Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid?

50 kilo är väl ingenting. Såhär ser bärramarnas moder ut :)
Tack Joanna! Det där är precis varför ramryggsäckarna kom fram. Efter att folk som skulle transportera gods i
oländig terräng under lång tid hade utvecklat bärramar, i företrädesvis trä, som placerade lasten stabilt, högt
och nära ryggradens bärkraftlinje - så hängde ryggsäcksindustrin på idéerna under 60-talet. Det här var när
de där ryggknäckande päronsäckarna skulle ersättas med bättre och kundvänligare designer - för att kunna
sälja till fler kunder... Såvitt jag vet går det väl fortfarande att beställa Brandmansramen från Fjällräven? Till
sån proffsanvändning duger inga moderiktiga ultralätta vekmesar...

Visar bilden en Haglöfslogga eller är det en etikett för just den här modellen?
Ja, det där är loggan de använde under ca 60-talet. Innan dess stog det visst Haglöfs Torsång på märkningarna.
Sedan blev det Haglöfs Borlänge Sweden utan grafik - innan hattlogon tog över. Lite logobilder nedan... Slutligen,
när de bara blev ett klädmodemärke bland ett dussin andra, stoppade marknadsförarna på dem det intetsägande
versala H:et...

Vikterna:
Nu har jag lyckats lokalicera den bild jag tog av min modifierade Alaska när jag hängde den "tom" i bagagevågen.
Komplett med nitlåst ramförlängare, kamerakrok, Mantorsele, "Special" höftbälte (med vantskruv), vantskruvat
mesh-band, orange/camouflage vändbart regnskyddsöverdrag och så packpåsar (en vanlig + en Constrictor): 4,53 kg

Ramlängderna:
Kom på en sak jag inte skrev något om när jag visade ramlängderna tidigare. När ryggsäckarna fick de sadelgjords-
upphängda säckarna så blev faktiskt den korta Mediumramen lite längre än tidigare, den fick nämligen den långa
ramens ramhorn (för att sadelgjorden skulle få plats på hornet). Och då försvann även den korta ramens unika
ramförlängare - eftersom den vanliga nu passade lika bra i hornen...
 

Bilagor

  • Haglöfs Alaska logotyp m årtal.jpg
    Haglöfs Alaska logotyp m årtal.jpg
    319 KB · Visningar: 631
  • PICT8498-72dpi.jpg
    PICT8498-72dpi.jpg
    123.3 KB · Visningar: 493
  • Kort sen rams horn.jpg
    Kort sen rams horn.jpg
    75.4 KB · Visningar: 478
Ja, det där är loggan de använde under ca 60-talet. Innan dess stog det visst Haglöfs Torsång på märkningarna.
Sedan blev det Haglöfs Borlänge Sweden utan grafik - innan hattlogon tog över. Lite logobilder nedan... Slutligen, när de bara blev ett klädmodemärke bland ett dussin andra, stoppade marknadsförarna på dem det intetsägande
versala H:et...

Tack för detaljerat svar!

Mer om ramsäckar...
https://www.carryology.com/bags/ext...ying-the-old-ways-to-the-new-journeys-part-1/
https://www.carryology.com/bags/ext...ying-the-old-ways-to-the-new-journeys-part-2/
https://www.carryology.com/bags/ext...ying-the-old-ways-to-the-new-journeys-part-3/
 

Tack för denna fina läsning. Detta är verkligen kulturhistoria!
Långt ner i första delen beskrivs de höga bärramar från Tatra som fortfarande används, och som jag länkade till ovan. Den z-formade är klassisk och bäst balanserad med sitt "överhäng". Fast jag visste inte att någon bar så mycket som 200 kg på dem, tror det är lite överdrivet.

...och hacka inte på päronryggorna! Med bra form på ramen och höftrem kan de vara riktigt sköna, särskilt på vintern när man vill ha låg tyngdpunkt.
 
...och hacka inte på päronryggorna! Med bra form på ramen och höftrem
kan de vara riktigt sköna, särskilt på vintern när man vill ha låg tyngdpunkt.
Joanna,
efter att ha tvingats använda en sådan i lumpen - så kommer jag alltid, övertygat och energiskt,
hacka på päronen! De borde ha försvunnit ur bruk redan under andra världskriget! Då gjorde
ju tekniken jätteframsteg på de flesta områden, men uppenbarligen så var det ingen av alla
de krigande makterna som brydde sig det minsta om ryggarna på den vanliga soldaten i fjärr-
patruller och marschinfanteri...
/Odd
 
Senast ändrad:
Därvid har du fel Odd, USDF tog fram en rak bärram med liten hylla för att bära fram ammunition under WWII.
Inte hel lyckat men vida bättre än att bära i händerna.
Det var den som blev stamfar till rektangulära, böjda ramar i stål och aluminiumrör/profiler.
Plastramarna som brukades här kom från Israel och när USDF satt tänderna i dem blev det slut med utlandsexporten.

go tur
 
Coleman

Jag har ärvt en Haglöfs med Colemanram av svärfar. En lång, ganska rak plastram. Frågor om dem dyker upp ibland i trådar här men få verkar ha erfarenhet av dem.
Är det någon här som använt en sån?
 
Jag har ärvt en Haglöfs med Colemanram av svärfar. En lång, ganska rak plastram. Frågor om dem dyker upp ibland i trådar här men få verkar ha erfarenhet av dem.
Är det någon här som använt en sån?

Ja. Den var ok. Kändes mjuk men var inte det när den väl satt på ryggen.
 
Ja. Den var ok. Kändes mjuk men var inte det när den väl satt på ryggen.

Just plast åldras, så värt att kolla hur skicket är på en sådan ram efter så många år så inget blivit srött och riskerar ge upp när man är ute. Så provbelasta rejält och ta en tur hemmavid.
 
Ja, det där är loggan de använde under ca 60-talet. Innan dess stog det visst Haglöfs Torsång på märkningarna.

Jag har 2 st mindre ryggsäckar med Haglöfs Torsång-märkningen som är still going strong och som används frekvent, en jaktsäck med löstagbar aluram och en liten dagturssäck med fast stålram.

Stålramade säcken passar min rygg bra så det är den som oftast får följa med när vi är uppe i stugan och man ska ut och gå eller åka skidor. Jaktsäcken med monterad aluram gör ingen glad, men med bortplockad ram är den helt ok att bära.
Båda säckarna har enkla tunna skinnremmar till bärremmar, inget tjafs med polstring och stoppning här inte...

Kul att de kan vara från 60-talet eller ännu tidigare:)

edit: Kom på att jaktsäcken har plastpännen, användes verkligen såna på hedenhös?

Edit2: Hittade säcken med stålram på Tradera, verkar vara från 60-talet.
https://www.tradera.com/item/344582...k-retro-fran-60-talet-vandring#view-item-main
 
Senast ändrad:
Joanna,
efter att ha tvingats använda en sådan i lumpen - så kommer jag alltid, övertygat och energiskt,
hacka på päronen! (...)
Haha, full medkänsla. Men hade de någon höftrem? Som jag minns det var det hela skillnaden. Vitsen med ramryggsäck är ju att lasten förs ner till höftpartiet, så givet höftrem är det bara ramens form som skiljer "päronet" från andra. Vi som klättrade/scramblade tyckte faktiskt att "päronet" var mindre i vägen än höga rektangulära ramar.

Underbar tråd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
joask202 Skillnader mellan Jörn Antifrys modeller? Utrustning allmänt 5
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.