Vilken fågel?

Jag bor utanför Norrtälje och hörde en kväll i början på januari någon fågel som lät lite knarrande nästan som en groda. Vad kan det vara för fågel som låter på kvällen mitt i vintern? Jag vet inte om det har någon betydelse men det var ganska kallt ute och hade varit kallt länge.
 
Jag bor utanför Norrtälje och hörde en kväll i början på januari någon fågel som lät lite knarrande nästan som en groda. Vad kan det vara för fågel som låter på kvällen mitt i vintern? Jag vet inte om det har någon betydelse men det var ganska kallt ute och hade varit kallt länge.

Är du säker på att det var en fågel?
Trastar kan ha liknande ljud om de blir oroade, t.ex. koltrast har ett sådant ljud som beskrivs som tåck-tåck (ungefär) i fågelböckerna.
Calle
 
Nej, jag kan ju inte vara helt säker på att det var en fågel men jag kan inte komma på vad det skulle vara annars mitt i vintern på kvällen.
 
Uggla?

Jag bor utanför Norrtälje och hörde en kväll i början på januari någon fågel som lät lite knarrande nästan som en groda. Vad kan det vara för fågel som låter på kvällen mitt i vintern? Jag vet inte om det har någon betydelse men det var ganska kallt ute och hade varit kallt länge.

Kattugglan har en del underliga läten för sig, men jag har nog aldrig hört den låta som en groda.

Erik.
 
Det jag kommer att tänka på när du beskriver är rapphöna. Har inte helt klart för mig hur mycket den spelar just nu i smällkalla vintern, men det verkar inte otroligt. Rapphönorna söker sig ut på fälten när det är snötäckt i markerna för att äta grus. Både hanar och honor spelar, och det låter verkligen knarrigt.

Länk till en dansk sida med läten:
http://www.birding.dk/

Välj "Galleri" i den vågräta menyn. Sök sedan på sidan (på "perdix") eller leta under hönsfåglar en bit ner. Rapphönans latinska namn är Perdix perdix. Ljudfilen finns som mp3 och wav.

Hur låter det, är det detta du hörde?

/Hans
 
Sjävla ljudet, var det ett konstant knarrande som ibland bytte ton med jämna mellanrum? Jag hörde ett sådan ljud och hade ingen aning om vad det var och vi sökte oss mot ljudet. Det lät som en groda eller insekt av något slag, och ljudet hade ingen avbrott men ändrade ton med jämna mellanrum. När vi kom tillräckligt nära visade sig att det var en fågel av något slag, den tystnade och flög iväg samma i ögonblick.
Ljudet var något knarrande och konstant, tills fågeln behövde andas in igen, då ökade ljudets ton något under inandingen, sen tillbaka till det konstanta ljudet. Känns detta igen? Jag gick genom fågelboken och hittade en rimlig kandidat men minns inte vilken art jag kom fram till. Jag kan titta i fågelboken ikväll o se om jag hittar den igen om det nu är samma typ av ljud du har hört.
 
Tack ändå för tipset om nattskärra även om det inte var det trådstartaren hörde. Sprang på en sån för första gången här om dan och undrade vad det var. Följde ljudet och hittade en av dom finaste fåglar jag sett!

Sorry för necrobumpen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Vilken fågel gillar våra lyktstolpar? Vilda djur 3
lottizen Vilken fågel lät så här i flykten? Vilda djur 2
FilipL76 Vilken fågel? Vilda djur 1
tuneluna Vilken fågel på bilden? Vilda djur 1
annakari Vilken fågel är detta? Vilda djur 6
ceciliaflink.lindgren Vilken fågel är det? Vilda djur 5
Småtärna Bäckenben av vilken fågel? Vilda djur 3
frostic Vilken fågel? (ljud) Vilda djur 1
lthr vilken stor fågel? Vilda djur 8
MtheP Vilken fågel? Vilda djur 8
Dryaso Vilken fågel? Vilda djur 6
Jock Scott Vilken fågel ? Vilda djur 1
danielsaffady Vilken fågel? Vilda djur 5
_Hagbard_ Vilken fågel, har precis fått ungar i holken Vilda djur 2
SLUGGA Vilken fågel har byggt detta bo? Vilda djur 4
Lars G A Vilken fågel byggde detta bo? Vilda djur 1
EmmelieSv Vilken fågel är det här? Vilda djur 6
FreddeA Vilken fågel? En vit uggla? Vilda djur 14
kenjoswe Vilken fågel..? Vilda djur 17
LennartII Vilken sorts fågel? Vilda djur 0
millimeter Vilken fågel? (Bild på fjäder.) Vilda djur 4
gunnar-f Vilken fågel ? Vilda djur 3
Fredrik Andersson Vilken fågel är detta? Vilda djur 4
Avslmedl Vilken fågel? Vilda djur 8
Klosse Vilken fjäril landade i min hand? Vilda djur 3
mstenl Vilken djur? Vilda djur 1
Ristorparen Vilken fjäril? Vilda djur 1
FreddaFredda Vilken insekt Vilda djur 1
tango Vilken rovfågel i flock? Vilda djur 4
Linasruta Vilken insekt? Vilda djur 10
hansemansen vacker skalbagge men vilken art/sort? Vilda djur 2
karl-petter Vilken rovfågel? Vilda djur 6
pacific Vilken insekt? Vilda djur 0
quid Vilken spindel? Vilda djur 7
Staffan Andersson Vilken uggla? Vilda djur 9
JanneoAnn Vilken rovfågel? Vilda djur 2
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
natie Vilken rovfågel? Vilda djur 3
quid Vilken hackspett? Vilda djur 4
Raskesven Vilken skalle? Vilda djur 16
FrippeF vilken rovfågel? Vilda djur 2
Lars G A Vilken uggla hoade Vilda djur 4
penpool Fågel kvällstid, Kägelberget Vilda djur 6
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
wildlifephotography Fågel identifiering Vilda djur 1
Marbor Vad är det här för fågel? Vilda djur 3
mezzam Vad är det för fågel? Vilda djur 3
kejLa Nytt år, ny fågel.. Nån som vet? Vilda djur 7
Annamariaw Vad för fågel? Vilda djur 3
racaman61 vad för fågel Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.