Vilken sprit använder ni?

Engångsbehållarna kan man såvitt jag förstått slänga som metallförpackning om man punkterar dem (med t.ex. en konservöppnare). Då finns det ingen gas kvar sen och det är heller ingen tryckbehållare som kan explodera när den komprimeras.
 
nermander; sa:
Engångsbehållarna kan man såvitt jag förstått slänga som metallförpackning om man punkterar dem (med t.ex. en konservöppnare). Då finns det ingen gas kvar sen och det är heller ingen tryckbehållare som kan explodera när den komprimeras.
Det där fixar man lättast ute. Tom behållare brukar jag rigga upp och ner nedtryckt mellan stenar, vass sten ovanpå och sedan släpps en stor sten ovanpå. Max ett litet poff blir det. Sedan släpper man den stora stenen ett par gånger till, tills burken är platt och inte tar någon plats att tala om i packningen. Väl hemma slängs burken i metallåtervinningen.

Raskesven
 
Beror på vilket kök..

Trangia: Metanol rent (eller blandning med T-röd)
Multifuel: Blyfri 95
Mig själv: Captain Morgan (mörk rom)


[Ändrat av fredric@citrus.nu 2005-08-16 kl 12:49]
 
metanol

Jag använder metanol, för detta ändamål köpte jag en 5-liters dunk metanol i färghandeln ganska billigt. Har fungerat mkt bra! Inget sot. Beträffande koktider har jag inte så mkt att jämföra med. Vad är fördelen med att blanda ut bränslet? Att metanolen skall hanteras med största varsamhet är självklart!
 
Elda åxå

" Själv använder jag Tenol, tycker det är vida överlägset T-röd och butiernas dyra "special"-bränsle.
Via en kompis kommer jag någon gång då och då också över en 50/50 blandning metanol och etanol. Vilken otrolig skillnad! "

Om veden tar slut kan man elda med den åxå.
 
Re: metanol

L-L; sa:
Jag använder metanol, för detta ändamål köpte jag en 5-liters dunk metanol i färghandeln ganska billigt.

Jag körde med metanol förr med gott resultat.
Har dock upplevt att metanol är svårt att få tag på idag.
Var och när köpte du?

Att metanolen skall hanteras med största varsamhet är självklart!

Absolut!!
Värt att notera i sammanhanget är att metanolen inte är giftig i sig, MEN när den bryts ned i kroppen så sker det i första steget till myrsyra som inte är så hälsosamt.....

En annan fundering jag har haft är att köra på E85,
d.v.s. 85% etanol och 15% bensin, ffa i mitt gamla bensinkök. Någon som har erfarenhet och/eller synpunkter?
/P
 
Vinter?

Jag har ingen koll på flerbränslekök och undrar därför om de bränslen ni nämner också fungerar bra på vintern eller om något annat ska användas då?
 
Re: Re: metanol

hobbystinsen; sa:
En annan fundering jag har haft är att köra på E85,
d.v.s. 85% etanol och 15% bensin, ffa i mitt gamla bensinkök. Någon som har erfarenhet och/eller synpunkter?
/P

Jag måste börja med att korrigera mig själv, etanol har ett värmevärde på ca 30 MJ/kg, dock fortfarande större energiinnehåll än metanol ca 23 MJ/kg.

Värmevärdet på heptan (vanligt i bensinkök) är ca 48 MJ/kg. Etanolinblandning ger alltså ett lägre energiinnehåll. Dessutom är etanol mindre flyktigt (lägre ångtryck) samt har en högre flampunkt. Flampunkt, viskositet och ångbildningsvärme påverkar nog hur ett bränsle beter sig i ett multifuelkök. T.ex. ett omnifuel eller MFS hanterar detta genom olika nipplar till olika bränslen. Jag har aldrig provat men tror nog att det borde gå att bränna E85 i ett bensinkök, möjligen med fotogennippeln istället för bensinnippeln.

Maila till Primus eller Optimus och fråga vetja!
 
Re: Re: metanol

hobbystinsen; sa:
L-L; sa:
Jag använder metanol, för detta ändamål köpte jag en 5-liters dunk metanol i färghandeln ganska billigt.

Jag körde med metanol förr med gott resultat.
Har dock upplevt att metanol är svårt att få tag på idag.
Var och när köpte du?
Jag hittar den i välsorterade färghandlar. Sist meddelade dock expediten att han enligt förordningar (vilka kunde han inte precisera) bara fick sälja till modellbilsfantaster (tror jag det var). Stormkök skulle bara eldas med T-röd, allt annat var farligt. Jag sade att det var effektivare att elda med T-röd istället för metanol (T-röd borde alltå vara farligare) och så påpekade jag att det finns bensin-, gasol- och fotogenkök samt att jag inte sett något förbud mot något stormkök på campingar. Sedan fick jag min dunk.
Jag vet inte om det finns regler om metanolförsäljning, eller om det är fördomar som frodas.
 
metanol

Det är ett par år sedan sist, då köpte jag en 5-liters dunk i en färgaffär i Luleå. Det är möjligt att reglerna har stramats åt sedan dess. Då har jag för mig att jag fick skriva på ett papper av något slag för att få köpa det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.