Jag noterar och för in i arkivetÅ så trött man blir...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilken sida ska man gå på?
- Trådstartare Granitbitarn
- Start datum
Är det djuret eller juristen i dig som tycker så, att djungelns lag står över juridiken och att störst går först?
Kanske ska man låta tjockisar tränga sig före i matkön också?
För den som orkar sig på lite trådarkeologi här på utsidan så minns jag bild på en gravsten med engelsk text där det stod något i stil men "härunder vilar en sjöman som kom från höger"
I vissa fall är valet att dö och ha rätt eller anpassa sig och inte hävda sin rätt när någon annan gör fel. Men det rättfärdigar inte att andra gör fel och räknar med din anpassning.
/Patrik
PS I Karlsborgstrakten tror jag det finns en liknande om en man som kunde sin sprängtjänst till 99% DS
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Faktum är att även innan lagens införande 2018 var rekommendationen, att fotgängare skulle gå på vänster sida,
dvs den text du själv citerar!
Under vissa specifika förhållanden ja. Nämligen om man går på en väg som saknar gångbana.
Just eftersom det var specificerat att det gällde för väg som saknar gångbana så är det i alla fall i mina ögon uppenbart att det inte gäller vid andra tillfällen. För hade det gällt vid andra tillfällen hade det antingen inte stått någon specifikation alls, eller varit specificerat vid vilka tillfällen regeln gäller.
Då har du missat det som kallas "övergångsställe".Att det är typ den enda plats där gångarna har högre prio än fordonen,
Jo, men kanske inte riktigt samma sak, men vi hörde ju ovanför att djungelns lag ska gälla i trafiken, och det kan det ju nästan kännas som just vid övergångsställen eftersom vissa bilister inte begriper att de ska väja för gångarna där. Vissa bilister försöker få det till att det är ett samspel, men det säger inte lagen - det är alltid gångarna som kan korsa först och man ska inte behöva be om lov för att få passera. Det ska bara vara att knata över så får de tvärbromsa om de håller för hög fart. Alltid lika roligt i alla fallDå har du missat det som kallas "övergångsställe".
Var du hörde det förstår jag inte, lika litet som jag begriper om du har svårt med läsförståelsen eller bara vill missförstå. Jag har, hur som helst, inte förordat att djungelns lag ska gälla. Det gjorde inte heller min bilskollärare. Hans, liksom min, poäng var att man som relativt oskyddad trafikant åtminstone i vissa lägen bör räkna med att så är fallet, dvs att de när det kommer till kritan faktiskt är djungelns lag som gäller. Se det som ett utslag av den sk försiktighetsprincipen. Men det gör man naturligtvis precis som man vill. Tycker någon annorlunda och är bered att gå i döden för sin uppfattning så låt inte mig stå i vägen.Jo, men kanske inte riktigt samma sak, men vi hörde ju ovanför att djungelns lag ska gälla i trafiken, och det kan det ju nästan kännas som just vid övergångsställen eftersom vissa bilister inte begriper att de ska väja för gångarna där. Vissa bilister försöker få det till att det är ett samspel, men det säger inte lagen - det är alltid gångarna som kan korsa först och man ska inte behöva be om lov för att få passera. Det ska bara vara att knata över så får de tvärbromsa om de håller för hög fart. Alltid lika roligt i alla fall
Visst är det så, men om starkast/hårdast vinner behöver vi väl inte ha några regler?
Man behöver ju inte hoppa ut framför en bil som kommer åkande, men man kan t.ex. kliva ut tillräckligt för att kunna drämma knytnäven i sidospegeln på vänster sida. Blir svårt för den föraren att kunna argumentera för att man plötsligt kom utklivande på övergångsställen när man faktiskt hunnit gå över halva vägen.
Eller så kan man bära omkring på en trappstege. De flesta bilister är mer rädda om lacken än fotgängarna.
