Vilken cykel för långfärdscykling?

Namnde saljaren vad det var for kedja och kassett pa den Konan?

Om Surly LHT duger at Lars (lostcyclist.com) duger den at, ja - vem som helst :)

Annars faller min rost pa Thorn. Fordelen att du kan lara kanna hojen innan du aker samt fa hjalp med justeringar overvager latt mecket med flygfrakten.

Ride on!
 
Ett tillägg angående Surly LHT skulle väll kunna vara att den funkar dåligt i ( förhållandevis djup ) snömodd eller lera. Detta för att cykelns bakända då känns rätt slängig, antagligen på grund av längden på kedjestagen. Eftersom jag använder cykeln en del på vintern känner jag av det ibland. På sådant underlag är nog en kompaktare ram att föredra. Speciellt märks det utan packning. Vid övriga tillfällen är dock ramens beteende trevligt tycker jag.
 
Senast ändrad:
Vad är det för cykel, den påminner om en Scott? Ser jag rätt, ärdet XT bakväxel och hydrauliska skivbromsar? Verkar ju vara grymt prisvärd. Vad sitter det mer för komponenter på den?

Japp det är hydrauliska samt Deore XT bak. Heldragna höljen till alla växlar och alla andra små detaljer precis så man vill ha det. Cykeln är en Merida S-presso tror det är en 08 eller 09.

Inköpt på Haga Cykel i Norrköping om någon bor bra till, dock bara liten storlek kvar som jag tror lämpar sig för 165-175cm.

Har faktiskt övertalat tjejen att köpa en likadan då priset var så grymt bra så nu står det 2st och bara längtar efter den första långturen.
 
Jag har fått en Motobecane Grand touring som jag tänkte se om det gick att cykla lite längre på. Haha, lite skruttig i förhållande till vad en del kör på här, men jag har kört rätt mycket gamla stålräääsers med packning och tycker det har funkat rätt bra. Den nya har ju t.om. lödda fästen för pakethållare så det ska bli spännande att se vad det kan bli av den. Hoppas att den har trippelvev från början.

Så här kul kunde man ha på en grand touring 1984:
4543496625_3d49ba0e59_o.jpg


Gro likes!

(lite likt Ricky Bruch är det väl?)
 
Senast ändrad:
Sjyst! Inget trigger-shifter-tjafs, anti-lame-dicky-syndrome-sits eller velour-mjukis-dämpare där inte!
Bara en landsväg med man och hoj av riktigt stål!
 
Senast ändrad:
Jag kan inte så mkt om långfärdscykling men vet att Åby cykel och motor i Mölndal har några trevliga långfärdshojar av märket Koga Miyata (ett frågetecken för stavning och sånt där), som ser ut som de är värda att kolla upp, dessutom går det ju att provcykla de där och du vill göra det.
 
surley

Sjalv sa hade jag valt surleyn utan tvekan. Har precis varit och kollat pa en sadan har i vancouver pga en av vara cyklar ar stulna. Du ska ju cykla i USA och dar ar vagarna for det mesta kanonbra sa jag formodar att du inte kommer cykla i lera! Cykeln kostar ca 1000 US dollar plus kringutrustning. Det enda ar att de mindre storlekarna endast gors i 26 tum medans de storre gors i bade 26 tum och 700c. Vet ju inte hur lang du ar.
Jag hade helt klart valt den!

Lycka till
(vi kanske mots pa vagen, vi fortsatter vidare mot NYC 1 juni)

MVH Martin o Linda
 
Sjalv sa hade jag valt surleyn utan tvekan. Har precis varit och kollat pa en sadan har i vancouver pga en av vara cyklar ar stulna. Du ska ju cykla i USA och dar ar vagarna for det mesta kanonbra sa jag formodar att du inte kommer cykla i lera! Cykeln kostar ca 1000 US dollar plus kringutrustning. Det enda ar att de mindre storlekarna endast gors i 26 tum medans de storre gors i bade 26 tum och 700c. Vet ju inte hur lang du ar.
Jag hade helt klart valt den!

Lycka till
(vi kanske mots pa vagen, vi fortsatter vidare mot NYC 1 juni)

MVH Martin o Linda

26" hjul finns nu även på ramar i större storlekar!
 
Namnde saljaren vad det var for kedja och kassett pa den Konan?

Om Surly LHT duger at Lars (lostcyclist.com) duger den at, ja - vem som helst :)

Annars faller min rost pa Thorn. Fordelen att du kan lara kanna hojen innan du aker samt fa hjalp med justeringar overvager latt mecket med flygfrakten.

Ride on!

Nej, jag tror inte att han visste eller så trodde han inte att jag skulle förstå... och det skulle jag kanske inte heller.

Däremot har just kedja och kassett på surlyn fått en del negativ kritik på rejtingsidan som det länkades till här. Det låter lite som att surlyn var bra förr, men inte längre... Thorn ska jag kolla upp!!
 
Sjalv sa hade jag valt surleyn utan tvekan. Har precis varit och kollat pa en sadan har i vancouver pga en av vara cyklar ar stulna. Du ska ju cykla i USA och dar ar vagarna for det mesta kanonbra sa jag formodar att du inte kommer cykla i lera! Cykeln kostar ca 1000 US dollar plus kringutrustning. Det enda ar att de mindre storlekarna endast gors i 26 tum medans de storre gors i bade 26 tum och 700c. Vet ju inte hur lang du ar.
Jag hade helt klart valt den!

Lycka till
(vi kanske mots pa vagen, vi fortsatter vidare mot NYC 1 juni)

MVH Martin o Linda

Åhå, du har tittat på en Surly alltså. Ja, då känns det lite bättre för mig. Jag vill gärna ta ett beslut och det snabbt (jag är helt vimmelkantig av allt som jag inte har gjort än). 175 cm. Jag vill inte ha en för liten cykel... 28 tum tror jag att min gamla cykel var.

Om ni åker från Vancouver 1 juni så kanske vi ses i NY. Jag hoppas vara där 30 augusti när mitt flyg lyfter... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
colan Vilken cykel? Långcykling 6
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
liquidmonkey Vilken Cykel använder du? Långcykling 1
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Fri-skis Vilken cykel??? Långcykling 10
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
Larseman Försäkring och vilken typ Långcykling 16
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
bikeforfuture Vilken Styrväska? Långcykling 12
PierreOdengard Vilken månad att bege sig? Långcykling 6
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
Jonas P Vilken?? Långcykling 4
stellan Vilken storlek Långcykling 2
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.