Vilket mtrl är att föredra i underställ?

Funkade fint, är testat av mig personligen i -50.3 grader (var bara tvungen till att berätta!!)

Med hela stället på så likanr man mest en förvuxen Kermit

He he, en kall Kermit :)
Men det finns ju stora möjligheter att springa å göra sina förnödenheter samtidigt med de stora hålen som finns baktill på byxorna ;)
 
Alltså, jag kör med skjorta M90, som underställ i de flesta väder. Har inte mycket att klaga på där.
Vilka byxor/långjalingar motsvarar denna ungefär?
Skulle vilja hitta nåt i den stilen på den civila marknaden. Färg och sånt är ointressant, men kom gärna med förslag på märke o modell.

/K
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hmm, nu börjar det komma in många olika tips...
Nåja det funkade bra när jag testade dem igår under en runda i motionspåret iaf. Den kändes lite stickig i början. Understället var gratis så det e väl bara att slita ut.
"Gratis e gott"
 
carvingkimbo; sa:
Alltså, jag kör med skjorta M90, som underställ i de flesta väder. Har inte mycket att klaga på där.
Vilka byxor/långjalingar motsvarar denna ungefär?
Skulle vilja hitta nåt i den stilen på den civila marknaden. Färg och sånt är ointressant, men kom gärna med förslag på märke o modell.

/K

Det finns långkalsonger i det gröna sköna M90-tyget.

Tror de kom ut för något år sedan till försvaret. Om de finns till försäljning är jag osäker på, jag har testat dem och de funkar strålande.
Är utformade som ett par vanliga lånkalsonger, något tjockare, eftersom de är av samma mtrl som M90 skjortan.
 
Power dry

Jag vill slå ett slag för Malden Mills (Polartec) Power Dry. Det finns i kläder från bla Patagonia, TNF och Haglöfs.

Torkar fort, känns skönt, ser snyggt ut (= du ser inte ut som Gunde i dem). Inte så billigt dock.
Jag använder mina tröjor som enda plagg på överkroppen när jag vandrar. Funkar tills det regnar.
Jag har inte haft några luktproblem, men å andra sidan tvättar jag kläderna typ varannan dag när jag är ute.
Tyget är "antiluktbehandlat" vilket är lite farligt. Jag vet inte om det är behandlat med Triclosan, men i så fall skall man undvika plaggen! (överanvändning av antibiotika som Triclosan skapar resistenta bakteriestammar som gör att det blir svårare och svårare för tex penicillin att bita)

Ett tips:
Försvarets värmetröja M90 är Ullfrotté. Kan man hitta sån billigt (eller "tappa bort" i det militära) är det ett kanonplagg. Men den är i och för sig snarare ett förstärkningsplagg än underplagg.
Vanliga M90-frottetröjan (polysschclalal) tycker jag är sensationellt okomfortabel. Men jag har å andra sidan aldrig tvingats vänja mig vid den i det militära (vi körde med m59 eller m93).
 
Det finns långkalsonger i det gröna sköna M90-tyget.

Tror de kom ut för något år sedan till försvaret. Om de finns till försäljning är jag osäker på, jag har testat dem och de funkar strålande.
Är utformade som ett par vanliga lånkalsonger, något tjockare, eftersom de är av samma mtrl som M90 skjortan.

[/QUOTE]

Det var som tusan! Måste nog skaffa dessa.
Är de alltså i samma mtrl som skjortan?

/K
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Devold

Köpte ett par kortkalsonger från norska Devold i vintras.
Blandning av ull och syntet. Har haft dom vid vandring och löpning när det varit kallt, och dom funerar mycket bra. Varmare än t.ex Craft, men transporterar fukt lika bra.
Och det bästa är att dom inte luktar!
Säljs på Tierra (i Malmö iallafall).
 
Siden

Förutom ylle och syntet så kan ju siden vara ett bra alternativ, betydeligt skönare än ylle och syntet. Precis som ylle och syntet (men inte bomull) så fungerar det också bra om det blir fuktigt.

http://www.sidenselma.se/
 
carvingkimbo; sa:
Det finns långkalsonger i det gröna sköna M90-tyget.

Tror de kom ut för något år sedan till försvaret. Om de finns till försäljning är jag osäker på, jag har testat dem och de funkar strålande.
Är utformade som ett par vanliga lånkalsonger, något tjockare, eftersom de är av samma mtrl som M90 skjortan.

Det var som tusan! Måste nog skaffa dessa.
Är de alltså i samma mtrl som skjortan?


/K [/QUOTE]

Japp, försökte faktiskt trä dem över skallen första gången jag fick ut dem, så lika i mtrl är de.
 
Jag är nöjd med mina syntet-underställ i Thermolite Base frân Dupont. Reglerar värmen bra, transporterar fukt och är mycket lätta. Jag anvánder framför allt kláder av spanska http://www.grifone.com och de syr upp underkläder i tre kvaliteter Thermolite Base: light, medium och lycra. Samtliga är snygga nog att anvándas "synligt".

Mvh / Mats
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.