Vindblus

Hej där. Har tänkt köpa på mig en vindblus/vindskjorta och behöver tips om vad jag ska satsa på för någon. Vill ju inte köpa på mig en "tät plastpåse". Har en gammal Lundhags jacka (lång modell som går ner över häcken) som väger ett kg och är skön men tung, som komplement till denna har jag en Haglöfs LIM 2 regnjacka med goretex. Gillar LIM 2:an men den är för tät att vandra i när det inte behövs regnskydd. Som sagt, tips och råd tas tacksamt emot, och den behöver inte gå ner över häcken 😉
 
????

Hej där. Har tänkt köpa på mig en vindblus/vindskjorta och behöver tips om vad jag ska satsa på för någon. Vill ju inte köpa på mig en "tät plastpåse". Har en gammal Lundhags jacka (lång modell som går ner över häcken) som väger ett kg och är skön men tung, som komplement till denna har jag en Haglöfs LIM 2 regnjacka med goretex. Gillar LIM 2:an men den är för tät att vandra i när det inte behövs regnskydd. Som sagt, tips och råd tas tacksamt emot, och den behöver inte gå ner över häcken 😉

Innan jag svara, för att undvika missförstånd, hur definierar du "vindblus". På din beskrivning tycker jag det låter "jacka" men på namnet något lättare?
 
Gräv i garderoben efter tunnast möjliga polyester/bomulsskjorta. Min egen väger strax över 100 g. Sprätta bort kragen om du är UL-fanatiker ;)). De finaste kvaliteterna, supertunna men samtidigt tätvävda, görs knappt längre, men hittas ofta på loppis.

Luftigaste sortens löparjacka tycker många är ett bra alternativ, men inte lika skön ändå, tycker jag själv. Fr a om man skulle vilja ha den direkt på kroppen någon riktigt varm dag.

Det är snarast till fördel om plagget inte är helt vindtätt - då är det redan för svettigt. Blåser det så hårt att det inte räcker till, har du ju din LIM-jacka att kränga ovanpå.
 
Ag

Innan jag svara, för att undvika missförstånd, hur definierar du "vindblus". På din beskrivning tycker jag det låter "jacka" men på namnet något lättare?

Det är kanske mer rätt att kalla vindjacka, det är efter ha läst Jörgen Johanssons böcker som jag fått till det med att kalla det vindblus 😊 kanske fel 🙃 Men lätta verkar dom vara som han skriver om.
Testade idag med tunnaste merinotröjan under min Fjällräven Sarek Trekking skjorta (G1000 tyg) och det fungerade alldeles utmärkt.
Det blåste en del nere på sydkusten idag men det var varma vindar.
Den väger drygt 400g och det behöver kanske inte vara konstigare än så.
 
Gräv i garderoben efter tunnast möjliga polyester/bomulsskjorta. Min egen väger strax över 100 g. Sprätta bort kragen om du är UL-fanatiker ;)). De finaste kvaliteterna, supertunna men samtidigt tätvävda, görs knappt längre, men hittas ofta på loppis.

Luftigaste sortens löparjacka tycker många är ett bra alternativ, men inte lika skön ändå, tycker jag själv. Fr a om man skulle vilja ha den direkt på kroppen någon riktigt varm dag.

Det är snarast till fördel om plagget inte är helt vindtätt - då är det redan för svettigt. Blåser det så hårt att det inte räcker till, har du ju din LIM-jacka att kränga ovanpå.

Testade idag i de ljumma vindarna nere på sydkusten (Hammarsbackar) med min Fjällräven Sarek Trekking skjorta i bomull-polyesterblandning (G1000).
Det funkade alldeles utmärkt med tunnaste merinotröjan under.
Skjortan väger drygt 400g och det är kanske det som stör mig 😉
Men, trots allt, lättare än den långa Lundhags-jackan.
 
(...) Skjortan väger drygt 400g och det är kanske det som stör mig 😉 (...)
Skulle störa mig också ;)
Poängen är ju att inte dubblera funktioner. Mitt flexibla combo med regnjacka + farsans gamla polybomullsskjorta väger sammanlagt mindre än din fina Fjällrävenskjorta. Det måste ju inte heta något med "vandrings-", trekkting" eller ens "vindblus" och vara inköpt i "outdoor"-butiken för att fungera som avsett ;)
 
hejsan,
M59 skjortan... eller dess efterföljare..eller den gamla blå militära träningsoverallsjackan..
alternativt en orienterarjacka eller cykeljacka
mvh
 
Min Marmot Ion Windshirt är nog det mest användabara plagg jag äger. Supertunn polyester. Vindtät, superlätt och snabbtorkande.Tror den heter Trail Wind Hoody numera. Annars har t.ex. Norröna motsvarande modell, fast lite bättre skärm än min Ion.
 
Det beror ju lite på vad man menar, som sagts. Jag har en Montane Lite Speed. Fantastiskt bra vindplagg för tex cykling, vandring, på sjön. Finns massa liknande varianter, rek en med huva. Om man menar även mer allmänt tunt ytterplagg så är nämnda 59-skjortan underbar. Den är oftast förstaval i skogen. Numera har jag även en Haglöfs Grym Shirt (nylon/bomull) som snabbt blivit en favorit när jag vill undvika MÖP-stämpeln. Finns för 500:- på Haglöfs outlet, f n.
 
Min Marmot Ion Windshirt är nog det mest användabara plagg jag äger. Supertunn polyester. Vindtät, superlätt och snabbtorkande.Tror den heter Trail Wind Hoody numera. Annars har t.ex. Norröna motsvarande modell, fast lite bättre skärm än min Ion.

Blir det inte svettigt under de här som består av endast tunt syntetmaterial? Kan vara något som jag fått för mig bara, har ju läst lite på olika ställen om fördelarna med syntetplaggen, snabbtorkande, lätta o.s.v.
Är ju lite avogt inställd till rena syntetplagg eftersom jag inbillar mig att det blir lite av en plastpåse av det hela 😉 Är det inte så får jag nog överväga ett inköp av helsyntet 🙃
 
Det beror ju lite på vad man menar, som sagts. Jag har en Montane Lite Speed. Fantastiskt bra vindplagg för tex cykling, vandring, på sjön. Finns massa liknande varianter, rek en med huva. Om man menar även mer allmänt tunt ytterplagg så är nämnda 59-skjortan underbar. Den är oftast förstaval i skogen. Numera har jag även en Haglöfs Grym Shirt (nylon/bomull) som snabbt blivit en favorit när jag vill undvika MÖP-stämpeln. Finns för 500:- på Haglöfs outlet, f n.

Har sneglat lite på Haglöfs skjortor eftersom de precis som Fjällräven har bomull-polyesterblandning (gillar materialet) och att de är lättare än Fjällräven skjortorna. Är ju inte märkesbunden på något sätt men det är vad jag har hittat som jag tror kan funka, finns säkert andra fabrikat som har samma egenskaper och jag tar gärna emot förslag. Eller så gör jag en helomvändning och satsar på helsyntetiskt plagg 🤔
M59:an, var inte den en ren bomullsskjorta? Var ju rätt go att ha på sig under lumpartiden 😊
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Vindblus = stinkblus? Kläder 9
Erik1 Frågor, vindblus M60. Kläder 4
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Sarvi ITABs T&P Vindblus Kläder 25
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...