Vilka kängor?

jag har provat alla modeller jag kan komma på.. en massa märken oxå.. lågskor, kontinentalt ankellåga, skandinaviskt höga mfl.. lundhag, meindel, scarpa, boreal o en massa andra.. jag kan inte komma på en enda anledning till att välja en skandinaviskt hög känga till förmån för ett par av kontinental modell med damasker vid behov.. vikt, funktion osv..
 
jag har provat alla modeller jag kan komma på.. en massa märken oxå.. lågskor, kontinentalt ankellåga, skandinaviskt höga mfl.. lundhag, meindel, scarpa, boreal o en massa andra.. jag kan inte komma på en enda anledning till att välja en skandinaviskt hög känga till förmån för ett par av kontinental modell med damasker vid behov.. vikt, funktion osv..

Jag har provat dito, och kommit fram till motsatsen. Men so what, få saker är bäst för alla.


valdemar
 
Jag hade ett par Meindl Performence till i Lördags, tyvärr så har jag blivit tvungen att pensionera dom nu....en känga jag varmt kan rekomendera, den var rejäl och fin. hade aldrig skavsår eller ens lite ont i fossingarna..

Köpte idag (igår för den som tycker att klockan är viktig) ett par Meindl Dovre Extreme GTX, själv har jag aldrig haft sådana förrut men dom får ju genomgående bra kritik..

Jag vill ha höga kängor med riktigt bra stabilitet...

Jag köpte ett par Dovre Extrem för några år sedan, och de kommer jag aldrig att klara av att slita ut,
därför att de inte kommer ur garderoben. För tunga, för klumpiga, för stela, ja listan kan göras lång, framför allt är de för dyra. I dag använder jag Viking Hunter Pro både i arbete och i aktiviteter som jakt och fjällvandring. Lätta , stabila med bra grepp och inte särskilt dyra, ca 1500 kr.
 
Jag har provat dito, och kommit fram till motsatsen. Men so what, få saker är bäst för alla.


valdemar

prexis, samma som med allt annat.. vissa gillar ryggsäckar som väger 5 kilo andra gillar lätta på 1 kilo, jag kan inte tänka mig tunga klumpiga kängor precis lika lite som jag kan tänka mig UL mesh pjukk.. tanken med ett forum är trots detta att vi åsiktsbajsar om allt detta, om och om igen... det viktigaste är väl att vi inte felinformerar varandra, som till exempel att höga skaft skulle vara mer stabila än låga skaft, sen att det finns massor med anledningar att välja höga skaft lämnar jag därhän.
 
prexis, samma som med allt annat.. vissa gillar ryggsäckar som väger 5 kilo andra gillar lätta på 1 kilo, jag kan inte tänka mig tunga klumpiga kängor precis lika lite som jag kan tänka mig UL mesh pjukk.. tanken med ett forum är trots detta att vi åsiktsbajsar om allt detta, om och om igen... det viktigaste är väl att vi inte felinformerar varandra, som till exempel att höga skaft skulle vara mer stabila än låga skaft, sen att det finns massor med anledningar att välja höga skaft lämnar jag därhän.

Nä, patetiska människor måste också få leva. Låt de vara glada åt sin negativa travestistämplig (jmf dito avtalsbindning), protesterar man inte är skämtet i hamn *hö-hö*. Vem fan orkar...


valdemar
 
både du o jag.. om och om igen.. :cool: sen ett par gånger till.. det roliga är att det har med ytterst få undantag varit samma personer som diskuterat samma saker i massor av år..

Jo, så är det, det är precis samma svada runt varenda jävla gång. Bevisa dittan och belägg dattan.Sug min kuk förfan, era nollor! Inte du och inte bokstavlig så klart, men du förstår...

Det är inget tufft att vara spydig på avstånd, ungefär som att snacka bakom ryggen. Kan man inte säga det direkt gör man bäst i att knipa igen, har många gånger träffat idioter som tror de varit smidiga och "Vadå, jag har inte...""pang". En smäll räcker oftast. Men nu finns ju internet och de möjligheter som finns, hatsidor och demonisering lär förstöra många oskyldiga. Ungdomar har ingen möjlighet att ta in vilka konsekvensera blir när allt finns kvar, inget försvinner av sig självt. Disney är fiktion, påhittat, djur kan inte ens tala människospråk. Det borde vart en ledtråd...

Var nån sorts "naturvetare" förra veckan som sa att "Det som skiljer människor från djur är att vi hjälper varandra", undra vart han växt upp?


valdemar
PS.Blajjar lite, bara.DS
 
Civilisationens fernissa är två andetag djup

ibland grundare, men det är roligt att normen är att vi hjälper varandra när som tjuv och rackarspel sysselsätter så många......
Precis som Patric har jag lagt märket till att hjulet snurrar oavbrutet med i stort sätt samma aktörer.....
Skönt att det i alla fall finns litet som är förutsägbart...
Ang känger så har jag prövat nästan allt och varje gång kommer jag tillbaka till lätta, mjuka lågskor....
I varmt klimat bryts varma kängor ner av fotsvettsalterna nästan lika snabbt som stenskärv.
Vulkade kängor som t ex 90 m fl tål inte värmen utan separerar.....
Gamla kända sanningar som randsyning, köttsidan utåt och rejäla sulor håller alltid och brukar vara hårdare än fötterna i....så strump inpackningen är viktig, de som svettas mycket om fötterna bör ha plast-strumpor innerst.
I svalt klimat är det oftast våtare på marken och torkegenskaperna skall inte glömmas bort. Både för skor och stumpor/sockar.
Damasker är en nästan glömd sak i sverige, trist för det är en utmärkt tingest....
 
Men hur gör du vid vad om det är högre än fotnkölarna, är inte de för låga för att snöra/spänna fast benslutet på regnbrallor?

Om man inte vill bli blöt, vill säga.


valdemar

Jag är inte rädd för att bli blöt. Jag t o m tvättar fötterna - ja, hela mig - efter varje etapp.

Genuina vad är inte så vanligt. I Pyreneerna var det väl en etapp där jag vadade skodjupt ett par, tre gånger. Det var den enda etappen som avslutades med natt i bemannad stuga och väl där var det bara att ställa ut skorna i solen. På Hardangervidda senast var det en del stengång, kanske ngn gång skodjupt men värst var ett knädjupt vad i inte alltför stark ström. Det var i slutet av en lång etapp i visset väder och jag orkade inte bekymra mig, jag bara klafsade på.

Värre på en sådan regnig fjälltur är att skorna konstant väts utifrån (av regnet eller vegetationen)
vilket kanske påverkar hållbarhet och passform, vad vet jag. Jag övernattade efter turen på Finsehytta och i entréndär var luften tydligen rätt fuktig ty skorna torkade knappt alls under natten
(I Skottland började skorna torka så fort jag kom till mitt mål, Dunkeld).

De blev hyfsat torra på tågresan hem (inuti var det inget problem). En fundering är att jag i famtiden ska använda läderkängor endast på kontinenten med dess branta terräng och övergå till låga vandringsskor i tamare men blötare trakter som norska fjällen eller Skottland. Men det kan mycket väl hända att jag är färdig med fjällen. De har hittills utgjort c:a 20% av mitt vandringsliv och årets korta tur var verkligen ingen höjdare.
 
Mina höga kängor stramar jag åt kring vristen, de vrickar man inte lika lätt foten i som med en låg känga som slutar strax ovanför fotknölarna, det har jag upplevt.

Det blöta slipper man lättare undan från då man inte ständigt måste kolla var man sätter foten så att det inte rinner in i skaftet, upplever jag


Men det är mina upplevelser det, andra har ju rakt motsatta upplevelser.

Jag tror det som jag skriver, handlar om upplevelser, som så modernt nu för tiden fakta beskrives, man får inte säga vad som gäller längre, allt baseras på "upplevelser" i dessa dagar.

Har ett exempel: En tågpendlarkompis blev trött på tågförseningarna och de inställda tågen, så han ringde o klagade, SJ: s informationschef svarade att "det är ju tråkigt att du upplever att tåget inte kommer i tid".... va faan sa han, upplever ?, jag ser väl förhelvete ett stort jävla X2000 tåg om det står framför mig i tid !

Så är det kära vänner upplevelser, inte fakta gäller nuförtiden.
 
peter1959 visar sunt förnuft och har helt rätt, både vad gäller kängor och "upplevelser".

Även jag har lagt märke till att samma figurer dyker upp i dessa ständiga skodonsdiskussioner, så varför bryta den traditionen nu.? Lågskor "upplever" jag helt olämpliga för vandring med packning i blandad sunkig-vide-skravel-block-vatten-snöterräng. En vanlig kombination, "upplever" jag det under vandringar. Cellgummikängor, med högre skaft som Jörns ,"upplever" jag då helt överlägsna jämfört med lågskor. Även högskaftade rena läderkängor. Högre skaft "upplever" jag ger mycket bättre stabilitet än låga. Vem vill klafsa sig igenom Jougdadalens blötmarker i lågskor? Västra rogenområdets blockteräng? Ständigt blöta och kyla ner fötterna bara för att det rinner en dm högt vatten under snön? Det är inte alltid varmt ute, särskilt inte när man rastar.

Kontinentala kängor? Foder som aldrig torkar, låga skaft som pytsar in vatten bara för att det plaskas lite. Damasker går att komplettera med. Behöver dock ingen komplettering om kängorna har högre skaft än kontinentala doningar. Det finns en anledning till att olika traditioner utvecklats på olika håll i världen. Terrängen domineras inte av samma terrängtyp överallt.

Så tycker, nej förlåt, "upplever" jag det. Bara på den korta tid det tog att skriva detta "upplevde" jag också hur närmast extremt tradigt det kändes halvvägs genom inlägget, så det är nog dags att bryta traditionen med dessa skodonsdiskussioner för min del.

Nu sticker jag till Rogenområdet, iförd mina Jörnkängor.

Högskaftade cellgummi/läderkängor som sitter bra på foten rules ;)

Raskesven
 
men samtidigt så är peters text inget annat än upplevelser.. vridstyvheten i dom klassiska skandinaviska kängorna är lika med noll, hur många bilder har man inte sett på den klassiska cellgummikängan med slokande läderskaft, stabilt.. det e skit samma så länge peter upplever att dom är bättre, det är faktiskt bara det som räknas.. jag tänker inte sätta en peng på att jag väljer låga kängor nästa gång, det kanske blir höga eller rent utav löparpjukk av meshmodell, vem fan vet.. just nu känns det rätt med låga i kombination med damasker..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.