Vilken sorts fotogen

om man vet med sig att man skall åka i trakter med partikelförorenad soppa så kan man slå lagom löst liten påse av microfiberduk kring ändan på sugslangen - man få också mycket större filterytor den vägen än den fåtalet kvadratmillimeter som orginalfiltret i ändan representerar.

Risken är att det behövs mycket högre tryck i flaskan med filtret och med den typ av övertrycksventil jag har riskerar trycket att läcka ut.

Skulle en skvätt alkohol i soppan kunna minska risken för paraffinklumpar vid kyla? Flyter sådan paraffinklumpar respektive sjunker ? I så fall kanske problemet bara uppstår när soppan är på väg att sina eller om sugslangen mynnar precis vid botten.

Att filtrera kyld fotogen verkar vara en vettig säkerhetsprocedur inför midvinterturer.

Thure
 
Om du måste ha högre tryck än normalt så är den rejält igensatt och kort tid kvar tills helt igenproppat!. Filter av den här typen med relativt låga bränsleflöden bör inte ha mer än några tiotal mm vattenpelare i tryckfall - är tryckfallet uppemot 0.5 Bar och du börja märka detta så är den rejält igensatt och behöver rensas/bytas.

igensatta filter kompenserar man inte genom att höja trycket - man åtgärdar/rensar filtren istället!

Ett sätt att minska bytesintervallen vid förorenad soppa är att öka på filterytan rejält - dom små filterpropparna som sitter i sugslangen och kanske längre in behöver inte mycket finkorning slam (paraffinkulor) för att korka igen porerna fullständigt i filtren - sedan handlar det om storlek på partiklarna om det korkar igen redan vid ytan eller om de är någonstanns i mitten av filtermassan - det sistnämda tål större mängd föroreningar i jämförelse med om ytans porer korkar igen.

---

Har du försökt lösa kall paraffinljus i sprit eller annan lösningmedel - det är detta det handlar om fast i (mycket) mindre finkornigt granulat.

Man kan säga att paraffinet är löst i fotogen långt under sin stelningspunkt när det är kallt men när temperaturen går under en viss gradtal sjunker lösligheten i själva fotogenet under en kritisk nivå och lösningen blir övermättat och kan inte längre hålla paraffinet löst i tillräcklig mängd och mellanskillnaden som fotogenet fortfarande kan hålla löst och överskottet fäller ut och det sedimenterar - skall sedimentet åter igen blandas ut med fotogenet så måste det värmas relativt mycket så att paraffinet blir i flytande form igen och kan blandas ut och lösas av fotogenet igen - så länge den är kvar i fast form så kommer den inte (eller väldigt långsamt) att lösas ut igen i fotogenet fast det blir något varmare igen och högre paraffinlöslighet..

något liknande kan man se om man blandar isopropanol och motorolja - isopropanol kan lösa en viss mängd motorolja (10%?) men så fort man går över denna nivå så delar sig vätskorna i två halvor och isopropanol-delen blir grumlig och denna gräns kan variera med temperaturen, dvs. när den är varm så kan den lösa mer olja och vara klar och blir grumlig och delar sig när det kyls.

det är ungefär som bunkerolja C (dvs. mer eller mindre asfalt) - har den gått under 60 grader så sedimenterar de tyngre ämnen ut och går inte att lösa upp igen ens med uppvärmning till ett par hundra grader nivå, utan folk får gå in i tankarna och hacka och bila ut det...

---

Att kyla och filtrera vet jag inte om det hjälper - du kanske får bort en del av paraffinet men dom minsta kulorna tar sig igenom filtret ändå - fotogenet blir rumsvart igen och kulorna smälter och löses upp - när det blir kallt nästa gång så kommer det åter igen bli en uppsättning stora och små paraffinkulor och filtret proppas sakta igen - man tar inte bort problemet men kanske minska bytesintervallen på filtren.

för min del så är det bättre att ta bort filtren helt och istället ersätta det med en 'socka' av microfibertyg eller annan lagom gles tyg istället över insuget som grovfilter för just skräppartiklar och låta dom flesta paraffinkulor följa med in till brännaren - dom kommer att smälta och blanda sig med fotogenet igen när det närmar sig förgasardelens uppvärmning.
 
Senast ändrad:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svar

xxargs.

Som sagt så har mitt kök fungerat bra sedan jag tog bort metallnätsfiltret. Men jag har inte använt köket under -20.

Antar att problemet skulle bli mindre med kortare kolkedjor i blandningen av fraktioner i fotogenen. Vilken fotogen på svenska marknanden skulle vara bäst i kyla?

Thure
 
tja, om man korta av kolkedjorna lite mer än vad som är normalt för fotogen så kallas det för bensin... och det brukar fungera i MF-kök också ;-)

Paraffin är gammal benämning för det som kallas alkane (kallas också metanserien) som börjar med metan, etan, propan, butan etc. och varje tillagd kolatom i kedjan ökat kok och smälttemperaturen tämligen fort

med andra ord är alltihop i bränsleflaskan 'paraffin' med olika långa kolkedjor och det räcker med att några delar av procent från de tyngsta kolvätena fäller ut till fast form för att det skall bli stopp i filtren.

väljer man bensin så är sannolikheten mindre att man får med någon större halt av de tyngsta kolvätena med 11-12 kolatomer och däröver medans med fotogen så är en mindre del av det en naturlig komponent i bränslet. Idag med citydiesel, flygfotogen etc. så är skillnaden mellan 'riktig' fotogen och diesel ganska liten. och diesel har dessutom olika blandningar beroende på årstid och vilken land den säljs i.

Mer om alkane kan du läsa om i http://en.wikipedia.org/wiki/Alkane#Isomerization_and_reformation , en bit ned.

Detta är helt klart komplicerat då antalet isomorer (variantbildning) ökar nästan falkutetsmässigt med antalet kolatomer och alla varianter ha sin egen kok och smälttemperatur som blir lägre ju mer grenad kolkedjan är... nu brukar bränsle från fraktionerad råolja ha en hög andel n-varianter medan blandar tillverkarna i crackade versioner av kolvätena så ökar iso-varianterna och därmed sänker kok och smältpunkten i blandningen - alternativt har tyngre kolväten för samma smält och kokpunkt.

---

för att svara på frågan så är nog den bästa fotogenvarianten som klarar kyla bra just bensin.

annars får man köpa en flaska av varje sort och stoppa i frysen och se vilka som bli grumliga - för just den batchen du köpte - det är inte alls säkert att det är samma blandning som tål kyla nästa år...

Det här med pålitliga märken som statoil blå som finns år efter år med känd och beprövad kvalitet är nog svunnen tid då det nu handlar bara om att sälja billigast möjliga med största möjliga marginal med den pallen man fick levererad...
 
Rätt fotogen

Har skrivit det tidigare för några år sedan, att det går utmärkt att använda OKQ8 LAW (Low Aromatic White spirit) Fungerar ypperligt vintertid, du har dessutom en lacknafta när du vill måla mm i hemmet, det är ju den primära "funktionen" hos den. MVH, Albert
 
Statoils Camping Paraffin?

Är det någon som kört sitt kök på Statoils Camping Paraffin? Är det lugnt att köra på det eller är det bättre att jaga ett annat bränsle på en annan bensinmack?
 
Fotogen från Biltema, köper jag inte längre! För aromatiskt i lukten, rekvirerar bränsle från FMV istället, och jag betalar vad det kostar!
 
Dagens citydiesel och gammaldags "hederligt" fotogen är samma sak ur förbränningssynpunkt. Jag har även kört mitt kök på "bonndiesel" och har faktiskt inte märkt nån skillnad alls. Aldrig att jag skulle köra nåt "special-super-heavy-duty-hur-dyrt-som-helst" när det går lika bra eller tom. bättre på diesel från gårdstanken.
 
Har skrivit det tidigare för några år sedan, att det går utmärkt att använda OKQ8 LAW (Low Aromatic White spirit) Fungerar ypperligt vintertid, du har dessutom en lacknafta när du vill måla mm i hemmet, det är ju den primära "funktionen" hos den. MVH, Albert

Ja, vanlig lacknafta funkar ju bra i många MF-kök, så OKQ8 LAW borde ju också göra det. Är väl egentligen samma sak kemiskt..?

...själv har jag kört T-gul i många år i både XGK och Omnifuel, funkar hur bra som helst och finns överallt. I kyla däremot vill jag helst ha bensin...

//J
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips