Lagstiftningen har inte tillkommit för att göra det lätt för fotgängare att mötas utan för att skydda fotgängare för fordon. Om trafik som kommer bakifrån åker på samma sida som man går så har man ingen aning om man är på väg att bli påkörd av fordonsföraren och kan inte undvika det på samma sätt som när man kan se det fordon som är närmast ens egen sida framifrån. Därför skall man gå på vänster sida där fordon och fotgängare blandas. Några allvarligare olyckor lär inte inträffa om två fotgängare har svårt att veta hur dom skall mötas.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilken sida ska man gå på?
- Trådstartare Granitbitarn
- Start datum
Det är det väl ingen som påstått heller.
Rekommendationen om att gå vänster på GCB gäller på de vägar som just har den defintionen och är skyltade så. Finns det ingen skylt så är det ingen GCB, precis som ex en huvudled bara är huvudled om den är skyltad som en. För biltrafik är de väl tvungna att skylta på nytt efter varje påfart eller nåt vill jag minnas, så ingen missar vad som gäller.
Sån standard finns inte för gång och cykelvägar vad jag vet, så där har vi ju ett problem bakom att folk går som de känner för. Gående kliver in på GCB överallt ifrån och ofta efter skyltning. Menar lagstiftarna allvar med sina rekommendationer får de informera tydligare längs hela vägen vad den klassas som. Finns röda cykelbanor i städer, finns mittlinjer, men långt ifrån på alla och aldrig i småorter.
Rekommendationen om att gå vänster på GCB gäller på de vägar som just har den defintionen och är skyltade så. Finns det ingen skylt så är det ingen GCB, precis som ex en huvudled bara är huvudled om den är skyltad som en. För biltrafik är de väl tvungna att skylta på nytt efter varje påfart eller nåt vill jag minnas, så ingen missar vad som gäller.
Sån standard finns inte för gång och cykelvägar vad jag vet, så där har vi ju ett problem bakom att folk går som de känner för. Gående kliver in på GCB överallt ifrån och ofta efter skyltning. Menar lagstiftarna allvar med sina rekommendationer får de informera tydligare längs hela vägen vad den klassas som. Finns röda cykelbanor i städer, finns mittlinjer, men långt ifrån på alla och aldrig i småorter.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
När det gäller GCB så finns det reglerat. Citat från Transportstyrelsen:
"Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana. På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn."
Som trafikant är man skyldig att hålla rätt på vad man befinner sig på för väg, sedan kan man givetvis önska att det var bättre skyltat.
Jag förstår inte vad du menar med att det inte finns en standard för gång och cykelvägar. GCB står ju för gemensam gång och cykelbana. Går du på en ren cykelväg så går du till vänster och cyklar till höger - som på alla andra vägar med blanding av fotgängare och fordon
"Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana. På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn."
Som trafikant är man skyldig att hålla rätt på vad man befinner sig på för väg, sedan kan man givetvis önska att det var bättre skyltat.
Jag förstår inte vad du menar med att det inte finns en standard för gång och cykelvägar. GCB står ju för gemensam gång och cykelbana. Går du på en ren cykelväg så går du till vänster och cyklar till höger - som på alla andra vägar med blanding av fotgängare och fordon
Senast ändrad:
det finns ingen standard för att skylta som på bilvägen, att vara lika noga med infon och upprepa skyltning efter påfarter och dyl
är det en gemensam bör det inte finnas nån tvekan om vilken typ av väg det är, men det är sällan man vet om det är ren gångbana eller nåt annat. Att det ev finns cyklister där säger ingenting om den korrekta definitionen, då de åker överallt ändå.
är det en gemensam bör det inte finnas nån tvekan om vilken typ av väg det är, men det är sällan man vet om det är ren gångbana eller nåt annat. Att det ev finns cyklister där säger ingenting om den korrekta definitionen, då de åker överallt ändå.
...vilket inte hindrar att du som befinner dig där ändå är skyldig att hålla rätt på vad som gäller!det finns ingen standard för att skylta som på bilvägen, att vara lika noga med infon och upprepa skyltning efter påfarter och dyl
är det en gemensam bör det inte finnas nån tvekan om vilken typ av väg det är, men det är sällan man vet om det är ren gångbana eller nåt annat. Att det ev finns cyklister där säger ingenting om den korrekta definitionen, då de åker överallt ändå.
och tycker du att den idéen funkar bra? tar folk reda på vad som står på skylten i början av vägen innan de använder banan?...vilket inte hindrar att du som befinner dig där ändå är skyldig att hålla rätt på vad som gäller!
nej, just det, det gör ingen. kliver man ut från en skog, park, buss eller what ever så börjar man att promenera bara. har man tur kanske en skylt dyker upp efter några hundra meter och man kan göra ett ev sidbyte.
Senast ändrad:
Jag och mina barn och barnbarn har alla lärt oss att om det finns fordon där vi går - eller om vi är tveksamma- så går vi på vänster sida trots att det inte finns några skyltar. Vi har också lärt oss att man har reflexer när det är mörkt trots att det inte finns några skyltar. Vi har lärt oss att man ser sig omkring innan man går över på ett övergångsställe trots att det inte finns skyltar som visar att man skall göra det.och tycker du att den idéen funkar bra? tar folk reda på vad som står på skylten i början av vägen innan de använder banan?
nej, just det, det gör ingen. kliver man ut från en skog, park, buss eller what ever så börjar man att promenera bara. har man tur kanske en skylt dyker upp efter några hundra meter och man kan göra ett ev sidbyte.
Nu hoppas jag att du inser att även du skall gå på vänster sida så fort du är tveksam om vad du befinner dig på för väg. Det är ALDRIG fel.
Det kallas för "vanligt sunt förnuft"!
det är bara att se dig omkring hur andra gör. folk går inte vänster på banor med cyklister bara för att. Det som är sunt förnuft för dig betyder inte sunt förnuft för kollektivet. Det är för luddigt regelverk, eller brist på regelverk och utmärkning längs banorna för att funka seriöst.
det är inte fordonen som bestämmer var man ska gå - det är endast en definierad GCB som har de rekommenderingarna och det är ju också bara rekar - inte krav med böter i straffskalan, så inget folk bryr sig om i nån större utsträckning.
mer naturligt att gå till höger så jag förstår att folk håller sig där, bättre att inte blanda fordon med gångare tycker jag. jag är beredd att ändra mig, men då trafikverket inte känns seriösa med det här så bryr jag mig inte.
det är inte fordonen som bestämmer var man ska gå - det är endast en definierad GCB som har de rekommenderingarna och det är ju också bara rekar - inte krav med böter i straffskalan, så inget folk bryr sig om i nån större utsträckning.
mer naturligt att gå till höger så jag förstår att folk håller sig där, bättre att inte blanda fordon med gångare tycker jag. jag är beredd att ändra mig, men då trafikverket inte känns seriösa med det här så bryr jag mig inte.
På samtliga vägar där det är blandad trafik (fotgängare och fordon) så gäller att man skall gå på vänster sida enligt trafiklagstiftnigen (inte bara på GCB som du hävdar). Finns det trottoar så är det inte reglerat eftersom fordon och fotgängare då är skilda åt. Utdrag ur 7 kap 1 § trafikförordningen:det är inte fordonen som bestämmer var man ska gå - det är endast en definierad GCB som har de rekommenderingarna och det är ju också bara rekar - inte krav med böter i straffskalan, så inget folk bryr sig om i nån större utsträckning.
Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.
Här slutar jag en meningslös debatt!
Jag snackar om GCB och inte bilvägar här.På samtliga vägar där det är blandad trafik (fotgängare och fordon) så gäller att man skall gå på vänster sida enligt trafiklagstiftnigen (inte bara på GCB som du hävdar). Finns det trottoar så är det inte reglerat eftersom fordon och fotgängare då är skilda åt. Utdrag ur 7 kap 1 § trafikförordningen:
Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.
Här slutar jag en meningslös debatt!
Blandad trafik på en gångbana (som en GCB mkt väl kan vara om det saknas info) har inga såna rekommendationer du yrar om
är det en gångbana ska inga cyklar (eller andra fordon åka där frånsett att det är tillåtet för barn upp till och med 8 år) men är det "blandad trafik" så är det antingen olovligt framförande av fordon på denna eller så är det en GCB och då gäller Fjällkjells utsago.
Och även för de som verkar ha svårt att ta till sig det som gäller så gäller fortsatt reglerna och de som inte vill ta till sig reglerna bryter mot skyldigheten att förvissa sig om de regler som skall efterföljas för att få ge sig ut i trafiken.
Slutdebatterat.
Och även för de som verkar ha svårt att ta till sig det som gäller så gäller fortsatt reglerna och de som inte vill ta till sig reglerna bryter mot skyldigheten att förvissa sig om de regler som skall efterföljas för att få ge sig ut i trafiken.
Slutdebatterat.
Och problemet kvarstår - endast ett fåtal följer dess rekar. Vilket beror på otillräcklig info i relation till mängden människor , så jag klandrar ingen som går till höger och jag gjorde det själv också oftast då jag bodde i stan. Det är naturligast eftersom man gör så på gångbanor. Det är upp till trafikverket att styra upp skiten på ett bättre sätt. Ut med cyklisterna på bilvägarna eller ge dem egna banor. Eller vajerräcken mellan fälten på GCB. Bättre kan de.
Vill de styra om hela befolkningen med en vänsteromläggning som fungerar, får de nog ta i lite också och inte bara skriva om paragraferna
Vill de styra om hela befolkningen med en vänsteromläggning som fungerar, får de nog ta i lite också och inte bara skriva om paragraferna
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg