Vilken stöttålig mobil?

Om någon är sugen på en B2100 så har jag en som jag kan sälja bort för en femhundring. Tålig och med bra batteritid som sagt, tyvärr är jag helt okompatibel med Samsungs menysystem...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Som trådskapare har jag nu haft min Samsung B2100 i ca ett år. Allt vore perfekt om det inte vore för tal och passningstiden. Är inte alls enligt vad de lovar. Har haft min inne på lagning och det blev något bättre men inte enligt deras spec. Kan hända att jag fått ett måndagsexemplar.

Vad klarar telefonen för miljö egentligen?

Telefonen uppfyller IP54 men om den blir våt och du reklamerar den så du ingenting, jag undrar vad dom tycker man ska använda denna "tuffa" telefon till:

"•Låt inte telefonen bli våt — vätskor kan orsaka allvarlig
skada och kommer att ändra färgen på etiketten som
indikerar vattenskada inuti telefonen. Använd inte telefonen
när du är våt om händerna. Vattenskador på telefonen
kan leda till att tillverkarens garanti upphör att gälla."
•Undvik att använda eller förvara telefonen på smutsiga
eller dammiga platser för att förhindra skador på rörliga
delar.
•Telefonen är en avancerad elektronisk enhet. Skydda
den mot stötar och ovarsam behandling för att undvika
allvarliga skador."

Jag har en Sonim XP3 Quest. Väldigt jobbig telefon att använda, menysystemet och allmänt handhavande är totalkasst. Veckonumren stämmer inte i kalendern mm. Den är som en tegelsten men den är tät. Jag har haft den i flytvästen när jag paddlat under säsongen och den funkar hela tiden. Batteritiden är enastående.

Tryckknappen för lampan står ut lite, ibland kommer man åt knappen ofrivilligt och lampan lyser någon timme i fickan. Det har varit lite besvärande. Jag löste det genom att helt enkelt skära av toppen på gummiknappen. Nu råkar jag inte sätta på lampan längre.

Sk-t med utrustning som inte tål normalväder ens. Klaga hos representanterna! Modern elektroteknik är gjord för att gå sönder i normalväder.
Sättet att få den hålla är att lämna den hemma.

Lägga mobilen i en strumpa i en vattentät liten säck med rullförslutning kankse? Ung så brukar jag göra, funkar ju. För mtb och kajak åtminstone. Kan väl kombineras med ett blåtands-handsfree om man behöver svara i telefon under rörelse. Synd att Gamin inte byggde in en mobil i min Dakota 20 dock. Den är definitivt vattentålig och stöttålig..

Är det någon som testat Sonim XP2?

Jag har haft en och måste säga att den är mäktigt bra på att tåla saker!
Men som användarvänlig mobil så blir betyget något sämre.
Man kan tex inte lägga in nya ord i T9 ordboken!
Men är man ute efter tåligt så finns det inget bättre. Sen blir
ju inte saken sämre med sonims treåriga ovillkorliga garanti.

Jag har själv precis beställt en samsung Xcover 271, även kallad samsung B2710.
Den har jag stora förhoppningar på. har kollat lite på youtube, verkar riktigt bra!
Lite mer användarvänlig och smidigare än Sonim, men jag antar att garantin inte
täcker fukt och stötskador även fast den är ip67 certifierad.
Så där är ju återigen sonim outstanding!

R250 pro

Telefonen R250 PRO (2 versioner) från Ericsson som var mycket tåliga, väl dags att Sony Ericsson att göra en ny liknade modell...

Bilagor

• R250 1.jpg
    R250 1.jpg
    40.9 KB · Visningar: 2,408
  • R250 2.JPG
    R250 2.JPG
    91.1 KB · Visningar: 1,917
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar