Vilka kartor använder ni?

Jag funderar på att köpa min första "riktiga" gps, men det här med kartor verkar enormt krångligt jämfört med att köra google maps på telefonen. Om jag titta på t.ex. Garmins hemsida verkar det som det är Topokartorna man ska ha, men om jag skulle köpa kartor till de turer jag vill göra nästa år skulle detta gå på minst sex-sju tusen kronor, vilket är mer än flygbiljetterna för samtliga resor kommer gå på!

Har jag verkligen fattat det rätt, att bra kartor till gpser kostar så mycket? Är det i så fall bättre att köpa en väldigt billig gps utan kartor och bara köra med papperskartan jag ändå kommer ha med mig? Finns det fria eller billliga kartor som är bra nog att använda för att följa vandringsleder i Europa?
 
Fri ProV2

Topografiska kartan heter Friluftskartan pro V2. Den är delad i fyra delar över sverige. Kostar ca 1800-1900 st.
Vägkartan heter Citynavigator europa 2012. Den är helt suverän.
Har du en Garmin 60 eller 62 så kan du ladda in bägge i gpsen. (2GB minneskort krävs)
62st har en hyfsad topografisk karta i gpsen när du köper den. Den kanske duger?

Har kört med dessa i flera varianter. Mycket tålig och anvädar vänlig.
Kräver att du är intresserad av karta och gps då du kan göra mycket inställningar i GPSen.

Kartor över europa kan du köpa på plats till ett säkert billigare pris än i sverige på minneskort.
 
Senast ändrad:
Själv gillar jag Prime och tycker de är helt överlägsna FriProV2. Dock är täckningsområdet irriterande litet, varför jag har fått införskaffa 4 Prime-kartor för hemområdet. För resor får det dock bli FriProV2 eller recreational Map.

På mina cykelturer kör jag vägkartan med överliggande Prime-karta, vilket funkar bra.

Vad Kart-GPS vs enkel frilufts-GPS beträffar, så konstaterar jag att kart-GPS lirar i en egen elitdivition. Jag körde länge med en enklare GPS-mottagare (Silva Multinavigator), men ångrar inte alls uppgraderingen till riktig kart-GPS (först Magellan Explorist XL och nu Garmin Oregon 550t).
/Niklas
 
Men blir det inte väldigt dyrt att köpa bra kartor? Om jag kolla på t.ex. Italien så kostar "TrekMap Italia" 200 euro. Detta för en karta som täcker enormt mycket mer än jag behöver på min semester. Finns det nåt billigare alternativ som t.ex. täcker enbart vandringsleder men som innehåller hela europa?
 
Leder europa

Inte vad jag vet. Det blir till att köpa topografisk över landet (Delar av...)
Att olagligen ladda ner kartor kan stå dig mycket dyrt, olämpligt!!

Mitt tips är som jag sa: Kolla Garmin 62 st. Den har en inbyggd topo karta över europa.
FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL !!!!!

Googlade precis på 62 st: Kartorna endast över usa och den delen. Det ligger bara någon grundkarta över europa=kass!
Nej ska du köra gps fullt ut så blir det att spendera pengar om du vill ha bra kartor.

Friluftskartan PRIME är bra med jag anväder den sällan. Har en del över vårt skogsinnehav. Kollar rågångar ibland, men de stämmer ialla fall inte med verkligheten.

Själv kör jag med fri pro V2 samt en vanlig karta. Jag anväder gpsen som ett stöd. Lägger in WP på viktiga ställen. Kör karta och kompass i första skedet. Att bara köra med gps sker ytterst sällan.
(Om vi pratar om tg orientering och inte vägnavigering...) Att förlita sig på gpsen fullt ut är ingen höjdare anser jag.
 
På vilket sätt då?

För att det är olagligt att ladda hem upphovsrättsskyddat material kanske =)


Till trådskaparen:
Det finns många alternativ att skaffa kartor på.

