Vilken Fjällräven väska har vi?

Jag har 2 äldre fjällräven vandringsryggsäckar. En sidoficka per sida, den ena har fack i locket, 55 hög är väskan, ramen är ca 65 cm.
Vad kan vi ha för väska/ram? Liter?

Vad är skillnaden på denna ram och Gyroramen i användning alltså vad gör det för skillnad när man vandrar?

Bilagor

• received_2190670437801940.jpeg
    received_2190670437801940.jpeg
    318.3 KB · Visningar: 309
  • received_1905121323174273.jpeg
    received_1905121323174273.jpeg
    389 KB · Visningar: 281
En klätttersäck 30 l, enligt Åke sydd av hans mor. Vardagsryggsäcken sedan 60-talet. Började med en lätt 90 l, steelnylonrt brann väl. En Expedition 70+30 upprustade med bättre remmar och höftbälte, ersatt av en Gyro 90l. Fick en trapper 50l tung som bara den.. Någonstans ligger en Nepal 50 l som uppskattades som veckslutsrygga. En ovänd utveckling hos FR har märkts. Ryggsäck kallar jag dem för.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har 2 äldre fjällräven vandringsryggsäckar. En sidoficka per sida, den ena har fack i locket, 55 hög är väskan, ramen är ca 65 cm.
Vad kan vi ha för väska/ram? Liter?

Vad är skillnaden på denna ram och Gyroramen i användning alltså vad gör det för skillnad när man vandrar?

För mitt (otränade) öga ser det ut som en Fjällräven Nepal.

Gyroramen ger en friare upphängning av avbärarbältet och flyttar kraften/tyngden fram över benen. Gyroramen kom till användning på större ryggsäckar.

En klätttersäck 30 l, enligt Åke sydd av hans mor. Vardagsryggsäcken sedan 60-talet. Började med en lätt 90 l, steelnylonrt brann väl. En Expedition 70+30 upprustade med bättre remmar och höftbälte, ersatt av en Gyro 90l. Fick en trapper 50l tung som bara den.. Någonstans ligger en Nepal 50 l som uppskattades som veckslutsrygga. En ovänd utveckling hos FR har märkts. Ryggsäck kallar jag dem för.
Tack för svar. Så denna ryggsäck är 30 liter? Vet du vad modellen heter? Är ju en ramryggsäck med midjebälte så kändes inte som en vardagsryggsäck. Men kan inget om modellerna så är frågvis. Ska ha för endagsvandring. Väger 1.5 kg tom.

Du har redan fåt svar på dina ryggsäcksmodeller Expedition och Nepal är vad du visar på bilderna. Slörformel för rygngsöcksvolym bottenbredd och djup,, höjden, öppningens bredd och djup, Lägg ihop
botten och topp bredden och djupen dela med 2, multiplicera med höjden, räknar du i dm har du litertalet direkt. En exaktare och blötare metod är att fodra ryggsäcken med en trädgårdsavfallssäck, väge ned på gramnoggran våg fylls plastsäcken med vatten i badkaret till ryggsäcksbredden, väg den, eller i brist på grammogranvåg ös ur med litetmått notera litrarna, alternativt subtrahera ryggsäcks och plastsäcksvikten.

go tur

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips