Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du?

Läste nånstans att man inte ska bära mer än 25-30% av sin kroppsvikt. Det borde betyda att en normalstor man inte borde bära mer än 25-30 kg.

Jag tycker 25-30 % är en rätt lagom maxsiffra, men det är ju bara ett riktvärde. Är man starkare kan man ju bära mer om man behöver.

Jag har fjällvandrat med runt 35 kg och är ingen Starke Adolf. Det var inte superjobbigt, bara förbaskat onödigt (det var i lumpen, och vi hade inte ens stridsutrustning med oss).

Att sikta mot 20 % är nog smart - det funkar nog för en veckovandring, även om man inte köper lättlätt. Förmodligen får nog måltidsglädjen stryka lite på foten, dock.

Min filosofi är: packa lättlätt och fyll sen på med gott käk till runt 20 kg. Lövbiff med bearnaise, gräddtårta, helstekt fransyska mm är gottgott på fjället.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Namnam...

Ursäkta om jag slirar från ämnet, men...
Tortillas med färsk lök, torkad paprika, hemlagad fajitakryddad köttfärssås samt riven ost till varmrätt, gräddtårta med geléhallon samt Irish coffée till efterrätt.

Smakade trevligt :)
Många viktiga näringsämnen.

Men det var ingenting mot vad vi fick några dagar senare.
Läs mer under "dagboken" här:
http://www.nordesjo.com/uteplatsen

Förresten, Sajberjohan: du har ju redan varit där och hälsat på i gästboken, ser jag! Kul!
[Ändrat av Nordesjo 2003-01-14 kl 18:30]

Re: Namnam...

Nordesjo; sa:
Ursäkta om jag slirar från ämnet, men...
Tortillas med färsk lök, torkad paprika, hemlagad fajitakryddad köttfärssås samt riven ost till varmrätt, gräddtårta med geléhallon samt Irish coffée till efterrätt.

Smakade trevligt :)
Många viktiga näringsämnen.

Men det var ingenting mot vad vi fick några dagar senare.
Läs mer under "dagboken" här:
http://www.nordesjo.com/uteplatsen

Förresten, Sajberjohan: du har ju redan varit där och hälsat på i gästboken, ser jag! Kul!
[Ändrat av Nordesjo 2003-01-14 kl 18:30]

Brukar läsa div vandringsberättelser på nätet och uteplatsen har jag varit på flera ggr. En bra plats att inspireras på, särskilt dagboken som är mycket välskriven =)
Fast uppdateringarn är det lite sämre med...

Tillägg

Jag kom på den stora skillnaden för mig mellan alternativen: möjligheten att gå med "svank" är nog den stora fördelen med ramryggsäck.
Genom att skjuta ut baken lite och spänna axelremmar hårt, så uppstår ett ytrymme mellan rygg och säck.
När detta görs frigörs nästan all vikt från axlarna och "leds" ner mot svank/bälte. En liten del av tyngden pressas mot bröstet, hellre det än axlarna.
Lönar sig bäst för vikter över 25 kg.
Detta finner jag inte möjligt med de anatomiska säckarna.

En yttre ram är stel och därför mer lämpad för att gå mede svank, då den inte "följer kroppen" som de anatomiska.
Fast min gode vän sliter gärna med 30 kg i en Bergans Rondane 85l och tycker att rörligheten är större med softpack. På den punkten håller jag med, Rörligheten gör att man "håller sig i dalgångarna" med bärram.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips