Vilken vindblus/jacka?

Hej! Har tittat på lite olika löparjackor att använda som vindblus. Vill ha hel dragkedja och gärna öppningsbar ventilation på andra ställen, typ under armar (är detta överkurs?).

Hittade en craft med många luftöppningar, kommer dock inte på vad den hette och hittar ingen bild. Den hade flera öppningar som dock alltid var öppna, vilket kanske blir kallt om det blåser bra. Kostade runt 800kr tror jag.

Vad finns det annars för liknande plagg? Vindtät, hel dragkedja och öppningsbar ventilation? Helst ska den se mer ut som vildmarksjacka än löparjacka.
 
Hej, jag har en Newline windpack jacka, väldigt lätt, packas i sin egen ficka. Jag har använt den till löpning under hösten och vintern och gillar den. Ser dock inte ut som en vildmarksjacka men det kanske man får ta om det handlar om lättpackning :)

Jackan finns på skistart.com

//Jalle
 
Jag tycker att en vindblus max skall väga 150-200 gram (då med huva och i stor storlek). Huva betyder mycker för varmhållningen när det blåser snålt. Marmot Ion är min nuvarande vindblus. Priset (479:) är ungefär hälften av "vildmarksvindblusarna" dvs ungefär vad en del löparvindblusarna kostar. Den har en klar vildmarkslook om man väljer en lämplig färg (typ grön). Tyvärr har den en, enligt mitt tycke, ful skärning som gör att den sitter som en mammaklänning runt midjan, vilket inte är så kul för den som inte är det minsta gravid.

Jag tycker inte att ventilationsöppningar utöver blixtlås fram är nödvändigt. Blir jag varm trots att denna är vidöppen så tar jag av den. Man kan också dra upp ärmarna till armbågarna (gör jag ganska ofta) för att kyla kroppen. Drar det kallt framifrån så kan man ta på vindblusen bak-och-fram och låta den hänga öppen på ryggen där man ändå har ryggsäcken vid vandring. Detta är också ett mellanläge som kan ge lagom kroppstemperatur i vissa lägen.

Jörgen
 
Jag tycker att en vindblus max skall väga 150-200 gram (då med huva och i stor storlek). Huva betyder mycker för varmhållningen när det blåser snålt. Marmot Ion är min nuvarande vindblus. Priset (479:) är ungefär hälften av "vildmarksvindblusarna" dvs ungefär vad en del löparvindblusarna kostar. Den har en klar vildmarkslook om man väljer en lämplig färg (typ grön). Tyvärr har den en, enligt mitt tycke, ful skärning som gör att den sitter som en mammaklänning runt midjan, vilket inte är så kul för den som inte är det minsta gravid.

Jörgen

Har själv en Ion men tycker den lite för kort i midjan. Hade gärna sett att den gick en decimeter extra ned i alla fall på baksidan. Dock så tycker jag de flesta vindjackor är för korta.
 
Ja har en montane lite-speed som jag är mkt nöjd med. Väger strax under 150 med huva (en bbra sådan!) och är tillräckligt lång i midjan. Jag är 180 och har en small. Det enda som stör mig är vindflärpen (eller vad ni nu vill kalla den som skyddar mot vind i dragkedjan) som tenderar att fastna i dragkedjan hela tiden. Blir nog att ta bort den, så blir ju jackan lättare dessutom!
 
tycker itabs blus ser mkt bra ut, hade hoppats att fjällrävenur skulle släppa nåt sånt. Men det blir väl itab istället.
 
Montane Velo och ITAB

Jag har en Montane Velo (Litespeed?). Jag är mycket nöjd med den. Det är egentligen en cykeljacka, men det är lite av en fördel eftersom den går ner längre över ryggen. Borde kosta ca 800kr. Den har hellång dragkedja. Den står emot lättare regn mycket bra och andas bästa av alla plagg jag har. Den har också ventilationshål under armarna. Jag använder den hela tiden, inte bara i fjällen.

Min fru har en ITAB vindblus (Nylon) och hon var nöjd med den. Den saknar dock lång dragkedja. Vildmarksblusen som syntes i denna tråd har jag funderar på pga den klassiska stilen (Vaxad bomull), men jag är rädd att den inte är direkt lätt. Den lär nog inte torka lika snabbt som en nylonblus heller tyvärr.
 
Jag köpte en Halti vindjacka på rea på alewalds. Väger 90 g i storlek Large. Den har dock ingen huva. Tyget är i vindtätastelaget, men det har en fördel att det inte suger upp fukt. På senaste vinterturen frös kondensen på tyget så det var bara att skaka loss vid rast.
 
Marmot DriClime windshirt

jag använder fortfarande Marmots Dri Clime windshirt som är säkert tio år gammal och funkar bra fortfarande.

Den är fleecefodrad med ett vindtätt yttertyg (ej vattentätt) och samtidigt oerhört lätt. Den kanske väger 300-400 gram.

den dubblerar därmed som förstärkningsplagg oxå sommartid (tack vare fleecefodret)

jag har för mig jag såg den på addnature rätt så nyligen.

helt klart det bästa friluftsplagg jag köpt de senaste 15 åren.

/Mats
 
Jag har sytt min egen då det inte fanns nån som passade mina syften, alla vara för tight skurna.
En bra vindbjus ska vara riktigt bylsig och gärna gå ner mot halva låret iaf samt ha huva...modet dikterar anorlunda. Under min kan jag utan problem ha både en varmare underställ, varmare tröja och en isolerad jacka (i mitt fall en KM Hild).
Min har hel dragkedja med dubbla löpare, (snåla inte på detta, det är guld att kunna öppna nerifrån också!) någonting som de flesta på marknaden också saknade, och väger runt 200.

Saknar helt sömmar runt midjan förutom de som fäster dragkedjan i jackan så den är mycket bra optimerad för bärande av ryggsäck.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...