Vilken kajak, lång i strumplästen

JAg skulle rekomendera en VKV Seagull. Själv paddlar jag Offsjåren. Jag är 190cm och har gott om plats. Mycket trevlig kajak och finns utrymme att utväcklas i. Och ni som säger att det inte går att rolla i den har fel. Jag fixade det på första försöket, och då har jag aldrig rollat innan. Kläm till lite med knäna, och det tror jag man gör iaf av ren instinkt =)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
VKV Anita

Jag kan varmt rekomendera en VKV Anita, själv mäter
jag 200cm i strumplästen och trivs mycket bra med min
Anita. Generöst stor sittbrunn och bra roderlösning.
Du är ju "hyffsat van" som Du säger så då lär Du upptäcka hur snabb den är också.
Lämplig för både motion och turpaddlingar, en kajak som sett likadan ut i över 50 år? och fortfarande säljer bra, måste ju ha något som pasar många,
eller hur?

Lycka till och god tur! /Jampa

Offshore

Hej,
Jag är 1.95m lång och 95 kg tung. Paddlar en VKV Offshore och är mycket nöjd med den. Valde Offshoren just för att jag sitter bra i den. Att jag dessutom får plats med mycket packning för långturer upplever jag som ett klart plus. Om du vill ha en lite mer "responsive" kajak kan Eliten vara intressant. Använder min Offshore för motionspaddling, dagsturer och längre turer. På sjöar kanske man vill ha en "plattvattenskajak" men jag brukar få kompromissa med sittkomforten i de flesta av dessa. Nu sitter man väl oftast inte så lång tid i sträck i kajaken då man paddlar i sjö så det är sällan en stort problem.

Glöm inte Artisan!

Jag skulle vilja slå ett slag för Artisan oxå. Går att få tag på begagnade (tex här på utsidan) för bra priser, runt 10 000. Det är (för den som inte redan vet det) en ganska klassisk havskajak med lysande sköna egenskaper, som definitivt ger utvecklinsmöjligheter till paddlaren. (Inte för att vara sån, men jag kan knappast hålla med om att vkv anita gör det...) Rejält med utrymme för både fötter, ben och packning. Finns med stor, mellanstor och liten sittbrunn, bra roder finns som tillbehör.

Hej, jag är 198cm/103kg med långa ben och stora fötter (nr.48). Jag leta länge efter havskajak. Problemet var att jag har långa ben, stora fötter och är bred vid höftet, dvs. ryms inte i 42cm bred sittbrunn. Absolut rymligaste kajaken jag prövade var Svima Enterprise. Sittbrunns öppningen var tillräckligt stor och i höjdled var mycket utrymme för mina fötter, men fotstöden och mellanväggen var för nära. Den ända kajakken i standard utförande som jag rymdes i var VKV Seagull Ocean. Nu har jag paddlat en sesong med den och efter sitsbytet är jag nästan nöjd. Till nästa sesong tänker jag byta styrreglagen som är av glidkeeper typ. Tänker göra egen konstruktion som kommer att bli likadan som Offshore har.

Kolla sitsbytet: http://www.icon.fi/~mobi/ocean

Lill-Klas

Boreal Design

Jag är 1.88 och väger 97 kg. Jag har en Boreal Design Inukshuk som är stor och bra.

Finns på Orust Kajak.

Olmar

Stor kajak..

Jag paddlar mycket 1,91 lång och har idag en Prijon Kodiak som jag gillar skarpt, rymlig, stabil och rejält med packutrymme. Har testat ett otal kajaker innan jag bestämde mig..kan kännas lite pråmig ibland men rymligheten uppväger det mesta.Man sitter bra jämfört mot andra kajaker. Sen tål den ju rejält med stryk också...

Reval i Sthlm

Jag såg att kajakimporten säljer Revalen för 9.900 i Sthlm. Köpte en RS av dom i höstas och det var inga problem. Men dom har inga tillbehör, så det fick jag köpa hos Point65....

Lukke

Hej

Är själv lång (1.93). Väger 97 och tycker deet varit svårt att hitta en bra kajak. Även om de junnat bära min tyngd så verkar vissa kajaker vara känsliga för att man får så hög tyngdpunkt. Dessutom tycker jag det varit svårt att få plats med mina 45:eek:r.
Tycker också att en kajak skall vara hållbar och välgjord. Testade olika men föll till slut för en VKV Seagull (Måsen) Ocean, men med Off-Shore inredning.
Gillar själv inte kajaker med en "tunn" känsla i materialet.
Lycka till

Johnny

Jag har två stycken avalon elaine som jag sitter jättebra i. Underbara turkajaker för mig. Jag är 195 med lååånga ben. Jag garanterar att du kan sträcka på benen med storstövlar på.... Kayaksupport i Stockholm har dom. Där kan du hyra/provpaddla.
Dag Eriksen
naturguidelärare

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips