Vilket kök tycker ni att jag sak köpa?

Vilket kök tycker ni att jag ska köpa?

Hej!
Nu är det så att jag ska inhandla ett kök och det är inte det lättaste med enorma utbudet som finns.
Köket ska tåla kyla, klara av hög höjd( upp till 7000m) och vara relativt lätt. Ge mig några tips på sådana kök.
Är gas eller multifuel kök bäst för att täcka dessa behov?

Mycket tacksam för svar.
Mvh/Daniel

Gas är smidigt men fungerar dåligt vid kyla, då måste den värmas upp innanför en jack e.dy för att fungera. Jag köpte själv ett multifuel tidigare i år. Det har fungerat bra, men jag har inte testat det under särskilt extrema förhållanden. Nackdelen kan jag tycka är vikten, det har blivit det gamla hederliga Triangia med t-sprit i liten flaska för dagsturerna.

/Jonas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har ett primus omnifuel som funkar kalas vid alla tillfällen...
vår sommar höst vinter..
Jag använder bara heptan vilket inte sotar och funkar bra året runt..
det bästa är att man har koll på hur mycket bänsle det är kvar...

Lycka till med valet..

/Emanuel

Undvik nya Optimus Nova+.....

De har gjort om bränslejusteringen så att hela bränsleslangen snurrar när man justerar bränsletillförslen. Vilket i praktiken innebär att slangen måste vara helt rak för att det ska fungera optimalt....

Satsa på Primus Omnifuel för bra tålighet och att den fungerar med alla bränslen...... Eller Primus Gravity MF som också tar alla bränslen men är lättare och lägre vilket innebär att den inte är lika känslig för vind. Gravity har också en bättre spridning av bränslet i brännaren vilket medför högre effekt och mindre ljud.

Har du provat nova+

Hej
Jag har funderat på ett nova+ men den kalla årstiden har ju inte kommit ännu. Har du provat nya utgåvan? När jag klämde på köket tyckte jag att det enbart var fördelar med slangregleringen. Den gamla typen med hård spak tycker jag känns klumpig.
mvh
ht

Du behöver ett trycksatt kök du kan manövrera med tumvantarna på och som du kan lite på. Glöm gas det funkar inte i kyla. Om du föredrar bensin eller fotogen är upp till dig men det finns ett antal lätta flerbränslekök MSR, SIGG, Optimus mfl gör dem. Snösmältning kräver effekt.

Go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips