Vilket kupoltält?

Nej, det har förekommit diskussioner här på forumet kring Marmots något korta yttertält, därav blir jag skeptisk. Priset är ju däremot väldigt plånboksvänligt. Beslutsångest, fast just nu lutar det nog åt Orion Extreme
Jag som tyckte jag läste igenom varenda tråd om på utsidan om Marmot Nusku innan jag beställde... :(

Är du säker på att det var just Nusku som sades ha kort yttertält? För Nusku tillhör ju Marmots "europeiska" (läs: skandinaviska) tält och skall vara rejält annorlunda i konstruktionen jämfört med de "amerikanska" tälten, betydligt mer tåligare och rejälare i konstruktionen och bättre att sätta upp i regn och blåst.
 
Jag har inte sett diskussionen om Marmots tält. Däremot har jag sett några av deras tält i verkligheten, bla Nusku av den äldre modellen, och några av Marmots tält där man sätter upp innertältet först och sedan lägger på yttertältet. Den äldre Nusku modellen har ett yttertält som går långt med, medan dom med separata inner och yttertält har yttertält som inte går riktigt med till marken. Enklast är nog att titta på Marmots hemsida, eller en nätbutik som säljer deras tält, ex Addnature. Nusku verkar var ett mer nordiskt tält, medan många av Marmots övriga modeller har likheter med amerikanska tält. Jag tror att du kan vara lugn med ditt val.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
På bilder och video ser det ut att vara ca 10cm mellan ytertält och mark, ganska vanligt på ett 3 säsongers tält. Så länge avståndet mellan yttertält och innertält vid marknivå är 25-30cm så borde det inte stänka in vatten.
 
Bör det inte kunna bli lite kyligt inne i tältet om det blåser så in i helsike med en sådan lösning?

På bilder och video ser det ut att vara ca 10cm mellan ytertält och mark, ganska vanligt på ett 3 säsongers tält. Så länge avståndet mellan yttertält och innertält vid marknivå är 25-30cm så borde det inte stänka in vatten.
 
Jag som tyckte jag läste igenom varenda tråd om på utsidan om Marmot Nusku innan jag beställde... :(

Är du säker på att det var just Nusku som sades ha kort yttertält? För Nusku tillhör ju Marmots "europeiska" (läs: skandinaviska) tält och skall vara rejält annorlunda i konstruktionen jämfört med de "amerikanska" tälten, betydligt mer tåligare och rejälare i konstruktionen och bättre att sätta upp i regn och blåst.

Nej, jag har inte läst specifikt om Nusku så det kan ju vara annorlunda med det tältet.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Mina bekanta som har ett är mkt nöjda. De övriga Exped tält jag har och sett har alla varit mycket väl hopkomna och fungerat länge och väl.
 
Är i mångt och mycket övertygad om att det är ett Exped Orion Extreme jag vill ha.
Dock vill jag gärna höra lite av er som har det vad gäller rymligheten. Har sett en del klaga i andra trådar på bl.a. längden.
Och med tanke på hur andra märken brukar speca med mindre sanningsenliga "glädjemått";
Är de verkliga innermåtten samma som de som specificeras på expeds hemsida?
Jag vill att 2 pers på 180 cm och normalvikt ska kunna trivas i tältet.
 
Halå på tal om längden på exped orion så är jag själv 195 och sover på exped dowmat dlx och vi får plats med två dlx ligunderlag utan problem både i längd och i bräden så storleken är inga problem på orionet :)
 
Dome 2 verkar ju ha samma konstruktion som Allak och Staika..? Jag tycker nog att absiderna funkar ok på de modellerna.

Mitt favorittält för två är annars Tarra från hb, absiderna är stora och innertältet är som ett tunneltält dvs mycket rymligare än vanliga kupoltält. Stängerna korsas på 5 ställen så det tål riktigt mycket snötryck och vind.

...dock tyngre och dyrt...

//J
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.