Jag måste undra om du faktiskt enbart försöker vara ett troll ??Lagen säger att gångare har företräde vid övergångsställen och en konsekvens av det blir att bilarna borde stanna inför varje övergångsställe, se sig om ordentligt åt båda hållen så att ingen kommer, sen kan de köra över när allt är grönt.
Precis som en gångare gör när han passerar över en väg som mest anpassats för bilisterna.
men det är väldigt typiskt att lägga in ensån tolkning som Larssky gör, då han satt på sig bilistens ögon, men tror sig vara objektiv. Samma synsätt kan man ha överallt, men när "den viktiga" bilisten måste anpassa sig - ja, då gäller hänsyn och omdöme ...ha ha tillåt mig flina
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilken sida ska man gå på?
- Trådstartare Granitbitarn
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
vettlöst ja, men det är ju bara en rent teoretisk diskussion om hur det "borde vara" om man beter sig konsekvent efter vad lagarna säger. I ett idealsamhälle tycker jag att det ska vara så, rättvist och jämställt mellan sätten att transportera sig på :-D
Sätter jag på mig cyklistens ögon eller lastbilsförarens, så får man en annan synvinkel. Här försökte jag belysa från en gångtrafikants...och ffa i en storstad, där det är hetsigare än på landet.
Sätter jag på mig cyklistens ögon eller lastbilsförarens, så får man en annan synvinkel. Här försökte jag belysa från en gångtrafikants...och ffa i en storstad, där det är hetsigare än på landet.
Jag har med intresse följt diskussionerna i den här tråden då just vilken sida människor väljer att gå är något jag ofta stör mig på.
För mig är det en självklarhet att i alla situationer gå på vänster sida och med fordon färdas på höger sida. Jag resonerar som så att alla platser där människor, fordon och annat kan tänkas färdas bör omfattas av samma regler, d.v.s. högertrafik, där fordon färdas på höger sida och gående på vänster. Och då tänker jag mig alla platser! På vägar, gång och cykelbanor, stigar, inomhus, i affärer, i tunnelbanor osv. På vissa av dessa platser är olika trafikslag förbjudna, men det påverkar inte reglerna i övrigt. På en stig i skogen råder ett förbud mot trafik med motorfordon, men gående och cyklister får färdas där och ska förhålla sig till samma regler som om de färdats på en väg. På en motorväg får inte gående och cyklister färdas, men övriga fordonstrafikanter har fortfarande samma regler att förhålla sig till.
Jag förundras ständigt över hur man väljer anordna t.ex. rulltrappor i butiker och offentliga miljöer. Ofta råder det högertrafik där vilket skapar en inkonsekvens.
Enligt min mening skulle det skapa en konsekvens som underlättar för alla.
För mig är det en självklarhet att i alla situationer gå på vänster sida och med fordon färdas på höger sida. Jag resonerar som så att alla platser där människor, fordon och annat kan tänkas färdas bör omfattas av samma regler, d.v.s. högertrafik, där fordon färdas på höger sida och gående på vänster. Och då tänker jag mig alla platser! På vägar, gång och cykelbanor, stigar, inomhus, i affärer, i tunnelbanor osv. På vissa av dessa platser är olika trafikslag förbjudna, men det påverkar inte reglerna i övrigt. På en stig i skogen råder ett förbud mot trafik med motorfordon, men gående och cyklister får färdas där och ska förhålla sig till samma regler som om de färdats på en väg. På en motorväg får inte gående och cyklister färdas, men övriga fordonstrafikanter har fortfarande samma regler att förhålla sig till.
Jag förundras ständigt över hur man väljer anordna t.ex. rulltrappor i butiker och offentliga miljöer. Ofta råder det högertrafik där vilket skapar en inkonsekvens.
I åtminstone äldre rulltrappor i Sthlms T-bana stod det skyltarJag förundras ständigt över hur man väljer anordna t.ex. rulltrappor i butiker och offentliga miljöer. Ofta råder det högertrafik där vilket skapar en inkonsekvens.
"Stå till höger, gå till vänster"
Jag har inte sett dem på flera år så jag antar att de har tagits bort i samband med renovering/utbyte.
Men ngn kanske vet om ngn skylt som finns kvar?
I åtminstone äldre rulltrappor i Sthlms T-bana stod det skyltar
"Stå till höger, gå till vänster"
Jag har inte sett dem på flera år så jag antar att de har tagits bort i samband med renovering/utbyte.
Men ngn kanske vet om ngn skylt som finns kvar?
På tiden före pandemin då mitt jobb ibland skickade mej till flygplatser världen över så såg jag ofta motsvarande skyltar och praxis i rulltrappor på de flesta ställena, dvs stå till höger och gående omkörning till vänster. En sak som verkar fungera hyfsat utan standardisering. Skulle man stå till vänster kan man vara hyfsta säker på att bli påmind, med bryskhet/ödmjkuhet enligt lokala landets sedvänja alternativt enligt den omkörandes stressnivå, dvs omvänt porportionellt mot tid kvar till dennes avgång.
Håller med om att det känns lite avigt att hålla höger i rulltrappa då man bland fordon annars bör/ska gå till vänster.
/Patrik
Bästa kommentaren hittills i tråden!!!🤗🤗Inte så mycket mötande trafik i rulltrappan…
För mig är det en självklarhet att i alla situationer gå på vänster sida och med fordon färdas på höger sida.
Kan du förklara varför? Om vi har en kombinerad gång.- och cykelbana bredvid vägen, och sen övergår den i en ren gångbana (cyklisterna får cykla ut på vägen medans fotgängarna kan fortsätta på gångbanan), vad är det för logik i det hela då? Såna situationer finns på tusentals platser, bara på min väg till jobbet passerar jag minst tre såna ställen.
Jag går vänster på landsväg, möter till höger på trottoaren och håller även höger på gångbanor med cyklar på. Finns inte en chans att hålla reda på rätt definition på gång/cykelbanan eftersom de bara skyltas i början och sällan har målade linjer. Sällan man startar promenaden där skylten sitter. Får man möte så löser man det där och då. Jag upplever att de flesta går på det viset.
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar