Vilka märken säljer kvalitetsbyxor nu?

Jag är i behov av byxor som scoutledare och för cykelpendla på liggcykel. Tierra, The North Face, Blåkläder...? Jag började kolla på Fjällräven men såg att många byxor har dåliga betyg på deras sidor när det gäller kvalité. Från Haglöfs har jag en jacka där nästa alla blixtlås gått sönder, så aldrig mer...

Så min fråga är: Vilka märken säljer nu byxor för friluftsliv och som troligen kommer att hålla i längden?

Senast ändrad:
Jag gillar Arc’teryx. Deras softshell byxor finns i olika tjocklekar för olika väder dessutom är de myggtäta. I alla fall Gamma serien har jag testat både för sommaren och på vintertur.
Klättermusen har också ett par varianter i softshell men jag personligen gillar inte att de är så vida men kvalitet är bra.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kul att du cyklar liggcykel. Som jag tipsat om i en annan tråd så gillar jag Bergans byxor i polyamid och elastan. Har t ex använt sådana idag på min pendling på min Azub Mini till och från jobbet.

Thure

Jag köpte två par Klättermusen Gere (för att kunna alternera mellan dom) för typ 7-8 år sedan. Använder dom runt 300 dagar per år och cyklar jämt till jobbet. De är med på de flesta fjällturer jag gör både vinter och sommar. Och samma sak gäller när man går ut och plockar bär/svamp.

Och bägge byxorna är fortfarande i mycket bra skick. Är de mest slitstarka och allsidiga byxor jag någonsin ägt. Dessutom är det åtminstone hyfsat ”civila” i designen om man nu bryr sig om sådant.

https://www.klattermusen.com/sv-se/...s-short-ms-dark-khaki/?scrollToProductDetails

/ Ste

Norröna falketind flex figursydda klassade som klätterbyxor inget större slitage syns efter månaders tid tex rastar på berg/sten för att komma upp lätt utan att sjunka ner i marken.
Dock svårt att återaktivera regnskydd efter tvätt med strykning får återinpregneras
Torkar snabbt.
Gillar ej bylsiga kläder,eller tex fickor på framsida lår som tex Haglöfs har blixtlåsfickor kombinerat med lite ventilation.

Mammuts softshellbyxor är lagom genomsläppliga medan de Klättermusen Gere jag har är lite för täta vid svettig aktivitet IMHO.

Jag har olika favoritbyxor för olika aktiviteter och väder. Är också väldigt nöjd med ett par byxor jag sytt själv av softshelltyg jag köpt från extremtextil.de

Thure

Senast ändrad:
Mammuts softshellbyxor är lagom genomsläppliga medan de Klättermusen Gere jag har är lite för täta vid svettig aktivitet IMHO.

Jag har olika favoritbyxor för olika aktiviteter och väder. Är också väldigt nöjd med ett par byxor jag sytt själv av softshelltyg jag köpt från extremtextil.de

Thure
+ på Mammuts kläder.

Jag gillar Vindlas Ljung byxa ( Vindla hette förut Norra) vet inte om den är så hållbar som klättermusen Gere men de känns hyfsat robusta. Nån annan kanske har bättre koll.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips