ååh
Avstängd
Jag noterar och för in i arkivetÅ så trött man blir...
Jag noterar och för in i arkivetÅ så trött man blir...
Är det djuret eller juristen i dig som tycker så, att djungelns lag står över juridiken och att störst går först?
Kanske ska man låta tjockisar tränga sig före i matkön också?
Faktum är att även innan lagens införande 2018 var rekommendationen, att fotgängare skulle gå på vänster sida,
dvs den text du själv citerar!
Då har du missat det som kallas "övergångsställe".Att det är typ den enda plats där gångarna har högre prio än fordonen,
Jo, men kanske inte riktigt samma sak, men vi hörde ju ovanför att djungelns lag ska gälla i trafiken, och det kan det ju nästan kännas som just vid övergångsställen eftersom vissa bilister inte begriper att de ska väja för gångarna där. Vissa bilister försöker få det till att det är ett samspel, men det säger inte lagen - det är alltid gångarna som kan korsa först och man ska inte behöva be om lov för att få passera. Det ska bara vara att knata över så får de tvärbromsa om de håller för hög fart. Alltid lika roligt i alla fallDå har du missat det som kallas "övergångsställe".
Var du hörde det förstår jag inte, lika litet som jag begriper om du har svårt med läsförståelsen eller bara vill missförstå. Jag har, hur som helst, inte förordat att djungelns lag ska gälla. Det gjorde inte heller min bilskollärare. Hans, liksom min, poäng var att man som relativt oskyddad trafikant åtminstone i vissa lägen bör räkna med att så är fallet, dvs att de när det kommer till kritan faktiskt är djungelns lag som gäller. Se det som ett utslag av den sk försiktighetsprincipen. Men det gör man naturligtvis precis som man vill. Tycker någon annorlunda och är bered att gå i döden för sin uppfattning så låt inte mig stå i vägen.Jo, men kanske inte riktigt samma sak, men vi hörde ju ovanför att djungelns lag ska gälla i trafiken, och det kan det ju nästan kännas som just vid övergångsställen eftersom vissa bilister inte begriper att de ska väja för gångarna där. Vissa bilister försöker få det till att det är ett samspel, men det säger inte lagen - det är alltid gångarna som kan korsa först och man ska inte behöva be om lov för att få passera. Det ska bara vara att knata över så får de tvärbromsa om de håller för hög fart. Alltid lika roligt i alla fall