Vilken vindblus/jacka?

tycker itabs blus ser mkt bra ut, hade hoppats att fjällrävenur skulle släppa nåt sånt. Men det blir väl itab istället.

Jag har oxå kollat på ITABS vindblus eftersom min nuvarande från MEC saknar huva men är tveksam till idén att ha en ficka på ryggen.
Stör inte denna när man bär ryggsäck?

/M
 
Jag var till en lokal affär och provade vindjackor. Min kravlista är att den ska vara lätt, sitta någorlunda tight, vara lång i ryggen samt ha huva. Marmot Ion såg på papperet bra ut, men jag förstår inte alls skärningen: Kort i midjan och med plats för 20 kg ölmage. Ett annat, något tyngre, alternativ var en jacka från North Face som led av samma problem. Kan någon säga något om storleken och skärningen på Montanes variant? Vilka andra alternativ finns det?

Jag tyckte också att Ion hade dålig passform, så jag valde Montane Lite-Speed istället. Den är lite längre, framför allt baktill (ca 10 cm längre bak än fram), och har resår-åtsnörning i nederkanten. Skärningen runt magen är rätt normal, inte speciellt snäv. En viss ölmage skulle gå in. Påminner om Crafts vindjacka Courier i skärningen.

Jag hittade ingenstans att prova den i olika storlekar, så jag köpte två stycken olika (L och XL) från http://www.friluft.se. Det visade sig att de var olika årsmodeller, och huvan var helt olika på dem. Inte ens när jag fick prova båda storlekarna kunde jag bestämma mig, så jag har kvar båda. Eventuellt är den större till salu, eller så behåller jag den också... hm, jag får fundera lite till...

De är ganska stora i storlekarna, lite större än Craft tycker jag. Nästan lika stora som New Lines jackor.
 
Jag är mycket nöjd med min Bergans Microlight. Det är hög kvalitet i utförandet. Men eftersom den är så tunn (och inte helt billig) skulle jag inte våga använda den tillsammans med en större ryggsäck.

Jag har också en Microlight, som är en väldigt trevlig och mångsidig jacka inte minst till vardags. Snygg, sitter bra och jag fick ett bra pris på Fair Enough.
Men jag tycker den är dubbelt så tung som en ren vindjacka "ska" vara. Jag är ännu inte helt övertygad om att jag verkligen behöver en ren vindjacka på vandring, så ska det vara en så ska den väga under 150 g.

Ni som har testat både Marmot Ion och Montane Litespeed, är det inte ganska stor skillnad i materialet? Jag har fått för mig att Ion har ett tyg som känns lite mer rejält och mindre plastigt.
 
Jeg bruker Montane Litespeed og Featherlite.Har brukt Marmot Ion og opplevet den tett som en plastpose.... Synes Montane sine plagg puster bedre. Slitstyrken er så som så. Men som regel er det en overivrig hund her i huset som tar knekken på klærne mine...
Har også en Bergans Microlight og opplever den som veldig tett. Slitstyrken virker bra men pusteevnen alltså for dårlig. Litt for mye detaljer som gjør den unødvendig tung også. Og at de i tillegg har plassert lommene så lavt er et mysterium. De fungerer ikke når man skal bruke hoftebelte eller klatresele. Den jakken henger mest på kroken på veggen nå..

Anders
 
Min Marmot Ion har jag ALLTID på mig när jag vandrar om det inte är för varmt. Jag skulle aldrig klara mig utan min vindjacka.

Dock kan jag känna, ibland, att den är lite tät men jag har inte hittat ett bra alternativ med helt öppningsbar dragkedja och huva som dessutom är rimlig i priset.
Behåller den nog ett bra tag till!

//Peter
 
Marmot Ion har vært diskutert tidligere. Just med tanke på at en del har hatt følelsen av at den var for tett. Det har vært nevnt her på utsidan og på backpackinglight. Saken var vel som jeg har forstått det at en del jacker ble laget i et for tett materiale, som blandt annet ble solgt på REI.com hvor jeg kjøpte min..... Antaglig fungerer den ypperlig for de som ikke fikk sin i det tette materialet. Jeg var helt enkelt uheldig.
Montane Litespeed har hel glidelås.Min er en modell eldre, har ikke fått sett den nåværende modellen.

Anders
 
Senast ändrad:
Montane

Jag har goda erfarenheter av Montane Litespeed jacket och Montane Featherlite Smock. Jag tycker att de andas bra, är lätta och torkar snabbt. Bra att vandra i om det blåser lite på fjällturen. Använder ofta dessa plagg som vindskydd när jag är lite svettig och stannar för en kort rast.
 
Senast ändrad:
Idag kom en Montane Litespeed med posten. Jag provade den och den verkar vara vad jag vill ha. Storleken och passformen är bra. Skärningen är inte direkt tajt, men inte för vid heller. Den är avgörande mycket längre än Marmot Ion och kan även spännas åt nedtill.
 
Någon som känner till någon jacka med skönare tyg mot huden är Ion och som finns i färger som inte är i "neon"?

Ion är för plastig för min del.
 
Norröna Bitihorn Aero

Jag har en Norröna Bitihorn Aero 60 Jacket sedan några veckor tillbaks och är riktigt nöjd med den jackan. Jämfört med Marmot Ion så tycker jag Bitihorn känns mer som en jacka och inte alls lika plastig. Bitihorn har dragsko i huva och midja. Kardborre i ärmsluten.
 
TNF Hydrogen

Hej,

Jag kan rekommendera The North Face Hydrogen Jacket (78g, small) som vindjacka vid fjällvandring. Den står emot vind bra trots det tunna tyget och tar verkligen minimal plats i packningen. Sitter relativt tight och har ventilation under armarna. Finns på Naturkompaniet i både svart och blå. Enda nackdelen är att den saknar huva, men det är inget jag lider speciellt mycket av under marsch och vid rast åker oftast min Haglöfs LIM på ändå.
 
Storlekar på Montane Lite-Speed?

Idag kom en Montane Litespeed med posten. Jag provade den och den verkar vara vad jag vill ha. Storleken och passformen är bra. Skärningen är inte direkt tajt, men inte för vid heller.

Ni som har Montane Lite-Speed: hur är storlekarna?

Vilka storlekar har era jackor, vilket "format" har ni själva, vilka plagg ska ni rymma under, hur lediga är jackorna då?

Jag hittade den förresten på en annat ställe http://www.pickpack.se/product.asp?product=853 sedan jag sett att friluft.se tydligen upphört med jackorna härom veckan. Annars finns de förstås utomlands också.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.