Garmins nya modeller (62-serien bl.a.) har funktionen Custom maps. Du kan med hjälp av denna funktion lägga in rasterkartor. Funktionen är något begränsad, men du kan lägga in 100 bilder/kartbitar á max 1024x1024 pixlar. Beroende på hur stort område du söker kan du få ganska stora kartor.
För vägkartan som har en upplösning på 10m/pixel (om du beställer digitialt via lantmäteriet) kan du du alltså täcka in ett område på 10x10 mil.
Tillverkar du ett antal sådana kartor som täcker in det du vill ha kan du sedan ladda över aktuell karta efter aktuell resa.
Man kan givetvis skala ner bildfilerna för att få in större områden.
Dessutom är det är ju bildfilter du jobbar med, så du kan ju rita in saker i kartan om du vill.

Beställer man från lantmäteriet får man med text-dokument som kan användas för att kalibrera kartan automatiskt i de flesta program.
Själv kör jag kalibreringen automatiskt i OziExplorer. Sen använder jag ett program som heter MPAC2MAPCNET för att göra tillverka en KML-fil från MAP-filen som OziExplorer genererar.KML-filen konverteras sedan till KMZ-format, vilket man sedan lägger in i GPSen.
MAPC2MAPCNET gör om din stora karta till en massa små, och det är dessa små som får vara max 100st. Du behöver alltså INTE tillverka 100 små kartor á 1024x1024pixlar manuellt =)

Förfarandet är i stort sett detsamma om du väljer att scanna in papperskartor, men då får du kalibrera manuellt, vilket tar något längre tid.



Ytterligare ett alternativ är att köpa Mapwell eller liknande, och sedan rita en egen karta med de leder du är intresserad utav. Fast du krävs litet arbete samt att du har en inscannad karta i bakgrunden eller spårfiler över lederna.
 
Personligen

har jag en Citynavigator europa ca 5 år gammal och Friluftskartan i Sverige. OpenStreet map en topografisk variant vilken är helt OK har jag laddat hem gratis över Schweiz för vintersemestrar.

För några år sedan var jag och vandrade på La Gomera där fanns också en utmärkt gratis karta för Garmin att ladda hem.

OT
Slog nyligen på GPSen när jag satt i ett flygplan över Småland. Då pep fartkameravarningen för 80 km/h när planet flög i drygt 800 km/h.

Thure
 
Inte vad jag vet. Det blir till att köpa topografisk över landet (Delar av...)
Att olagligen ladda ner kartor kan stå dig mycket dyrt, olämpligt!!

Mitt tips är som jag sa: Kolla Garmin 62 st. Den har en inbyggd topo karta över europa.
FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL !!!!!

Googlade precis på 62 st: Kartorna endast över usa och den delen. Det ligger bara någon grundkarta över europa=kass!
Nej ska du köra gps fullt ut så blir det att spendera pengar om du vill ha bra kartor.

Friluftskartan PRIME är bra med jag anväder den sällan. Har en del över vårt skogsinnehav. Kollar rågångar ibland, men de stämmer ialla fall inte med verkligheten.

Själv kör jag med fri pro V2 samt en vanlig karta. Jag anväder gpsen som ett stöd. Lägger in WP på viktiga ställen. Kör karta och kompass i första skedet. Att bara köra med gps sker ytterst sällan.
(Om vi pratar om tg orientering och inte vägnavigering...) Att förlita sig på gpsen fullt ut är ingen höjdare anser jag.

Garmin 62 st inköpt i Europa har topo-karta över Europa! Min vetskap om detta bygger inte på Google utan på praktisk erfarenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
Garmin Vista Vilka kartor Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
jonasolof Vilka punktobjekt återges med samma symbol i FriPro? Navigering 0
SNEN Vilka gps:er har/använder du? Navigering 87
jmlove ForeTrex 101 vilka program? Navigering 3
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
-Patric- Vilka är intressanta Navigering 0
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
marten-c Seriell kontakt->NMEA, vilka pinnar? för en Magellan 2000XL Navigering 1
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...