Alla
Alla de vanligaste multifuelmodellerna är "bäst" om du frågar ägaren

.
Jag har använt XGK, MFS, Explorer, Optimus 111A- och B samt Kap-Arktic. Dessutom har jag använt några modeller som inte finns att köpa längre. Alla ovanstående fungerar bra men har vissa svaga punkter.
Min åsikt:
XGK: plastpump, för mycket oväsen och svår att reglera. Annars bombsäker.
Explorer: kan vara lite svår med fotogen, kräver handlag. I övrigt har jag aldrig haft några problem.
MFS: tungt: för mycket oväsen, väldigt pillrigt att serva. Sotar igen oftare än andra kök jag provat.
Optimus 111: tungt (sitter i en stålbox). orkar man bära detta kök har man i princip en portabel spis i tältet

.
Kap Arktic: förutsätter Trangiakök d v s tungt. Annars väldigt driftsäkert och med den högsta effekten sannolikt beroende på Trangiavindskydden.
Just nu använder jag ett Nova (drygt ett år) och är i princip helnöjd. Det enda som man får se upp med är filtret - om vatten hamnar där p g a kondens i bränsletanken måste filtret torkas eller bytas. Det är lätt gjort men förutsätter ändå reservdelar.
Snabbkopplingen på Nova och Explorer har jag aldrig haft problem med men andra har rapporterat tröghet i kyla.
V,
J