Är det här en prisvärd långfärdscykel?

dragbjorn; sa:
Är det en bra cykel och är den värd sitt pris? (15000:)

Cyklar av välkända fabrikat är så konkurrensutsatta idag att man ofta får det man betalar för. Det man inte betalar för från början, den kostnaden åker man på förr eller senare ändå (det har jag själv erfarenhet av).
För att göra en rimlig bedömning om den är vettigt prissatt bör du jämföra med liknande cyklar.

/Benny

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Verkar välspeccad. Frågetecken för räckena, ingår de? Man bör undvika aluminiumräcken. De bästa är Tubus.

Cannondale

Jag har själv en Cannondale T800 sen ett år tillbaka och har hittills cyklat 200 mil på den, inte så mycket kanske men väsentligen (har varit svårt att justera framväxeln) problemfritt än så länge. Det känns som allt är gediget och genomtänkt. Grejorna verkar hålla även för mindre vurpor och man behöver inte hålla på och meka hela tiden. Alltså god hållfasthet och trots det låg vikt, det är kanske det man betalar för? Om det är prisvärt vet jag egentligen inte eftersom jag inte har något att jämföra med, men jag skulle personligen akta mig för allt för billiga grejor (typ Biltema, åtminstone till långturer. Fast min svåger har en något billigare Nishiki än min Cannondale som han är nöjd med.

Nu är cykeln (Cannondale Touring Classic ) inköpt, fick åka ner från Mora till Cykloteket i Sthl för att få tag i en, men vad gör inte för att få precis det man vill ha ;-)

Främre bagagehållare var av märket Tubus så det var ju bra, bakre var cannondales egen, ser robust ut men tiden får utvisa kvaliteten.

Dom första 20 milen är nu cyklade och allt känns kanon än så länge och brooks sadeln känns bättre och bättre för varje mil, så den kan nog bli riktigt skön så småningom.
Än så länge har jag inget negativt att säga om cykeln, den har hitills fyllt mina förväntningar men det blir väl först efter sommarens längre turer med packning som den får visa vad den går för, jag återkommer då med mer utlåtande.
När jag ändå var inne under madrassen och rotade fram lite klöver så passade jag på att beställa ortliebs väskor från globetrotter till nästan halva priset mot svenska priser, en ny fin cykel skall ju såklart ha nya väskor ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips