Vilket kupoltält?

Olika tält...på NK

Dome 2 verkar ju ha samma konstruktion som Allak och Staika..? Jag tycker nog att absiderna funkar ok på de modellerna.

//J

Sprang idag runt på olika Naturkompanier butiker i Sthlm och bla prövlåg i tält :)!!
Fjällrävens Dome 2 upplevde jag som något större än HB Allak...men båda tälten kändes för mig liite små när man är två.. Absiden är större på Dome 2!
Vill ha lite armbågsutrymme till mina 190cm :)!

Marmot Limelight 3 kändes bra i storlek, så gjorde även NorthFace minibus3...med tanke på Om man ska vara två!

Off topic men....
Andra reflektioner var att många tvåmanstält, tex Fjällrävens Abisko Lightweight 2 är för mig ett enmanstält...och just nämda är riktigt lågt i tak!!
Har svårt att se hur det kunde vara "Favorit" för en testare i Utemagasient nr 4...just pga att det är så jäkla litet!
Däremot Akka Endurance hade betydligt mera utrymme!

//A
 
Mitt Allak är 120 cm brett = 60 cm per person medan Nammatj för 3 pers är 160 cm brett, dvs. bara 53 cm per person. Vi bor kungligt på två pers i Nammatj med hunden med medan det är lite tightare i Allak. Fast å andra sidan så är utsikten och "f*n vad det är varmt och soligt"-egenskaperna mycket bättre i Allak.

Andra reflektioner var att många tvåmanstält, tex Fjällrävens Abisko Lightweight 2 är för mig ett enmanstält...
 
Senast ändrad:
Har också Nammatj 3 men bor alltid bara två i detta. Skulle nog kännas trångt med tre. Två + hund skulle kanske gå bättre. För två är det superb plats. Dålig utsikt dock :(
 
Yes, och jag tycker att det kan vara svårt att få drag i tältet under vindstilla och varma dagar. Men det är ett ruskigt bra tält ändå.

Har också Nammatj 3 men bor alltid bara två i detta. Skulle nog kännas trångt med tre. Två + hund skulle kanske gå bättre. För två är det superb plats. Dålig utsikt dock :(
 
Halå på tal om längden på exped orion så är jag själv 195 och sover på exped dowmat dlx och vi får plats med två dlx ligunderlag utan problem både i längd och i bräden så storleken är inga problem på orionet :)

Och där fick du mig övertygad om att jag väljer helt rätt, tack! DÅ blir det till att beställa ett från Addnature och få den där tusingen i tältbidrag! Tack för all matnyttig information från alla som bidragit, tänk vad man lär sig här på forumet!
 
Kikade precis på Expeds hemsida och hittade Venus II UL med en vikt på 2,4 kg.
Någon som vet mer om detta?
Här är länken: http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf

Jag köpte ett Exped Venus 2 UL och hade i nu i sommar. Fungerade kanon. Var inga problem att köra gaskök toppmonterat i absidern. Mycket trevligt att kunna öppna upp båda längsidorna fullt och ha god utsikt och bra tvärdrag när solen låg på.

Vandringsvikten blev 2.14kg men då lämnade jag packpåsen hemma plus reparationssats och extra tältpinnar. Körde med sju pinnar, 6 pinnar räcker och jag tog med ytterligare en som reserv (10st följde med vid leverans).

Summering, lätt att sätta upp. God ventilation och möjlighet till tvärdrag med två ingångar. Hög kvalitet i material och detalj. Lätt och smidigt.

Jag vandra själv men kunde bre ut mig rejält, 2 personer fungerar säkert utan större problem.
 
Intressant

Jag köpte ett Exped Venus 2 UL och hade i nu i sommar. Fungerade kanon. Var inga problem att köra gaskök toppmonterat i absidern. Mycket trevligt att kunna öppna upp båda längsidorna fullt och ha god utsikt och bra tvärdrag när solen låg på.

