Vilken lundhagsmodell är detta ?

Hejsan..

Hittade dessa på tradera: http://www.tradera.com/LUNDHAGS-KANGAN-stl-48-auktion_342468_141578525

Vad är detta för modell ? Säljaren hade inga svar att ge på mina frågor mer än han tyckte jag skulle köpa dom (såklart) och att det var ull på sidorna..

Ser enligt mig ut som om dom är tänkta som vandrings och skidåkningskängor..

Min tanke var, eftersom dom är så stora (Mina vanliga Lundhags är 43) att kanske köpa dom och sen köpa innerskor eller göra egna i fårskinn och ha dom som vinterkängor.. Vad tros om det ?

mvh // Johannes

Är de i bra skick - varför inte. Troligtvis skulle det gå i en filtsko från jörnkängan om du har storlek 43 och de är storlek 48. Kan knappast bli varmare =)

gro

Avstängd
Skulle förvåna mig om det var lundhags. De har väl inte gjort ullskor? Dessutom har de inte använt sig av en söm mitt på tårna. Det gjorde däremot graninge.

Jag vet inte om de gjort ullkängor, de har precis kommit med en modell med ull i sidorna som denna men om de har haft det "förr" har jag ingen aning om..

Får hoppas på att det finns någon som med säkerhet vet :)

mvh // Johannes

Jo det är Lundhags mkt troligt. De har haft filtskor av detta slag länge. Exakt beteckning kan jag inte, kanske enklast att mejla/ringa Lundhags ;)..?

//J

Hejsan..

Hittade dessa på tradera: http://www.tradera.com/LUNDHAGS-KANGAN-stl-48-auktion_342468_141578525

Vad är detta för modell ? Säljaren hade inga svar att ge på mina frågor mer än han tyckte jag skulle köpa dom (såklart) och att det var ull på sidorna..

Ser enligt mig ut som om dom är tänkta som vandrings och skidåkningskängor..

Min tanke var, eftersom dom är så stora (Mina vanliga Lundhags är 43) att kanske köpa dom och sen köpa innerskor eller göra egna i fårskinn och ha dom som vinterkängor.. Vad tros om det ?

mvh // Johannes
Vintern 2002 genomförde jag min första vintertur i fjällen: Abisko - Keb. När vi övernattade i Tjäktjastugan stötte vi ihop med ett par fransmän som vandrade i motsatt riktning - med snöskor! En av dem hade en filtsko från Lundhags som han var MYCKET nöjd med. Stugvärden lyssnade på samtalet mellan oss och inflikade efter ett tag: "I make those".
Aha? tänkte jag, han arbetar hos Lundhags? Senare såg jag i gästboken stugvärdens namn: Jan Lundhag! Pappa till sönerna som driver företaget nu.

HåkanF

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
På 70-talet fanns modellen i L-sortiment. Bra varm skidsko för torr snö. Har brukat, skinnet måste varit gott för det käkade mössen någon höst.

En riktigt gammal modell verkar det som alltså. Vad tror ni om att få in en innersko och använda dom som vinterkängor då ? Tror ni storleken är bra för det ? Jag har 43 i vanliga fall, tänkte mig 44 eller 45 på innerskon...

Hur känsligt är ullsidorna vid slask ?

mvh // Johannes

En riktigt gammal modell verkar det som alltså. Vad tror ni om att få in en innersko och använda dom som vinterkängor då ? Tror ni storleken är bra för det ? Jag har 43 i vanliga fall, tänkte mig 44 eller 45 på innerskon...

mvh // Johannes

Strl är svår att sia om, allmänt så är flera lager bra men det får inte bli tajt. Som jag minns är lästen normal på dessa.

...filtskor är som Johan nämnde bra i kallt och torrt väder ;)...i slask passar gummistövlar bättre...

//J

mvh // Johannes

Kör med gummistövlar med laddor i i föreslagit väder. Både Nokia och M90 fungerar.
I slaskväder krävs stugförläggning annars blir ni snart kalla.

Mnja, nog har jag redan stövlar i vintermodell och de används i slaskväder. Har faktiskt använt dom ned till -20 men då frös jag så fort jag stod still i mer än 5 sekunder. Men det var inte riktigt så jag menade. Jag menade om man kanske använder dom i staden eller på väg till jobbet under slasktiden hur känslig ullen är...

mvh // johannes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips