Vilka kängor?

Att en och samma kängmodell skulle passa alla fötter är otänkbart, därför finns det lika många åsikter som kängor.

Jag tillhör dock den ska människor som ser ett par bra kängor som en ren investering och något som ska hänga med länge och kunna servas med jämna mellanrum.

Personligen gillar jag högskkaftade cellgummikängor, har provat lågskaftade men gilalde det inte alls. Sverige är ett blött land och så är även fjällen, särskilt när mindre jokkar ska passeras, då är det skönt att bara klafsa över och inte behöva vara orolig för att vatten ska rinna in. Kan även trampa ner i en myr utan att vara direkt orolig att man ska bli för blöt. På vintern funkar de också, även om det är lite blötsnö så går det. Högskaftade cellgummikängor är lite av en kompromiss mellan ett par lgskor och ett par rejäla gummistövlar. Hemma i böleskogen gäller gummistövlar men då går man sällan särskilt långt heller.
Är inne på mitt andra par Lundhags nu och det har varit smidigt att få sulor utbytta och även skomakarn känner till dem och kan fixa dem om så behövs. De håller för det mesta och håller många mil, men kräver vaxning och infettning och lite omtanke och vård. Typiska erupeiska lågkängor brukar inte hålla värst många mil och kan sällan lagas, tyvärr.

När det gäller att slippa skavsår och andra hemskheter så är sockorna och fötterna mycket viktigare än kängan. Jag föredrar 2 kraftiga yllesockar och är det varmt viker jag över dem kängskafter. Är det sedan plan mark behöver man inte snöra hela vägen utan tar bara de nedersta hålen vilket ger mer ventilation och gör att det känns mer som en lågsko.

Att ha 2 tjocka strumpor tycker vissa är helknasigt men det funkade kalas även under Nijmegen 2006 då et var så varmt att folk fick brännskador på fötterna. Jag tog inte av mig varken kängor eller strumpor på hela dagen och ahde felfria fötter vid målgång. Välvårdade, rätt tejpade och bra sockar räddade mina fötter. M90 kängorna är trots alla beväringars klagomål riktigt bra kängor, dock håller de inte så länge.

Fotfil, fotsalva, bra sockar och bra hygien under vadring ger bekvämare kngor än man tror =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.