Vandringsvikten blev 2.14kg men då lämnade jag packpåsen hemma plus reparationssats och extra tältpinnar. Körde med sju pinnar, 6 pinnar räcker och jag tog med ytterligare en som reserv (10st följde med vid leverans).

Summering, lätt att sätta upp. God ventilation och möjlighet till tvärdrag med två ingångar. Hög kvalitet i material och detalj. Lätt och smidigt.

Jag vandra själv men kunde bre ut mig rejält, 2 personer fungerar säkert utan större problem.


Låter som ett riktigt intressant tält för ensamvandring....vikten och utrymmet tilltalar :)!!
Sluter absiderna tätt mot backen när man stänger eller..?

//A
 
Låter som ett riktigt intressant tält för ensamvandring....vikten och utrymmet tilltalar :)!!
Sluter absiderna tätt mot backen när man stänger eller..?

//A

Ja dom sluter hyggligt tätt om tältet står rimligt plant. Det finns dessutom extra fästen, slags spännbara öglor (se bild) mitt på varje absiddörr som man kan fästa ner absiderna med ytterligare, med pinne eller att trä dom runt en sten. Så det går att få ner dom ganska bra i backen. Det sitter sådana spännen runtom nedtill så man kan spänna ner duken både vid ordinarie fästen i hörnen och mitt på dukarna vid dörrar och kortsidor.

Som solotält var det riktigt bra, rymligt och lyxigt med möjlighet till panoramautsikt på långsida eftersom båda dörrarna kan öppnas. Det finns två stängbara toppventiler med myggnät som man kan se på bilden också så ventilationen var god. Motsatt sida ser identisk ut.

På bilden ser man ena absiden, där ena dörren är öppen. Den andra sitter fast med pinne i nedkant mitt på (alltså inte där stenen ligger utan mitt på duken mot hörnet). Andra sidan öppnades upp med full panormautsikt ner i övre Vistasdalen, dvs med båda dörrarna öppna :)
 

Bilagor

  • DSC_2608.jpg
    DSC_2608.jpg
    105.6 KB · Visningar: 2,478
  • DSC_2923.jpg
    DSC_2923.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,444
Senast ändrad:
Vad är avståndet mellan yttertält och innertältet vid marknivå (for/huvudända)
Tältduken ser ut att sluta ca 5cm från marken och är då avståndet för litet samt hård mark och regn riskerar man att regnet stänker upp på innertältet, det krävs större avstånd än man tror, vatten har en förmåga att hamna där man minst anar det.
Annars ser det mycket bra ut.
 
Vad är avståndet mellan yttertält och innertältet vid marknivå (for/huvudända)
Tältduken ser ut att sluta ca 5cm från marken och är då avståndet för litet samt hård mark och regn riskerar man att regnet stänker upp på innertältet, det krävs större avstånd än man tror, vatten har en förmåga att hamna där man minst anar det.
Annars ser det mycket bra ut.

Det varierar från kortsida till kortsida, den kortsida du ser är den man spänner bågarna i och där kan det bli en glipa, ca 3-5 cm beroende på hur hårt du spänner. I andra ändan går duken dikt ner i backen. På långsidorna blir det ju då lite varierat från ena ändan till den andra. Det är möjligt att det går att justera så man kan spänna ner kortsiden ännu mer än som det ser ut på bilden, men det är riktigt, det är en liten glipa i den ändan.

Avståndet mellan ytter och inner är ca 5-7cm i ändan skulle jag gissa.
 
Nusku

Har ett Nusku det fungerar hur bra som helst trots regn och blåst. När alla andra var genomblöta som tältatde på samma plats och fick ta in på Fjällstation för att torka till kunde vi torra fortsätta vår vandring. Ett riktigt bra tält tycker jag efter att ha testa det. Enda minus i mina ögon vikt och volym. Finns faktiskt inget annat .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.