• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Jag sätter hundra spänn på att Sverige när året är slut kommer att ha exporterat mer än vi importerat. Trots att elbilarna säljer som aldrig förr, trots att kärnkraftverk stängts och trots en expanderande vindkraft.

Nån som sätter emot?
 
Jag sätter hundra spänn på att Sverige när året är slut kommer att ha exporterat mer än vi importerat. Trots att elbilarna säljer som aldrig förr, trots att kärnkraftverk stängts och trots en expanderande vindkraft.

Nån som sätter emot?

Tror jag avstår. Särskilt med tanke på att vi bara i Januari exporterade dubbelt så mycket som vi importerade :) I alla fall om man ska tro expressen-artikeln som länkades här ovan av norrbottningen.

Citat " Under januari månad importerade Sverige totalt 1 347 gigawattimmar el från andra länder, varav störst del importerades från Norge. Sverige exporterade 2 556 gigawattimmar under samma period."

Av de 1 347 GW-timmarna kom 1 077gw-timmar från Norge enligt samma artikel. Om jag minns rätt så är norsk el till 90-95% vattenkraft. Nu är det nog kyligare i Februari så här långt än det var i Januari så det blir intressant att se summeringen av Februari. Misstänker att vi kommer behöva importera mer denna månad.
 
Tror jag avstår. Särskilt med tanke på att vi bara i Januari exporterade dubbelt så mycket som vi importerade :) I alla fall om man ska tro expressen-artikeln som länkades här ovan av norrbottningen.

Citat " Under januari månad importerade Sverige totalt 1 347 gigawattimmar el från andra länder, varav störst del importerades från Norge. Sverige exporterade 2 556 gigawattimmar under samma period."

Av de 1 347 GW-timmarna kom 1 077gw-timmar från Norge enligt samma artikel. Om jag minns rätt så är norsk el till 90-95% vattenkraft. Nu är det nog kyligare i Februari så här långt än det var i Januari så det blir intressant att se summeringen av Februari. Misstänker att vi kommer behöva importera mer denna månad.

Mer import i februari än i januari, ja. Så blir det nog, men totalt sett är jag övertygad om att även februari kommer att sluta med nettoexport. Sen har vi ju också problemet med överföringskapaciteten mellan norra och södra Sverige, där det mycket väl kan vara så att vi exporterar till Finland i norr samtidigt som vi importerar från Danmark eller Polen i söder.
 
Mer import i februari än i januari, ja. Så blir det nog, men totalt sett är jag övertygad om att även februari kommer att sluta med nettoexport. Sen har vi ju också problemet med överföringskapaciteten mellan norra och södra Sverige, där det mycket väl kan vara så att vi exporterar till Finland i norr samtidigt som vi importerar från Danmark eller Polen i söder.
Bara så vi inte pratar runt varandra. Jag är enig med dig att nettot kommer vara positivt, dvs vi exporterar mer än importerar sett till helåret 2021 även om det kortare perioder kommer vara tvärt om.

Men jag är även ödmjuk och erkänner villigt att jag hade fel om summeringen efter årsskiftet visar annorlunda.
 
Tror jag avstår. Särskilt med tanke på att vi bara i Januari exporterade dubbelt så mycket som vi importerade :) I alla fall om man ska tro expressen-artikeln som länkades här ovan av norrbottningen.

Citat " Under januari månad importerade Sverige totalt 1 347 gigawattimmar el från andra länder, varav störst del importerades från Norge. Sverige exporterade 2 556 gigawattimmar under samma period."

Av de 1 347 GW-timmarna kom 1 077gw-timmar från Norge enligt samma artikel. Om jag minns rätt så är norsk el till 90-95% vattenkraft. Nu är det nog kyligare i Februari så här långt än det var i Januari så det blir intressant att se summeringen av Februari. Misstänker att vi kommer behöva importera mer denna månad.
Kom nu inte och blanda in fakta i diskussionen!
Härnäst kommer väl någon att påpeka att kraftverket i Karlshamn inte kopplats in än utan bara står stand-by.
 
Jag förslog att man skulle använda förstörd mark till vindkraftverksparker vilket man har gjort i Hamburg i Tyskland vi har också gjort det på Viscaria gruvan i Kiruna. Det som är dåligt är att placera en vindkraftverkspark som i Sjiska där det finns jungfruliga områden i närheten. Vi har massor av hamnar, industriområden, Kärnkraftsområden, gamla gruvområden, förorenade områden och soptippar och där vi med lätthet skulle kunna placera över 1000 vindkraftverk. Vi måste också höja priset på elen men även bygga att nära förbrukarna så då skulle vi inte förlora så mycket på el överföringen då skulle vi kunna få mycket mera el. Om alla husen vore utrustade med solel eller solfångare skulle vi kunna vinna mycket. Alla måste inte ha poler som det är idag och om de har den så måste de också vara villig att betala mer för att värma upp dem. Vi laddar upp våra mobiltelefoner idag så mycket så att motsvarar nog ett kärnkraftverk. Allt vi gör på datorn drar säkert även det ett kärnkraftverk. Jag lever som jag lär och har högre pris på el överföringen och fasta priser på el än på förbrukningen och bor ändå i hus i Bergslagen. Vi måste satsa på havsbaseradvindkraft och sjöbaserad el i första han men komplettera med det jag nämnt tidigare och då tror jag vi kan bygga ut vindkraften 4ggr men då får inte Vattenfall fara världen runt och göra dåliga affärer. Vi kanske till och med kan tjäna pengar på att exportera el om vi har en stor produktion. Jag är rädd för utbyggnaden i havet kanske inte är helt positiv för det marina livet men däremot tycker jag försvarsmakten får maka på sig för om Danmark och Tyskland kan bygga så många vindkraftverk så borde vi kunna bygga många fler än de båda länderna tillsammans. Vi måste ta bort skogen som råvara till att producera el i stora förbränningssystem och bara tillåta små system för vi kommer behöva all skog för byggmaterial och papper i framtiden.
Här har ni reportage om vår planerade vindkraftutbyggnad. https://sverigesradio.se/avsnitt/1667667
 
I min hemkommun har man byggt solcellspark pågammal soptipp som var svår att använda till bostäder/affärer/industrier. Bra nyttjande av marken tycker jag.

/Patrik
 
Kärnkraften har vi röstat om för längesen så de skulle varit stängda vid det här laget. Bara att stänga ner tvärt nu och sen får alla anpassa sig efter det. Storindustrierna får väl komplettera med egen elproduktion, men de är ju så bekväma av sig och vill maximera vinsterna i första hand.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.