus but it sounds like we can't go wrong with the traditional methods:D

Thure - I had no idea there were such coverage maps, thanks this is super useful in general!

Thanks again everyone, my first post in this forum and so friendly and helpful:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips