Vindkraftverk söder om smygehuk

Den förkortningen använde vi inte på gymnasiematten då 1972-1975. Rotenurtecknet finns förstås inte på vanliga tangentbord.

Thure
 
Det är tyska Kriegers flak som du ser. De står precis på tyska sidan av trerikskorset för gränser för ekonomisk zon mellan danmark tyskland och sverige.
Danmark påbörjar snart sin park, och svenska Kriegers flak som planeras men som inte givits tillstånd till ännu, utgår från totalhöjd 280m om jag minns rätt, så de kommer synas längre. Finns utredningar om hur långt man kan se de tre ländernas parker i MKB som Vattenfall tagit fram för Kriegers flak.
 
Nja Pysen, rent tekniskt sett så är det den tyska vindfarmen "Baltic II" som kan skymtas från Smygehamn
tillsammans med den danska vindfarmen "Kriegers Flak". Den svenska vindfarmsdelen på grundområdet
Kriegers Flak är bara planerad än så länge - den har fastnat i kommunal byråkrati och hos spagettiryggade
politiker. Men det är nog rätt att det är statsägda svenska Vattenfall AB som äger alla tre delarna - som
alltså förser tyskland och danmark med ström. Det är nog för stor politisk risk att investera i sverige...

PS.
Jag begriper mig inte på svenskarna, vi tvingar ryggradslösa omvalsrädda politiker att tvångsstänga fullt
fungerande kärnkraftverk - "till fördel för vind och vatten" - och sedan hindras byggandet av de numera nöd-
vändiga vindkraftverken och det börjas "ompröva" sveriges vattenkraftverk - hur sjutton tänker svensken?!?
Är det tjockoljeeldat Karlshamnsverk som svensken vill ha, och många fler sådana dessutom? Koleldat
Värtaverk? Snart får jag väl order om att köra igång den fotogeneldade gasturbinen jag sitter bredvid dag-
ligen...

För det kan väl inte vara en nedlagd svensk industri, arbetslösa industriarbetare, frysande befolkning
(och vattenledningar!) etc som svenskarna vill ha? Eller är det kanske bara fåprocentarna som vill det?

Jag får inte logiken att stämma längre...
/Odd
 
För det kan väl inte vara en nedlagd svensk industri, arbetslösa industriarbetare, frysande befolkning
(och vattenledningar!) etc som svenskarna vill ha? Eller är det kanske bara fåprocentarna som vill det?

Jag får inte logiken att stämma längre...
/Odd

Du har rätt, det hela håller på att haverera.

Polariseringen grundar sig nog mycket i att några få procent urbaniserade har fått hållit i taktpinnen för mycket gällande hur framtiden o vårt land ska se ut och folk börjar så smått göra både passivt och aktivt motstånd.
Inge vill väl påskynda klimatpåverkan negativt, men när omställningarna och inskränkningarna i livet börjar bli för stora och kännbara så får leka klimathjälte långt bortom Världssnittet vackert vänta.
Lättare att säga att folk ska åka kollektivt om man är storstadsbo, svårare att förverkliga om man är glesbyggdsbo.
Ovan nämnda omställningar negativa verkningar drabbar ju oftast fåprocentarna väljarbas minst och dom som lever i en helt annan verklighet mest.

Ingen tycker väl kärnkraft är helt problemfritt, men får man välja mellan det och riskera att bli utan el mitt i vintern eller bli arbetslös för att företagen tvingas börjar varsla på grund av elbrist så kan nog dom flesta stå ut med det energislaget till en väl fungerande lösning är på plats.

Tyvärr så verkar Svensken ha väldigt svårt att förutse orsak-verkan av politiken innan lampan i taket inte längre går att tända.

Datorprogrammerare brukar kalla kalla fenomenet "Skit in- Skit ut"
 
Senast ändrad:
Du har rätt, det hela håller på att haverera.

Polariseringen grundar sig nog mycket i att några få procent urbaniserade har fått hållit i taktpinnen för mycket gällande hur framtiden o vårt land ska se ut och folk börjar så smått göra både passivt och aktivt motstånd.
Inge vill väl påskynda klimatpåverkan negativt, men när omställningarna och inskränkningarna i livet börjar bli för stora och kännbara så får leka klimathjälte långt bortom Världssnittet vackert vänta.
Lättare att säga att folk ska åka kollektivt om man är storstadsbo, svårare att förverkliga om man är glesbyggdsbo.
Ovan nämnda omställningar negativa verkningar drabbar ju oftast fåprocentarna väljarbas minst och dom som lever i en helt annan verklighet mest.

Ingen tycker väl kärnkraft är helt problemfritt, men får man välja mellan det och riskera att bli utan el mitt i vintern eller bli arbetslös för att företagen tvingas börjar varsla på grund av elbrist så kan nog dom flesta stå ut med det energislaget till en väl fungerande lösning är på plats.

Tyvärr så verkar Svensken ha väldigt svårt att förutse orsak-verkan av politiken innan lampan i taket inte längre går att tända.

Datorprogrammerare brukar kalla kalla fenomenet "Skit in- Skit ut"


Sluta snacka goja, Stordrulen. Du startar tillräckligt med trådar för att hålla låda själv. Du o dina idéer kan du babbla om i dom trådarna.
Kapa inte andras trådar med ditt svamleri. Tack
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.