Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilken sprit använder ni?
- Trådstartare hegeland
- Start datum
Det där fixar man lättast ute. Tom behållare brukar jag rigga upp och ner nedtryckt mellan stenar, vass sten ovanpå och sedan släpps en stor sten ovanpå. Max ett litet poff blir det. Sedan släpper man den stora stenen ett par gånger till, tills burken är platt och inte tar någon plats att tala om i packningen. Väl hemma slängs burken i metallåtervinningen.nermander; sa:Engångsbehållarna kan man såvitt jag förstått slänga som metallförpackning om man punkterar dem (med t.ex. en konservöppnare). Då finns det ingen gas kvar sen och det är heller ingen tryckbehållare som kan explodera när den komprimeras.
Raskesven
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Beror på vilket kök..
Trangia: Metanol rent (eller blandning med T-röd)
Multifuel: Blyfri 95
Mig själv: Captain Morgan (mörk rom)
[Ändrat av fredric@citrus.nu 2005-08-16 kl 12:49]
Trangia: Metanol rent (eller blandning med T-röd)
Multifuel: Blyfri 95
Mig själv: Captain Morgan (mörk rom)
[Ändrat av fredric@citrus.nu 2005-08-16 kl 12:49]
metanol
Jag använder metanol, för detta ändamål köpte jag en 5-liters dunk metanol i färghandeln ganska billigt. Har fungerat mkt bra! Inget sot. Beträffande koktider har jag inte så mkt att jämföra med. Vad är fördelen med att blanda ut bränslet? Att metanolen skall hanteras med största varsamhet är självklart!
Jag använder metanol, för detta ändamål köpte jag en 5-liters dunk metanol i färghandeln ganska billigt. Har fungerat mkt bra! Inget sot. Beträffande koktider har jag inte så mkt att jämföra med. Vad är fördelen med att blanda ut bränslet? Att metanolen skall hanteras med största varsamhet är självklart!
Re: metanol
Jag körde med metanol förr med gott resultat.
Har dock upplevt att metanol är svårt att få tag på idag.
Var och när köpte du?
Absolut!!
Värt att notera i sammanhanget är att metanolen inte är giftig i sig, MEN när den bryts ned i kroppen så sker det i första steget till myrsyra som inte är så hälsosamt.....
En annan fundering jag har haft är att köra på E85,
d.v.s. 85% etanol och 15% bensin, ffa i mitt gamla bensinkök. Någon som har erfarenhet och/eller synpunkter?
/P
L-L; sa:Jag använder metanol, för detta ändamål köpte jag en 5-liters dunk metanol i färghandeln ganska billigt.
Var och när köpte du?
Att metanolen skall hanteras med största varsamhet är självklart!
Absolut!!
Värt att notera i sammanhanget är att metanolen inte är giftig i sig, MEN när den bryts ned i kroppen så sker det i första steget till myrsyra som inte är så hälsosamt.....
En annan fundering jag har haft är att köra på E85,
d.v.s. 85% etanol och 15% bensin, ffa i mitt gamla bensinkök. Någon som har erfarenhet och/eller synpunkter?
/P
Re: Re: metanol
Jag måste börja med att korrigera mig själv, etanol har ett värmevärde på ca 30 MJ/kg, dock fortfarande större energiinnehåll än metanol ca 23 MJ/kg.
Värmevärdet på heptan (vanligt i bensinkök) är ca 48 MJ/kg. Etanolinblandning ger alltså ett lägre energiinnehåll. Dessutom är etanol mindre flyktigt (lägre ångtryck) samt har en högre flampunkt. Flampunkt, viskositet och ångbildningsvärme påverkar nog hur ett bränsle beter sig i ett multifuelkök. T.ex. ett omnifuel eller MFS hanterar detta genom olika nipplar till olika bränslen. Jag har aldrig provat men tror nog att det borde gå att bränna E85 i ett bensinkök, möjligen med fotogennippeln istället för bensinnippeln.
Maila till Primus eller Optimus och fråga vetja!
hobbystinsen; sa:En annan fundering jag har haft är att köra på E85,
/P
Jag måste börja med att korrigera mig själv, etanol har ett värmevärde på ca 30 MJ/kg, dock fortfarande större energiinnehåll än metanol ca 23 MJ/kg.
Värmevärdet på heptan (vanligt i bensinkök) är ca 48 MJ/kg. Etanolinblandning ger alltså ett lägre energiinnehåll. Dessutom är etanol mindre flyktigt (lägre ångtryck) samt har en högre flampunkt. Flampunkt, viskositet och ångbildningsvärme påverkar nog hur ett bränsle beter sig i ett multifuelkök. T.ex. ett omnifuel eller MFS hanterar detta genom olika nipplar till olika bränslen. Jag har aldrig provat men tror nog att det borde gå att bränna E85 i ett bensinkök, möjligen med fotogennippeln istället för bensinnippeln.
Maila till Primus eller Optimus och fråga vetja!
Re: Re: metanol
Jag vet inte om det finns regler om metanolförsäljning, eller om det är fördomar som frodas.
Jag hittar den i välsorterade färghandlar. Sist meddelade dock expediten att han enligt förordningar (vilka kunde han inte precisera) bara fick sälja till modellbilsfantaster (tror jag det var). Stormkök skulle bara eldas med T-röd, allt annat var farligt. Jag sade att det var effektivare att elda med T-röd istället för metanol (T-röd borde alltå vara farligare) och så påpekade jag att det finns bensin-, gasol- och fotogenkök samt att jag inte sett något förbud mot något stormkök på campingar. Sedan fick jag min dunk.hobbystinsen; sa:L-L; sa:Jag använder metanol, för detta ändamål köpte jag en 5-liters dunk metanol i färghandeln ganska billigt.
Var och när köpte du?
Jag vet inte om det finns regler om metanolförsäljning, eller om det är fördomar som frodas.
Här står lite om vad som gäller för metanol.
http://www.kemi.se/templates/Page____1592.aspx
http://www.kemi.se/templates/Page____1592.aspx
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg