Vilken cykel för långfärdscykling?

Har precis varit på Sportson för att köpa en cykel för sommarens långfärd över USA (630 mil) eftersom min cykel blivit stulen (ja, rätt olägligt... men det är det ju alltid.).

Jag brukar alltid ha Crescent, och på Sportson hade de ett sista exemplar av en långfärdsvariant av Crescent med "allt klart" - inte bara skärmar, stöd, lampor, ringklocka och pakethållare utan även färdigt för framväskor - men dels var den för liten för mig och dels var det så mycket jox på styret att en styrväska aldrig hade fått plats. Den kostade drygt 10 papp i alla fall, eftersom det var förra årets modell.

Har någon erfarenhet av "allt klart för långfärden"-cyklar?

Jag provcyklade också en cykel märket Kona som kändes bra, Kommentarer om märket? Den kostade 7500 och med prylarna på (inkl starkare kedja och kassett) gick det lös på drygt 10 papp (som Crescent-hojen alltså).

Vad är det viktigaste för er när ni köper cykel? Vad är försumbart?
 
Att den passar dig, att den är lätt, ta med badrumsvågen när du tittar på cyklar. En långfärdshoj får gärna vara stabil, dvs ha lite längre försprång. Gott om plats mellan hälen på skon och bakväskans framkant. Däck med större luftkammrar ger minder vibrationer i händer och sits, smal bekväm racersadel.
Skall du cykla såpass långt skulle jag nog gå till en specialist och inte nöja mig med hojhandlaren runt hörnet.

Har du läst den här? http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html
 
Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Förlåt, jag måste ha varit otydlig. Låt mig omformulera mina frågor:

Har någon tips på ett märke som ni själva testat på långfärd och är nöjda med, och har ni tips på cykelaffärer i Göteborg (specialister eller inte) som ni kan rekommendera?

Har någon köpt och testat en cykel "färdig för långfärd" och vad tyckte ni i så fall?
 
Kaffenback

Använder en Planet-X"Kaffenback" som jag är riktigt nöjd med. Färdigbyggd med full Ultegra 10-del(6600) och Mavic CXP 33 fälgar, skärmar mm kostade den mig ca 8000:- Vikten är moderata 10 kg.

Har i.f.s inte väskor på den utan kör med en B.O.B. trailer. Har inte använt cykeln på längre turer än en vecka, så jag kan inte utala mig om hur den skulle vara att använda en längre tid.

Vet inte om det är vad du söker men kan ju alltid vara värt att kolla på den?

beställde den direkt från leverantören http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRPXK/planet-x-kaffenback-frame
Går även att köpa från http://www.haggs.nu/catalog/index.php
 
Har någon tips på ett märke som ni själva testat på långfärd och är nöjda med, och har ni tips på cykelaffärer i Göteborg (specialister eller inte) som ni kan rekommendera?

Har någon köpt och testat en cykel "färdig för långfärd" och vad tyckte ni i så fall?

Jag brukar varmt rekommendera Veloform i Majorna. Jag har bland annat köpt en "specialbyggd" långfärdscykel där av märket Thorn Raven Tour. Thorn har flera vettiga långfärdscyklar beroende på hur mycket packning du räknar med att lasta på, t ex Audax mk3, Club Tour, Sherpa eller ramen Ripio.

Min hoj är ungefär likvärdig med Sherpan ovan, men med annat (dyrare) växelsystem. Fördelar som jag upplever är att den är extremt stabil och förutsägbar. Känns bekväm och förtroendeingivande. Jag packar ungefär 30 kg. Ibland när jag cyklar utan packning kan jag önska att den var lite lättare, men tyvärr är det ingen racercykel. Ibland sneglar jag lite på Audax mk3 och funderar på den som motions- och pendlarhoj, den ser rätt pigg ut... :) Senast jag besökte Veloform fanns ett par långfärdscyklar att titta på och testcykla.
 
bild.php


Köpte precis denna hoj hos min lokala handlare.

Dugliga komponenter rakt igenom och med pris på 3995:- så var det grymt mycket för pengarna.

Är min andra långfärdshoj hade tidigare en Nishiki (422) som jag var otroligt nöjd med men den har nu har gjort sitt.

Har bytt till spd-pedaler och till justerbar styrstam förutom att slänga på nya däck, pakethållare och skärmar.Sen har jag monterat dubbla barends för att få till ett alternativt bockstyre men bibehålla det vanliga.

Det är knappast en tålig långfärdshoj för att cykla till Kina med men den är betydligt roligare och snabbare på bra asfalt för mina 58kg.

Som vanligt går sittställning före allt och provcykla ordentligt för att få det som passar ens egen körstil.

Kollar man runt mycket sparar man lätt in 10-30% på det tilltänkta inköpspriset och kan lägga resterande på all kringutrustning som kan vara minst lika viktig.
 
Prisvärd

Vad är det för cykel, den påminner om en Scott? Ser jag rätt, ärdet XT bakväxel och hydrauliska skivbromsar? Verkar ju vara grymt prisvärd. Vad sitter det mer för komponenter på den?
 
Surly

Spontant verkar det vara en helt ok hoj. Om jag kommer ihåg rätt är väl den här ramen gjord speciellt för att kunna lasta tungt? Fästen för skärmar, lödda fästen för lowrider mm , stålram osv. Det kan ju även vara skönt att slippa dra med sig en cykel ända från sverige till USA?
Har du googlat efter recensioner om denna ram/cykel? Men jag tror säkert att du gör ett bra köp om du bestämmer dig för den.
 
Har någon hört nåt om Surly? Möjligen väntar jag med inköpet tills jag är i San Francisco, och jag har kontakt med en affär som rekommenderar den. Verkar den OK i era kunniga och kritiska långfärdscyklistögon? (Önskar inte starta diskussion om huruvida man måste cykla in sin cykel eller inte... )

http://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker_complete/

Jag har en sådan ram. Så jag kan inte säga något om övriga komponenter. Ramen funkar dock bra. Jag upplever den som robust, stabil och med bra lack. Gott om plats för väskor fram och bak. Finns monteringsfäste för lowrider på gaffeln.
Däremot är själva Surly loggan episkt ful. Utan den hade ramen varit riktigt snygg tycker jag. Idag hade jag nästan valt en Thorn istället tack vara detta :) . Det märket känns dessutom roligare på något sätt, och de har en stilren logga. Dock är jag ändå väldigt nöjd med min Surly LHT ram....
Angående konfigurationen på Surlyn som är på bilden. Den har styrändsreglage. Jag testade detta först. Men jag gillade det inte riktigt och bytte till indexerade ramreglage istället.
 
Har någon hört nåt om Surly? Möjligen väntar jag med inköpet tills jag är i San Francisco, och jag har kontakt med en affär som rekommenderar den. Verkar den OK i era kunniga och kritiska långfärdscyklistögon? (Önskar inte starta diskussion om huruvida man måste cykla in sin cykel eller inte... )

http://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker_complete/

Truckern är ju skitsnygg. Har själv varit sugen på den. Finns gott om omdömen på nätet: http://tinyurl.com/y57darw
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips