Vilken touringcykel ska jag välja

Stellans inlagg nummer 7 sammanfattar hela langfardsforumet har pa utsidan.se bra tycker jag...

Tycker nastan att utsidan borde dela upp langfardsforumet i 2 kategorier, typ "utrustning" och ett forum som avhandlar "livet on the road" i allmanhet, som tex vagval, rutter, visum osv...jag sjalv har bara intresse av utrustningskategorin nar jag sjalv har skapat traden, fast om livet on the road laser jag garna allt....

happy travels!

http://www.backpacking.se/larsbengtsson
 
Cannondale touring

Jag körde själv från Rugen till Milano genom gamla DDR:s usla vägar med kullersten, kanter, betongplattor med skarvar varannan meter och var snart övertygad om att ingen cykel kunde hålla för den påfrestningen. Väntade bara på att något skulle bryta ihop utan möjlighet till reparation och att jag skulle få avbryta mitt projekt i förtid. Men under mina 197 mil hade jag bara problem med justeringen av den främre växelväljaren. Däck, fälgar, ekrar och ram var det inga problem med på min några år gamla T800 med nu sammanlagt 600 mil. Jag hade ca 25 kg last plus mina egna dryga 80 kg. Jag kan rekommendera Cannondale, känns som gediget bygge. Nackdel är en viss instabilitet när man har framväskor, vet inte om det egentilgen beror på cykelfabrikatet?
 
Hej Henke! Hittade du någon bra cykel? Jag är i ungefär samma sits; söker efter en bra hoj som inte kostar för mycket.

MVH

Cristoffer
 
jag köpte en CyclePro (företaget gick i kk för ett antal år sedan) för 1500 kr på blocket. Stål och gedigen. Citybike typ faktiskt. Jag körde med original allting till Malaga –*ingenting gick sönder. Även ekrar alltså. Tolv år gammalt alltihopa. Vajrar likaså. Sedan bytte jag kedja och vajrar i Malaga, och allting höll till Sydafrika. Tycker själv det är schysst att jag cyklat till Sydafrika men fortfarande inte vet hur man byter en eker! då måste det enda varit ganska bra kvalite på d…

om du kan hitta en stålram på blocket, så rekommenderar jag att köpa något billigt där. Kanske är alla CyclePro stål? I sådana fall är dom ju perfekta. Handsvetsade i Sverige, dessutom!

Edit: här finns en i stockholm: http://www.blocket.se/vi/14484640.htm?ca=11_s&last=1
Kolla med säljaren om den är stålram – i sådana fall skulle jag slå till! =)
 
Inte lätt att välja eller ??

Jag tycker inte att du ska satsa några 12000:- på en cykel!
Om du tror att din biltema cykel inte klarar av ditt äventyr så är det säkert så, men som Stellan skrev en cykel klarar mer än man tror.
Mitt äventyr börjar om 3 mån och jag cyklar iväg på en 10 år gammal cykel, det är en Gary Fischer MTB med dämmpad gaffel (Marzocchi Z2) och övrigt är helt vanliga komponeter på från den tiden och jag kommer att trampa på Touring däck (Slicks i mitten dubbar i kanterna) Mina erfarenheter har gett mig detta att dämpad gaffel är "kanon" skruva åt på fast slät mark och skruva upp på guppigt och överjävligt underlag.
Jag kommer att byta bakhjul precis innan jag åker till ett handgjort med "dubbel fälg" den kostnaden kommer att ligga på ca 1800:- sedan byter jag även drivlina.
Visst har jag lurat lite på skivbroms fram men för tillfället tycker jag det är överkurs men man kanske ändrar sig det handlar dock om 1000:- pengar till.
Jag ska ju själv iväg med begränsad budget så jag vänder på alla kostnader in o ut.
Men jag tror om du nu ska köpa nytt att du kan komma undan för ca 7-8000:- om du nu väljer nytt. Sedan kanske du kan andvända den ram du har och bygga på lite, räkna på det.
Sedan tror jag att du kan finna kanon cyklar på blocket eller annan beg marknad.
Lycka till Eleuthera
 
Fram med sanningen NU!!!

Ja, blev det någon tur med någon cykel?! Det skulle vara intressant att veta, så här med facit i efterhand! Kul tråd!

MVH, Tomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
colan Vilken cykel? Långcykling 6
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Larseman Försäkring och vilken typ Långcykling 16
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
bikeforfuture Vilken Styrväska? Långcykling 12
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
PierreOdengard Vilken månad att bege sig? Långcykling 6
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
liquidmonkey Vilken Cykel använder du? Långcykling 1
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
Fri-skis Vilken cykel??? Långcykling 10
Jonas P Vilken?? Långcykling 4
stellan Vilken storlek Långcykling 2
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
JGB Vad väger din touringcykel olastad Långcykling 8
CalleNilsson Visa din touringcykel! Långcykling 61
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Jones Cyklocross som touringcykel? Långcykling 31
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
miyata styrändsreglage på touringcykel och trumbroms. Långcykling 7
pher_ Skeppshult som touringcykel? Långcykling 12
Luffarn Koll på TOURINGCYKEL? Långcykling 7
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.