Vilken kajak är bäst på allt :-)

Har faktiskt en Epic 18x men är rädd att det är den som ryker! Tycker det är lite jobbigt att växla hela tiden mellan olika pedalsystem! Men min "vanliga" havskajak har pinne så även min lilla gula Vajda! Så det blir nog dom jag behåller :)

/Janne
 
Förtydliga snurrigt inlägg!

Menar olika styrsystem! Lovar detta är mitt sista inlägg för idag :)
Tror det ultimata kan vara att ha 2kajaker(som oxå nämnts) en lite sjövärdigare havsgående sak å en lite mer åt motionshållet till! Fler kajaker/kanoter tror jag bara gör det mer komplicerat!
Mer saker hålla reda på + man blir nog inte inkörd riktigt på nån om man bara hoppar runt i olika hela tiden!

/Janne
 
Några av 2008 bästa kajaker är från Nigel Dennis. Romany och explorer enligt Sea Kayakers läsare. Men även Eliza(märket kom jag inte ihåg) som en kajak för kvinnor. Epic har med som bästa fart/sport kajak och vinge. Glömde tidningen hos en kompis men tror att det var 18X och mid wing. Werner fick med två paddlar som bästa produkt.

länk: http://www.seakayakinguk.com/kayaks/range.html

Tror jag tankemässigt lagt mig nära det stuvarn nämner i ett av sina svar (två olika alternativ för två olika ändamål). En enda kajak hade jag råd med, så jag gick efter vad jag tror jag gör oftast. Så min enda kajak är en Romany, baserat å att jag som person är "dagsutflyktare" snarare än "ett par dygns" paddlare.

Valet stod på slutet mellan kort och lång, där Romany blev valet (lite mer lekbar, lite mer strandvågslämplig, men lite mindre kursstabil och lite långsammare). Om jag någonsin får råd till en till, eller plats till, eller ork med, ... så är min tanke att det kommer att bli en lite längre och kursstabilare/snabbare kajak, men bara om jag upptäcker att jag allt oftare ger mig på längre turer. dock inte så mycket längre, explorern känns som en bra kompromiss fast på andra sidan det kompromissstreck jag drogt. Till exempel Zegul 550 är i min syn för lång (släpper leksidan för mycket).

Hade jag varit lit emindre hade jag valt en X-Cite, gnuttan längre, gnuttan sämre initialstabilitet, och suveränt manövrerbar.

--- Mats ---
 
Jag köpte en Nigel FosterWhisky 16 i somras. Är väldigt nöjd. qualite är bättre än på de engelska kajakerna tycker jag. Hade en Explorer när jag bodde i Israel. W16 är förvånansvärt snabb, en modern designtänk men ingen Epic X18 dock...

Du frågar efter : "En kajak som är snabb men ändå hanterar besvärliga vinterförhållande med hård vind utan att man känner sig osäker! Som surfar bra! Gärna med vettigt roder å pedaler(ev.styrpinne) som är mittenplacerat! "

- Ok, Whisky 16 är inte bland de snabbare men i förhållande till sin storlek och övriga egenskaper är den klart ok.
- hanterar besvärliga vinterförhållanden etc: tror det finns få kajaker kan mäta sig på den punkten.
- roder är ok men totalt onödigt på den. Tänk sväng och den svänger:)
- Sen har den sidomonterade pedaler , sorry.
Värd en provsväng!

Hälsningar

david Rosen
 
Vikten är av vikt

Menar olika styrsystem! Lovar detta är mitt sista inlägg för idag :)
Tror det ultimata kan vara att ha 2kajaker(som oxå nämnts) en lite sjövärdigare havsgående sak å en lite mer åt motionshållet till! Fler kajaker/kanoter tror jag bara gör det mer komplicerat!
Mer saker hålla reda på + man blir nog inte inkörd riktigt på nån om man bara hoppar runt i olika hela tiden!

/Janne

Häller med till en del, fast min älskling är en annan...

För mig har länge en North Shore Buccaneer varit the one and only. Jag har tittat på fler kajaker men jah tror aldrig jag kommer sälja min Buccaneer. Fungerar från åar till öppet hav, då den har ett fantastiskt språng som gör den lättsvängd och en perfekt balanserad skedda för hård vind. Det är mycket annat som jag kan prisa Buccaneer´en för men det var inte det jag tänkte skriva.
Jag har en lättare kajak också men största anledningen till att jag vill ha en lättare kajak är snarare att den känns onödigt jobbigt att bära på en tung kajak när man bara ska ut på en dagstur, skulle önska att lättviktaren var minst lika sjövärdig som den Buccaneren, sen kan det ju diskuteras om min är det... Det ska sägas att jag snarare är en friluftspaddlare, än en motionspaddlare.

/Niklas
 
En havskajak lång å snabb ute på GKF å en snabb kortare motionslåda för att köra i Kåsjön,Delsjön å Rådasjön!
/Janne

520 cm kajaken är inte så tråkig ändå va? Enkel att hantera på land, mer utmaning, accelererar snabbare än 25 kg havskajak.
Att hitta en kajak som är rolig och utmanande på små sjöar liksom i skummande hav blir nog svårt. Vill du täcka in de flesta vatten blir det svårt att komma under 5 kajaker.

1. Slätvatten. Racer eller turbåt beroende på paddelvana.
2. Snabbt på havet. Surfski.
3. Roll. Lågdäckad havskajak alternativt fors eller polokajak.
4. Långfärd längsmed kust. Stadig och säker havskajak.
5. Fors och brytande sjö (surf). Forskajak.

En kanotklubb ger ofta möjlighet att låna en kajak för de tillfällen då ens vanliga kajak(er) ej täcker in önskat område.
 
Jag paddlar "bara" motions- och dagsturer och behöver inte de stora skrov som de flesta havskajaker har. Däremot vill jag ha rymd för mina 45:eek:r, stor sittbrunn för att lätt komma i och ur, hyfsad bredd för min dåliga balans och lite stäv för att ta vågorna bra. Skulle gärna ha rodret på aktern för att kunnna paddla förbi ett par grunda ställen med sten och tång...

Att sen kombinera det med 5,5 - 5,6 meters längd verkar ICF-maffian ha bannlyst ;-)

Har därför hittat Elio Seatrainer 5,20 x 0,56 och väger 15,5 kg i glasfiber.

Det här ser intressant ut för mig. Jag har paddlat en del, men äger ingen låda själv. Däremot har jag funderingar på att köpa. Jag tycker ju att 15 kg låter smidigare är 25. Jag resonerar som så att eftersom jag själv är ganska lätt, ca 65 kg, så bör det ju finnas marginal för en skaplig packning även i en inte så jättestor kajak. Och en lättare, lite slankare kajak måste ju vara roligare att paddla. Jag vill kunna vara ute några dagar, kustpaddling, men är beredd att pyssla för att få ner grejerna i kajaken. Kan en sån här vara ett alternativ, och vilka andra alternativ finns?
Jag har tex kikat på VKV seabird touring.
 
Inte surfski!

Surfski är inte svaret om man bara ska ha en kajak (på tisdag har jag en ny istället för den som brann upp, men ingen förvaring...)

Gillar Epic 18x om jag bara skulle ha en kajak... eller en Reval Extreme kanske.
 
Stuvarn,
Intressant diskussion där svaret på din ursprungliga fråga ju är en personlig preferens.
Jag har dock sett (=läst) få sitta i så många olika kajaker som du o jag skulle gärna höra ditt personliga svar på frågan.
Klassa gärna dina kajaker enl. din fråga - och vilken blir i så fall havskajaken du fastnar för o varför.

Själv kommer jag att kämpa vidare med att hantera min Commander Type-S så bra som möjligt - den känns som bra kompromiss av det jag vill ha ut av en havskajak inkluderande motionsbiten.

(... erkänner dock att tankarna ibland hamnat på både en riktig busväderskajak eller racinglåda ...)
 
Min egna havs(expedition) kajak är 5.70 lång vit å mkt snygg tycker jag i alla fall :) Den har ett mkt bra styrsystem(pinnstyrning med ordentligt fotstöd å integrerad fotpump) Men framför allt uppskattar jag det tajta paddelisättet som få om ens nån annan kajak har! Tror nu att du om nån kan gissa dig vad jag allra helst sitter i på havet :)
Kan oxå hålla med Arneri att i mina sjöar är den lätta fina Vajdan inte helt fel, så man kan nog klara sig hyfsat med 2 tror jag :)

/Janne
 
Senast ändrad:
Origo från Cobolt kayak

Hustrun och jag är helnöjda med våra Origo från Cobolt kayak, 558 x 52 cm. Uppfyller alla de egenskaper du efterfrågar, lättpaddlad (snabb), uppför sig väl på olika bogar, stabil, lättrollad, centrumstyrning. Den perfekta allroundkajaken om man bara vill ha en kajak för olika typer av paddling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4
Kroppe Vilken kajak? Paddling allmänt 8
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Texas Vilken kajak?? Paddling allmänt 1
Vilken kajak? Paddling allmänt 1
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.