Vilken vindblus/jacka?

De flesta Marmotjackor som jag har testat är väldigt fyrkantiga i passformen. Korta och breda.

Det innebär för mig (som är 173/73) att small är lagom i vidd men blir lite kort i ärmar och rygg.

Medium brukar vara lagom i längd men den sitter då som en soppsäck. Ganska irriterande då jag annars tycker om många av Marmots jackor.

Jag testade en Ion för något år sedan och jag har för mig att den led av samma passform.

Köpte en Lite-Speed för två år sedan.

Den var på rea vilket var avgörande för mitt köp, 800:- känns som för mycket och jag hade nog aldrig köpt den för fullpris.

Är helnöjd. Jackan andas bra och passformen är utmärkt. Den är tillräckligt lång i ärm och rygg (den hade kunnat vara en eller två cm längre, då hade den varit perfekt) samt sitter precis lagom tight.

Har en small, hade nog kunnat tagit en medium också utan att den hade blivit för lång. En medium hade blivit i bylsigaste laget men antagligen funkat. Då smallen satt bättre så blev det en sådan.

Min small sitter bra med bara ett underställ under utan att sitta för löst samtidigt som jag kan få in en långhårsfleece (Mountain man Jacket) under den och det blir fortfarande tillräckligt smidigt så att jag kan röra mig. Det är väl lite på gränsen dock så en typ power stretch är väl egenligen mer lagom som mellanlager.

Tyvärr så cyklade jag omkull med den jackan för ett tag sedan så ena axeln och ärmen blev rejält tilltygad.

Det blev diverse hål och ytor som nästan är skavda igenom men med tanke på hur tunt materialet är så höll den förvånansvärt bra.

Nu är den lagad med segeltejp så förhoppningsvis så håller den tills jag hittar en ny på rea.
 
Storlekarna på Montane Lite-Speed?

Här hittade jag två åsikter till, där jag bytt ut måtten till begripliga enheter:

1. "I've used my Montane Lite-Speed in almost all conditions. The fit is quite good, with plenty of room to layer underneath, without being way too big. I'm 183 cm, 82 kg, 107 cm chest and I do fine with the large."

2. "The fit is good on me. Perfect length in the arm/body. I'm 185 cm tall and 86 kg and wear a Medium which gives an 'athletic' fit over a baselayer with just enough room to put a 100 weight fleece hoody/vest underneath at rest stops."

Det som skiljer mellan de nästan lika stora personerna tycks alltså vara hur mycket plagg de vill ha under samt vilken bylsighet de önskar.

http://www.backpackinglight.com/cgi... & Soft Shell&cid=49&id=IPm8M3fM:83.253.12.96

Men fler Lite-Speedägare än Bjork52 får gärna yttra sig.
 
Min montane featherlite smock är i mitt tycke för fyrkantigt skuren. Var tvungen att ta en L för att ärmarna skulle räcka till (och då är de fortfarande i kortaste laget), det finns liksom för lite utrymme för axelpartiet visavi buken-bålen, där det finns rikligt med plats. Sure, man skulle rymma en väldigt stor fleecetröja under, men det behovet kommer för mig i andra hand, i första hand vill jag ha jackan med bara underställ under. Och där är passformen inte tip-top.
 
Här hittade jag två åsikter till, där jag bytt ut måtten till begripliga enheter:

1. "I've used my Montane Lite-Speed in almost all conditions. The fit is quite good, with plenty of room to layer underneath, without being way too big. I'm 183 cm, 82 kg, 107 cm chest and I do fine with the large."

2. "The fit is good on me. Perfect length in the arm/body. I'm 185 cm tall and 86 kg and wear a Medium which gives an 'athletic' fit over a baselayer with just enough room to put a 100 weight fleece hoody/vest underneath at rest stops."

Det som skiljer mellan de nästan lika stora personerna tycks alltså vara hur mycket plagg de vill ha under samt vilken bylsighet de önskar.

http://www.backpackinglight.com/cgi... & Soft Shell&cid=49&id=IPm8M3fM:83.253.12.96

Men fler Lite-Speedägare än Bjork52 får gärna yttra sig.
Dina tidigare referenter verkar vara lite klent byggda enligt mig;) Själv drar jag normalt XL. Mina mått är Bröstvidd 118 cm och midja 98cm jag är 179cm lång.
Min Montane Lite Speed jacket är i storlek XXL. Således avsedd för bröstvidd 122cm. Den sitter relativt "löst på mig" om jag bara har en långärmad underställströja på mig. Den är inte bylsig på mig iaf. Jag kan få plats med ytterligare en tunntröja utan att det blir för tight, eller inskränker på rörligheten. Jag kan sträcka på armarna rakt upp utan att jackärmen glider ner. Min Montane Light Speed jacka i storlek XXL väger 185g. och är stort som en grapefrukt när den är ihoppackad i sin påse.
Hoppas detta var till någon hjälp!

God tur!
 
Senast ändrad:
Dina tidigare referenter verkar vara lite klent byggda enligt mig;)

Ja, det beror på att du råkat hamna i ett lättpackarforum: här är det bara utmärglade, blodhostande stackare som debatterar med pipiga röster. Alla jämrar sig över tandkrämstubens tyngd och kastar avundsjuka blickar på de som naturen försett med präktiga kroppshyddor, karlar som obesvärat kan glädja sig åt uppfriskande strövtåg i naturen.
(Nä, skojar bara. Vi är smala men pigga.)
 
Ni som har Montane Lite-Speed: hur är storlekarna?

Vilka storlekar har era jackor, vilket "format" har ni själva, vilka plagg ska ni rymma under, hur lediga är jackorna då?
...

I allmänhet brukar XL passa mig alldeles utmärkt då det gäller tröjor och jackor. Montane Lite-Speed XL passade alldeles utmärkt. Det ända jag kanske önskat är 1 cm till i ärmarna för cykling, men annars är passformen bra och rygglängden räcker till. Den är tillräckligt tajt i midjan, men visst finns där ännu plats till en lång undertröja och ett tajt mellanplagg, vilket är allt jag kan tänkas behöva. Skillnaden mot Marmot Ion är i alla fall enorm.

Jag är relativt lång, har långa armar och är medelkraftigt byggd.
 
Newline funkar bra

Hej, jag har en Newline windpack jacka, väldigt lätt, packas i sin egen ficka. Jag har använt den till löpning under hösten och vintern och gillar den. Ser dock inte ut som en vildmarksjacka men det kanske man får ta om det handlar om lättpackning :)

Jackan finns på skistart.com

//Jalle

Har också en newline-jacka, inköpt på intersport. Efter flitigt användande vid vandring konstaterar jag att den håller bra, andas fint och håller ute mindre regn. Min i stl. xl väger 90 gram och tar typ ingen plats. rekkomenderas. Vill minnas att priset inte var särskilt högt.

/Matias
 
Pearl Izumi

Jag kör med en Pearl Izumi cykeljacka.
Vit, så att det går bra att ha den när solen är uppe och gassar.
Den har hel dragkedja fram, en fick och väger 84 gram. Så liten att man kan knöla ner den i byxfickan när den inte behövs.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.