Funkar mobiltelefon i Hoiganvagge

Hej fjällvänner!

Vi ska vandra mellan Riksgränsen/Katterjåkk-Abisko endast över trädgräns i sommaren. Men mitt fråga till er, någon vet om Telia eller nån mobil-service funkar i Hoiganvaggi?

Självklart jag ska beror på papper kartan, men jag tror det blir lite lättare mellan Hoigan-Kårsa med lite GPS på mobilen (jag oroar mig lite att vi kommer att missa den markerade leden upp)

Tack alla, o förlåt för mitt dågliga svenska :D

Morgy
 
Tveksamt skulle jag säga. Vår erfarenhet förra året vid 7 nätters tälttur söder om Abisko var att täckningen var sämre än kartan. Ladda hem en offlinekarta alltså.

Thure

Screenshot_20240418_133613_Chrome.jpg
 
Gick sträckan Unna Allakas - Katterjåkk i somras och kunde med min Iphone 13 Pro och Telia abonnemang sitta i tältet på kvällen och sms:a i Dossagemvaggi. Några km söder om Stuor Kärpel.
 
Låter som om det är navigering du är ute efter. GPS funkar alltid, och en bra app / karta som funkar offline är det som gäller. Då behöver man inte mobiltäckning.
 
Hi all, thanks so much for all these helpful replies!

I've plotted out a GPX now and have it stored in my phone too, and will likely load it onto the usual rented InReach Mini.

Phone usage will certainly be a bonus but it sounds like we can't go wrong with the traditional methods:D

Thure - I had no idea there were such coverage maps, thanks this is super useful in general!

Thanks again everyone, my first post in this forum and so friendly and helpful:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.