Vindbyxor för vandring?

Med bra andningsförmåga och vidare passform. Skall klara mygg men det borde väl alla vindtäta klara. Lätta.

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Trimtex byxor är sköna och lätta att vika upp. Överväger även jag att vandra i mina löparbyxor (Newline) istället för vandringsbyxor. Mina trimtex är inte helt vindtäta tyvärr.

Jag har vandrat i mitt Craft vindställ den har ett lite tjockare material än de riktigt supertunna. Funkar utmärkt.

Vindtät

Trimtex byxor är sköna och lätta att vika upp. Överväger även jag att vandra i mina löparbyxor (Newline) istället för vandringsbyxor. Mina trimtex är inte helt vindtäta tyvärr.

Nä vad bra för det finns vissa ställen innanför byxor där jag svetsa. Är det så risigt väder att jag inte vill ha ventilation åker regnbyxor på. Jag har nog oftast mer problem att det är för täta byxor.

Jag har faktiskt gjort en "first ascent" på ett berg i Kina (strax under 6000m) iförd ett par vindbrallor som jag köpte på ett lågprisvaruhus i Paris för en 50-lapp eller något i den stilen. De var jättesköna och hur bra som helst. (Hade ett underställ i merinoull under).

Nu ska jag cykla runt Kalahariöknen i höst och kommer att ha de här när det är för kallt för shorts (jo, det kan bli kallt, t o m snö på vissa ställen längs den rutten): http://www.outnorth.se/dobsom/r-90-pant-m-black.php

Har under åren fått rätt många kommentarer om min gylfpinne, men jag är såpass gammal att det kan jag ta.
Har prövat i varmare klimat att gå i shorts men jag blev för bränd på benen. Ursprungsbefolkningarna som klär på sig har upptäckt något väsentligt.
Cykelkläder är rätt funkis att gå i om man vill få ner vikten. vindtätt framåt och luftande bakåt, nästan som fördelningen av svettkörtlarna.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips