Kängor för vandring.

Nu blir jag ju ledsen, lundhags alaska finns inte längre, snyft. Den dan mina har blivit utslitna, om en fem-tio är eller så, så får man väl leta nåt annat eftersom det var den enda känga som var bred nog. :(
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Torka sakta

Alla som säger att fodrade gore-tex kängor torkar ruskigt sakta kan ju berätta för mig hur snabbt ett par genomvåta ofodrade läderkängor efter 3 dagars vandring i fuktig miljö torkar?

Går det supersnabbt alltså? För det verkar så.

// Lars
 
Re: Torka sakta

sundancekid; sa:
Alla som säger att fodrade gore-tex kängor torkar ruskigt sakta kan ju berätta för mig hur snabbt ett par genomvåta ofodrade läderkängor efter 3 dagars vandring i fuktig miljö torkar?

Går det supersnabbt alltså? För det verkar så.

// Lars

Har aldrig använt goretex så jag kan inte jämföra men kan tänka mig att sådana kängor kan bli riktigt sura.

Ett par Lundhags blir fuktiga om du badar med dem och det är ju inget man känner med ett par socker i. De tar dock ett antal dagar för dem att torka beroende på väder självklart. Men står de i solen några timmar så torkar de säkert. Det har jag svårt at tro om ett par goretex. Men det finns ju de man kan ta ur fodret ur.
 
Jörn eller Lundhags

crazy; sa:
Vet inte exakt? Den liknar fjell hight men är dubbelt så tung typ 1,4 kg.

Grejen med jörnkängan är ju att man köper grisen i säcken. Tänk om den liknar den variant jag har?

Jag har efter att jag köpt "grisen" inte haft ett enda problem med mina fötter i mina Jörnkängor, aldrig skavsår, med ett par eller två par ullsockor, torkar skapligt fort och framför allt funkar i terräng. Köp ett par Jörn eller ett par av de nya modellerna från Lundhags, GT verkar "skumt" i mina ögon men det finns ju många som rekommenderar de med. Vill du ha en stadig känga så gäller nog bara cellgummi och läder. God tur! /Gunnar
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ett par Lundhags blir fuktiga om du badar med dem och det är ju inget man känner med ett par socker i. De tar dock ett antal dagar för dem att torka beroende på väder självklart. Men står de i solen några timmar så torkar de säkert. Det har jag svårt at tro om ett par goretex.
Ett par ofodrade kängor torkar efter ett par tre timmar i solen, ja. Eller på vandring under en i övrigt torr dag, minus fotsvetten då som ju är ganska individuell.

Men torkar verkligen inte ett par fodrade kängor om de också får stå i solen ett par timmar?
 
svartöra; sa:
Ett par ofodrade kängor torkar efter ett par tre timmar i solen, ja. Eller på vandring under en i övrigt torr dag, minus fotsvetten då som ju är ganska individuell.

Men torkar verkligen inte ett par fodrade kängor om de också får stå i solen ett par timmar?
Om de bara är fuktiga inifrån av fotsvett, kanske. Om de är plaskblöta efter att ha vattenfyllts under ett vad eller om man trampat ner sig i ett sunkhål, nej.

Det gäller i alla fall de i övrigt utmärkta Alt-Berg "Field and fell" som jag hade tidigare. Fodrade med cambrellefoder och med Sympatexmembran. Oerhört sköna stadiga kängor som jag verkligen gillade. Men jag kunde inte med att ha ett par kängor som aldrig hann med att torka. Helt annan blötkänsla från ett foder som släpper ifrån sig vatten än en fuktig läderkänga utan foder. Värst dock på vintern, när hela fodret fryser under natten och kängorna är som två djupfrysta kycklingklumpar på morgonen.

Av ovan nämnda anledningar bytte jag upp mig till ett par Jörnkängor:)

Raskesven
 
[Av ovan nämnda anledningar bytte jag upp mig till ett par Jörnkängor:)

Raskesven [/QUOTE]

Tänkte väl, inte kan du väl ha membran, eller?
 
Attackscouten; sa:
[Av ovan nämnda anledningar bytte jag upp mig till ett par Jörnkängor:)

Raskesven

Tänkte väl, inte kan du väl ha membran, eller? [/QUOTE]
Jag upplever inte membranet som huvudproblemet, utan fodret det allt som oftast är förknippat med. För övrigt har jag membran i fleecetröjan, jackan, huvan osv, även om jag också gärna testar t.ex en vadmalsskjorta utan membran.

Raskesven
 
Re: Torka sakta

sundancekid; sa:
Alla som säger att fodrade gore-tex kängor torkar ruskigt sakta kan ju berätta för mig hur snabbt ett par genomvåta ofodrade läderkängor efter 3 dagars vandring i fuktig miljö torkar?

Går det supersnabbt alltså? För det verkar så.

// Lars

Har man ofodrade kängor så kan man se sockorna som fodret, d v s i princip kan man vada med kängorna om man tar av sig sockorna först, då finns det inget som suger åt sig vatten. Det borde alltså också fungera med fodrade kängor också om man kan ta ur fodret, och det kan man ju med endel modeller.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.