Vilket verktyg?

Tycker att

den haken skiljer sig mycket från verktyget Raskesven började tråden med.

Varför skulle en hake för flottning vara slipad som en lie?

Thure
 
Verktyg för att hamla träd kanske?
Hur sâ träden ut i närheten?
Träden i närheten var storgranar, säkert minst 150-200-åriga träd. Ettt område påminde om en pelarsal, då granarna inte hade kvistar långt ner men ett riktigt tak högt upp. Verkar rimligt att anta att verktyget använts för att kapa grenar. Som thureb skriver, varför skulle annars verktyget vara skarpslipat? Men hamlar man verkligen gran? Är det inte lövträd som hamlas? Verkar segt att stå och skära av grangrenar med bara en vässad skära.

Kanske det är ett multiverktyg? Det fanns en å och sjöar i närheten. Kan ju ha använts för både grennertagning och annat, som att dra stockar över, längs ån. Min gissning får dock bli att grennertagning var det primära.

Raskesven
 
Stamkvistar träd gör man normalt sett med en kvistsåg fäst på en stång (om man ska kvista högt upp).
Är det lägre kvistar som ska kapas går det bra med yxa eller "bazooka".
Vet inte om bazookan har ett "svenskt" namn men den påminner litegrann om en machete men med en böj längst ut.
Att skära av kvistar med ett sånt där verktyg tror jag inte är så lätt däremot.
Den ser för vek ut och det är svårt att få tillräckligt med kraft för att kunna hugga av kvistarna.

Vad det däremot är för något vet jag inte men jag tror inte på båtshake heller.
 
En reflexion över bilden är att spikarna som den är lagad med ser ut att vara moderna spikar samt lagad på ett icke-professionellt sätt. Tror inte att det är alltför länge sedan den är lagad samt att det inte varit en "gammal" skogsmänniska som gjort lagningen.

Det där med att skära ner tickor kanske är en möjlighet.
 
Träden i närheten var storgranar, säkert minst 150-200-åriga träd. Ettt område påminde om en pelarsal, då granarna inte hade kvistar långt ner men ett riktigt tak högt upp. Verkar rimligt att anta att verktyget använts för att kapa grenar. Som thureb skriver, varför skulle annars verktyget vara skarpslipat? Men hamlar man verkligen gran? Är det inte lövträd som hamlas?


Raskesven

Man hamlar lövträd för att få bete till djuren, man kvistar gran + tall för att få kvistfritt timmer MÅNGA år senare.
 
Jag tror det är en flottar hake. anledningen till att den har egg är nog så den inte ska glida längs med sidan på stocken om man greppar där. Stamkvistning av gran förekommer inte i skogsbruksyfte då det är för stor risk för röta dessutom skulle ett liknande verktyg alltför lätt skada barken.
 
Jag har svårt att tänka mig att redskapet använts vid flottning. Jag har nämligen aldrig sett någon flottarhake med egg, och jag har ändå sett ett antal sådana, samt även sett dem användas. På den här bilden syns kanske något av flottningshakens användningssätt. Hakens spets slås fast i stocken för att man sedan ska kunna dra stocken. Den har dessutom en spets riktad framåt, dvs i skaftets förlängning. Åtminstone har alla hakar jag sett haft en sådan.

En bild till
 
Nu är jag inte helt säker på detta, men har för mig att jag sett ett liknande men modernt verktyg för att röja vass. Den skulle då ha använts för att skära av och allmänt skada vassens rotstockar, för att fördröja återväxten. Kanske inte ens finns någon vass i närheten, men det är en gissning.
 
Kvistning

av levande granar verkar inte så troligt. Grangrenarna går som bekant av mycket lättare om man slår med yxan från rotändan och uppåt och med det här verktyget skulle eggen komma från toppen av granen och nedåt.

Thure
 
Jag tror inte heller på flottningsredskap. Finns ingen anledning till egg då. Tror också på kvistning/hamling. Precis som man förr(?) kvistade ekar för att de skulle växa rakt och ge bra skeppsplank så har jag för mig att jag hört om ett granskogsområde här i Närke där träden kvistades för att de skulle ge bra skeppsmaster.

HåkanF
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.