Vilka kängor?

Om man är ute efter det enklaste, är det absolut enklaste att gå i ett par typ Jörnkängor, istället för att dribbla med gummistövlar och gympaskor, tycker jag. Mina Jörnkängor väger 1,5 kg, kostar ca 2000, håller länge.

Raskesven
 
Men

de flesta verkar vilja har en variationrik (tung) och dyr samling av det mesta med sig, KISS verkar långt borta och endast handlarn är helt nöjd....
Märket spelar mindre roll än passform och funktion!
 
Om man är ute efter det enklaste, är det absolut enklaste att gå i ett par typ Jörnkängor, istället för att dribbla med gummistövlar och gympaskor, tycker jag. Mina Jörnkängor väger 1,5 kg, kostar ca 2000, håller länge.

Raskesven

Ja Raskesven det är ju jättedribbligt att använda sina gympaskor, vem har inte sådana på lager, skönt att tassa omkring i sådana på kvällen också o det ser ju lite civiliserat ut på tåg o sånt dessutom.
Och om det blir blött använda stövlar.

Du menar att det är enklare o billigare att kontakta en firma som inte har kängor som går att köpa i butik och som inte har en hemsida så man kan se hur kängorna ser ut, utan man ska ringa och beställa. klockrent! Är du seriös eller skojar du bara?

Du missar go simple, du missar go cheap, kanske även go now, o det kan vara lite synd!

Semestertid då finns det tid att belysa de små frågorna, kul!

Mvh Daniel
 
de flesta verkar vilja har en variationrik (tung) och dyr samling av det mesta med sig, KISS verkar långt borta och endast handlarn är helt nöjd....
Märket spelar mindre roll än passform och funktion!


Håller med, lite mycket fokus på prylar.
Om jag är ute på 1-2 veckorstur med ben som transportmedel så vill jag helst inte att min utrustning komplett med tält o mat o kök o skodon o kamera o extra åka tåg byxor å sånt ska väga mer än 15 kg i år missade jag det med 8 hekto.

Gärna mindre men om man är fågelskådare så är det ju kul med kikare och är man fotograf så hör det nästan till med en kamera.

Då tassar man omkring ganska smärtfritt med min kondition som i grunden bygger på 5 mils cykling om dagen (jobbpendling).

Tjena Mvh Daniel
 
Det här är kanske lite OT, men jag funderar ibland på om det inte är fötterna det är fel på i vissa skavsårslägen. Om man som jag har ett stillasittande jobb och inte rör mig alltför mycket till vardags under huvuddelen av året, så är det ju inte så konstigt om fötterna tar stryk när man helt plötsligt kräver att de ska traska omkring i varierad terräng 6-8 timmar om dagen flera dagar i sträck! Man är en ömfoting helt enkelt...

Otränade fötter, bomullstrumpor, oskötta kängor och lite för långa dagsetapper kombinerat med för långa tånaglar kan göra vilken promenad somhelst till tidningskiosken till en plåga....allt beror på hur man grundar.
Efter ett år på baken gick jag en av etapperna i Öresundsmarschen i yllesockar med söm under, det tog 2 månader för de skavsåren att läka fullt....för sluta gå gör man ju inte för lite ont och blod...sen dess har jag lärt mig att komfort handlar mest om hur jag mår imorgon och det är viktigt....
 
Jag har ett par goretex, idag (Cispi), som jag för övrigt varit mycket nöjd med, men nu efter 8 år har dom börjat spricka lite i skinnet. Dock är dom fortfarande vattentäta. Men jag har börjat snegla på ett par nya nu. Då lutar det åt Lundhags syncro high.

Användningsområde:
Jag vill ha dom till att gå i fjällen med. Därav höga och ofodrade.
Dessa kan hag dessutom använda vid havs promenader och lättare vandringar i smålands skogar. Svampplockning etc.

Den enda nackdelen med höga är: Ser inte så roligt ut att gå i staden med, men då har jag mina gamla GTX skor att använda.

/johan
 
Ja Raskesven det är ju jättedribbligt att använda sina gympaskor, vem har inte sådana på lager, skönt att tassa omkring i sådana på kvällen också o det ser ju lite civiliserat ut på tåg o sånt dessutom.
Och om det blir blött använda stövlar.

Du menar att det är enklare o billigare att kontakta en firma som inte har kängor som går att köpa i butik och som inte har en hemsida så man kan se hur kängorna ser ut, utan man ska ringa och beställa. klockrent! Är du seriös eller skojar du bara?

Du missar go simple, du missar go cheap, kanske även go now, o det kan vara lite synd!

Semestertid då finns det tid att belysa de små frågorna, kul!

Mvh Daniel

Jörnkängan är suverän tycker jag. Att det inte går att köpa den på intersport får mig att känna mig lite exklusiv ;)
 
Ja Raskesven det är ju jättedribbligt att använda sina gympaskor, vem har inte sådana på lager, skönt att tassa omkring i sådana på kvällen också o det ser ju lite civiliserat ut på tåg o sånt dessutom.
Och om det blir blött använda stövlar.

Du menar att det är enklare o billigare att kontakta en firma som inte har kängor som går att köpa i butik och som inte har en hemsida så man kan se hur kängorna ser ut, utan man ska ringa och beställa. klockrent! Är du seriös eller skojar du bara?

Du missar go simple, du missar go cheap, kanske även go now, o det kan vara lite synd!

Semestertid då finns det tid att belysa de små frågorna, kul!

Mvh Daniel
Du poängterade enkelhet., men missar själv hela poängen. Det är enklare med bara ett par skodon än två par. Mer civiliserat med gympadojor på tåg? Även om så vore har det noll vikt för mig om jag ska på en vandring. Väger du verkligen in sådana aspekter i val av skodon för vandring?

Jag skrev "typ Jörnkängan". Lundhags tillhör samma typ, om du inte vill mäta din fot och beställa en Jörnkänga, vilket du kan göra här: http://www.jjensen.no/stovler.html

Go simple ja, ett par skodon eller två par, vilket är simple? Jag har nyss gått, några veckor, jobbar några veckor och går sedan några veckor igen. Gummistövlar har sina förtjänster, gympaskor också, men jag ser inte varför det skulle vara "enklare" med båda dem än bara ett par kängor? Enklare att skaffa? Inte heller en aspekt att fästa någon vikt vid även om det vore så. Billigare? Ja, det beror på vad man har för preferenser, vad man vill lägga sina pengar på. Själv går jag ofta, och tycker det är värt att satsa mina slantar på bra kängor. Andra tycker annat.

Raskesven
 
Du poängterade enkelhet., men missar själv hela poängen. Det är enklare med bara ett par skodon än två par. Mer civiliserat med gympadojor på tåg? Även om så vore har det noll vikt för mig om jag ska på en vandring. Väger du verkligen in sådana aspekter i val av skodon för vandring?

Jag skrev "typ Jörnkängan". Lundhags tillhör samma typ, om du inte vill mäta din fot och beställa en Jörnkänga, vilket du kan göra här: http://www.jjensen.no/stovler.html

Go simple ja, ett par skodon eller två par, vilket är simple? Jag har nyss gått, några veckor, jobbar några veckor och går sedan några veckor igen. Gummistövlar har sina förtjänster, gympaskor också, men jag ser inte varför det skulle vara "enklare" med båda dem än bara ett par kängor? Enklare att skaffa? Inte heller en aspekt att fästa någon vikt vid även om det vore så. Billigare? Ja, det beror på vad man har för preferenser, vad man vill lägga sina pengar på. Själv går jag ofta, och tycker det är värt att satsa mina slantar på bra kängor. Andra tycker annat.

Raskesven

Du har rätt 1par är enklare att hålla reda på än 2par. Gillar verkligen tanken på att renodla o förenkla men vinner man något (vikt o plats) kanske man förlorar på något annat (trivsel kanske). Verkar lite fattigt o spartanskt med att alltid behöva snöra på sig kängor vid minsta manöver o är de dessutom lite skönt svettiga efter en dags vandring blir det än mer obegripligt.Tycker liksom att det är praktiskt med ett alternativ o får ju liksom det på köpet om man satsar på stövel+gympa kombo. För mej som nästan skåning så handlar det om typ 50 tim på eltåg (miljöskäl o trevligt) är det inte lite overkill med full stridsmundering i form av kängor då? Eller om leden är snustorr och på myrarna ligger spångarna som efter ett snöre. Kom på en sak till om man mot förmodan häckar in på någon station o vill prova lite vanligt käk i restaurangen, då kan det också vara skönt med ett par gympa/sandal skodon.

Trevlig tur, blir avis, kanske jag också sticker ut på en tur till, lutar i så fall åt Härjedalen.
Vi får se hursomhelst så hade jag 2 fantastiskt fina veckor längs leden i norr i början på semestern. Vart sticker du om några veckor?

Ha`det / Mvh Daniel http://www.danieljohanson.se
 
Du har rätt 1par är enklare att hålla reda på än 2par. Gillar verkligen tanken på att renodla o förenkla men vinner man något (vikt o plats) kanske man förlorar på något annat (trivsel kanske). Verkar lite fattigt o spartanskt med att alltid behöva snöra på sig kängor vid minsta manöver o är de dessutom lite skönt svettiga efter en dags vandring blir det än mer obegripligt.Tycker liksom att det är praktiskt med ett alternativ o får ju liksom det på köpet om man satsar på stövel+gympa kombo. För mej som nästan skåning så handlar det om typ 50 tim på eltåg (miljöskäl o trevligt) är det inte lite overkill med full stridsmundering i form av kängor då? Eller om leden är snustorr och på myrarna ligger spångarna som efter ett snöre. Kom på en sak till om man mot förmodan häckar in på någon station o vill prova lite vanligt käk i restaurangen, då kan det också vara skönt med ett par gympa/sandal skodon.


Ha`det / Mvh Daniel http://www.danieljohanson.se


Jag brukar (e.g brukade) ha ett par lägerskor, lätta och luftiga. Hade under flera år ett par "kinaskor", nu är tankarna på Vibram Fivefinger. Så jag har 2 par, men under vandringen är det kängor på hela vägen. Är det en lättare terräng går det att snöra upp, lika ledigt som gympadojor. Varför gå efter det sämsta alternativet? Höga trösklar eller för trång mössa?


valdemar
 
Klart det finns folk med starka vrister: det finns undantag till alla regler.... :eek:) Personligen tycker jag det skulle vara sjukt jobbigt att vricka foten när man har ett par mil att gå...

Ang. prissättningen på Lundhsg verkar det snarare vara en fråga om val av affär snarare än nånting annat:
http://www.outdoorexperten.se/p-12015-lundhags-syncro-boot-high.aspx


Mina vrister är förstås av gummi och jag har tämligen dålig balans. Jag behöver skor med fotknölshöga skaft för att skydda mina hälsenor och deras fästen. De har räckt för idiotbranta pass utan stig (100 höjdmeter tog en halvtimme!) och för andra branta och knöliga passager.


Högre behöver knappast någon och definitivt inte yngre och
-därmed - starkare personer än jag.
 
Mina vrister är förstås av gummi och jag har tämligen dålig balans. Jag behöver skor med fotknölshöga skaft för att skydda mina hälsenor och deras fästen. De har räckt för idiotbranta pass utan stig (100 höjdmeter tog en halvtimme!) och för andra branta och knöliga passager.


Högre behöver knappast någon och definitivt inte yngre och
-därmed - starkare personer än jag.

Men hur gör du vid vad om det är högre än fotnkölarna, är inte de för låga för att snöra/spänna fast benslutet på regnbrallor?

Om man inte vill bli blöt, vill säga.


valdemar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.