Vindblus

Blir det inte svettigt under de här som består av endast tunt syntetmaterial? Kan vara något som jag fått för mig bara, har ju läst lite på olika ställen om fördelarna med syntetplaggen, snabbtorkande, lätta o.s.v.
Är ju lite avogt inställd till rena syntetplagg eftersom jag inbillar mig att det blir lite av en plastpåse av det hela 😉 Är det inte så får jag nog överväga ett inköp av helsyntet 🙃

Det beror på plagget. Vissa vindjackor har lite mjukare yta som känns helt ok att ha direkt mot huden medans andra har den typ av plastiga yta som du vill undvika.

Jag använder sedan ett antal år tillbaks nästan uteslutande vindskjortor i syntet: Norröna Aero60, Arcteryx Squamish och Norröna Sydpolen jacka. De enda tillfällen jag inte har någon av dessa är när det är riktigt regn.

M-59 skjortan är 100% bomull.
 
Som "joask202" skriver kan det vara ganska stor skillnad mellan hur olika skjortor känns mot huden. En Patagoniskjorta jag har är som bomull. Men även de mer hårda, plastiga är helt OK: Först känns de plastiga och täta, men efter att man jobbat och blivit rejält svettig så kommer de till sin rätt - blir snabbt torra och med bibehållen form.
Notera att många tropikkläder är helsyntetiska. Dessutom är många "moskitsäkra", vilket innebär att de är ganska så täta, dvs. de kan fungera som vindblus trots att de är avsedda för varma klimat..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Vindblus = stinkblus? Kläder 9
Erik1 Frågor, vindblus M60. Kläder 4
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Sarvi ITABs T&P Vindblus Kläder 25
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.