Man behöver ju inte hoppa ut framför en bil som kommer åkande, men man kan t.ex. kliva ut tillräckligt för att kunna drämma knytnäven i sidospegeln på vänster sida. Blir svårt för den föraren att kunna argumentera för att man plötsligt kom utklivande på övergångsställen när man faktiskt hunnit gå över halva vägen.
Eller så kan man bära omkring på en trappstege. De flesta bilister är mer rädda om lacken än fotgängarna.
Vi kanske ska vara korrekta i vad som lagligen gäller.
Att en part har väjningsplikt innebär inte att den andra parten har en rätt som kan hävdas.
Alla omfattas, oavsett andra regelverk, av den allmänna hänsynsregeln.
Som tidigare nämnts; om alla agerade lösningsorienterat med allmänna hänsynsregeln som grund skulle övriga regler i princip inte behövas.
Att en part har väjningsplikt innebär inte att den andra parten har en rätt som kan hävdas.
Alla omfattas, oavsett andra regelverk, av den allmänna hänsynsregeln.
Som tidigare nämnts; om alla agerade lösningsorienterat med allmänna hänsynsregeln som grund skulle övriga regler i princip inte behövas.
Har på mina promenader med jycken dom senaste veckorna studerat hur folk går på gång och cykel vägarna här i Luleå och här går i princip alla till vänster när det inte är så mycket folk i farten och det är gott om plats, problemen kommer när det blir mera folk i olika hastigheter. Det är alltid någon som går på fel sida men då beror det som regel på någon naturlig förklaring som halt (all sand ligger på ena sidan) eller rädsla för att bli nerstänkt från biltrafiken.
Men cykelåkarna 😡 önskar man skulle ta lite mera hänsyn till gående, men det har ju tagits upp i en annan tråd.
Men cykelåkarna 😡 önskar man skulle ta lite mera hänsyn till gående, men det har ju tagits upp i en annan tråd.
Lagen säger att gångare har företräde vid övergångsställen och en konsekvens av det blir att bilarna borde stanna inför varje övergångsställe, se sig om ordentligt åt båda hållen så att ingen kommer, sen kan de köra över när allt är grönt.
Precis som en gångare gör när han passerar över en väg som mest anpassats för bilisterna.
men det är väldigt typiskt att lägga in ensån tolkning som Larssky gör, då han satt på sig bilistens ögon, men tror sig vara objektiv. Samma synsätt kan man ha överallt, men när "den viktiga" bilisten måste anpassa sig - ja, då gäller hänsyn och omdöme ...ha ha tillåt mig flina
Precis som en gångare gör när han passerar över en väg som mest anpassats för bilisterna.
men det är väldigt typiskt att lägga in ensån tolkning som Larssky gör, då han satt på sig bilistens ögon, men tror sig vara objektiv. Samma synsätt kan man ha överallt, men när "den viktiga" bilisten måste anpassa sig - ja, då gäller hänsyn och omdöme ...ha ha tillåt mig flina
lagen säger att fordonsföraren har väjningsplikt. punkt.
Har man någon som helst orka att försöka lösa informationsinhämtningen och ta till sig vad bestämmelserna faktiskt säger så finner man exempelvis detta som kopierats från Transportstyrelsens hemsida:
"Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig."
Jag lägger inte en tolkning utifrån bilistperspektiv utan utifrån gällande bestämmelser. Jag sitter nu på en kontorsstol men ibland är jag fordonsförare och ibland är jag gångtrafikant.
www.transportstyrelsen.se
Har man någon som helst orka att försöka lösa informationsinhämtningen och ta till sig vad bestämmelserna faktiskt säger så finner man exempelvis detta som kopierats från Transportstyrelsens hemsida:
"Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig."
Jag lägger inte en tolkning utifrån bilistperspektiv utan utifrån gällande bestämmelser. Jag sitter nu på en kontorsstol men ibland är jag fordonsförare och ibland är jag gångtrafikant.

Trafikregler - Transportstyrelsen
Trafikreglerna gäller överallt, både på vägarna och i terrängen – och terräng är enligt trafikförordningen allt som inte är väg. De gäller alla trafikanter.

Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg