Vilken (god) maträtt tar ni alltid med er ut?

När det inte är eldningsförbud, potarismos med rostad lök och knaperstekt bacon. Man får inte bacon lika knaprigt hemma, Se bara upp, över öppen eld kan man få ett stort eldmoln av förgasat fett om elden kommer i kontakt med det.
 
Frukost. Kan låta konstigt, men jag har aldrig hittat en god pulvermjölk och vill gärna ha något varmt på morgonen när jag är ute. Så hemgjord musli med fullkornsvälling. Mycket frukt, nötter och frön, gärna rostat. Blir riktigt gott!
 
När jag vandrar i Norge brukar jag handla läfse (ojäst tunnbröd med potatis) och ett paket med skivad brunost - en riktig höjdare. :) Utöver det åker min favoritchoklad freia firklöver ner i säcken och i större butiker säljs Nöttefabrikens nötter i lösvikt.

På dagsturer har jag med mig färdiga mackor som jag kompletterar med en norsk portionsförpackning makrill i tomatsås. Det går också att köpa leverpastej i portionsförpackning! Norska butiker har också ett större utbud av pulverpasta- och tomatsåser samt soppor än svenska.
 
När vi är inne på Norskt är Smulteringar något man inte får missa.

Som munkar utan socker utanpå, jättegoda.

Jag misstänker att Läfse och Lompor är ungefär samma sak, goda dom med.
 
En bra maträtt - första kvällen- är kassler i silverpaket. Kassler, potatisklyftor (förpreparerade), lök och vitlökssmör inslaget i folie. Läggs på elden/glöden.
 
Frukost. Kan låta konstigt, men jag har aldrig hittat en god pulvermjölk och vill gärna ha något varmt på morgonen när jag är ute. Så hemgjord musli med fullkornsvälling. Mycket frukt, nötter och frön, gärna rostat. Blir riktigt gott!

Gör du vällingen i välling-/gröt-/mjölkkonsistens? När jag vandrade själv hade jag ofta välling med bär/sylt till frukost. Man blev liksom len och varm och mjuk i magen 😊 De jag vandrar med nu tycker välling är något udda...
 
Jag brukar blanda havregryn, hackad torkad frukt, mjölkpulver och lite vaniljsocker i en påse som jag använder till att koka en rätt löst gröt av till frukost, funkar och smakar bra.
 
Gör du vällingen i välling-/gröt-/mjölkkonsistens? När jag vandrade själv hade jag ofta välling med bär/sylt till frukost. Man blev liksom len och varm och mjuk i magen 😊 De jag vandrar med nu tycker välling är något udda...
Tror nog jag vill kalla det vällingkonsistens. Möjligen lite lösare, så slutresultatet blir "välling".
 
Är det lite kyligt och man bara är ute några dar så kan man ju ta med en massa smarrig & vanlig mat. Grillad kyckling, rostbiff, äggmackor, potatissallad, whatever. Vanligt lyxkäk som man ibland äter hemma.

Men det är nog många som käkar frystorkat från dag 1, och det är ju onödigt.

Torkat renkött är ju supersmarrigt, synd bara att det kostar nästan 1000 kr/kg.... Så det går bort.
 
Standard första kvällen på höstturen är renfile med murkelsås och potatisgratäng. Andra rätter som passerar revy är souvasskav med lite fräst svamp, lök och en smula parmesan i potmoset. Tjälknöl på älg med cous-cous, färsk lammkorv, carbonara på kallrökt fläsk från jämtland. Pesto och fårost, pasta, hemtorkad köttfärs och sås på olivolja, torkad tomat och kryddor.

Likaså pasta med (mycket) riven torkad karljohan som kokas ihop med grädde och en liten smula vitlök och svartpeppar. Svampen grejar vi själva, grädden får någon arlabonde leverera, älgen knallar ibland förbi framför jägarens bössa (dessutom rätt vecka på året!) och renköttet skaffar vi alltid på Thorneus, blir rätt mycket billigare så.
Vin till maten är en självklarhet under höstveckan liksom en liten irish coffee när tälten har satts upp. Liksom en lämplig liten sängfösare, Ardbeg brukar vara populär.

Ja, vi knallar en del också, mellan måltiderna. Och en och annan harr har vi väl också lånat genom åren.

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.