Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?!

Jag hade en Off shore tidigare. Och visst, den är vacker att titta på och lätt att packa (detta var tillräckliga skäl för mig att köpa en...).
Men att paddla den opackad (kajaken alltså...)är enligt min mening ingen höjdare. Den är väldigt rank och beter sig konstigt i sjön! Särskilt i sidsjö och med vågorna snett bakifrån. Då är den väldigt lurig. Jag hade svårt att koppla av. Och när man inte heller får stöd för knäna... Då räckte det inte med Termarestsits osv. Sekundärstabiliteten påstår många är mycket god - skitsnack, man skulle behöva ett centerbord att fälla ner..
På slätvatten går den bra och den är skapligt snabb. Men det var helt klart fel kajak för mig.

VKV:s paddlar däremot är mycket bra! Kan inte tänka mig bättre paddel än Vitudden i kolfiber.
 
Nu överdriver du Ebba! Offshoren är ju guld att paddla i sidsjö. Men man måste slappna av och lita på kajaken. Bra teknik underlättar ju också men det gäller ju oavsett kajakmodell. Det kanske är en vanesak också, den är ju annorlunda konstruerad än kajakerna med rötterna på Grönland.

Eftersom den är rundbottnad så är den lite rörlig runt mittläget men man känner snabbt att den styvnar (kajaken alltså) ju mer man lutar den.

En optimal långfärdskajak helt enkelt - lättdriven, sjösäker & lastdryg!

Stefan
 

Guest

Gäst
Kajak

Har du tittat på Artisan och Vivianne. Det är finska kajaker som är kvalitetskajaker och beter sig trevligt i vattnet. VKV har ju fler modeller t ex Lisa som är lite stabilare och numera säljs med lucka, enligt ryktet.

Otto
 

Guest

Gäst
Stabil VKV-kajak

Min fru är väldigt förtjust i VKV:s Lisa. Hon tycker att den är precis så stabil som hon vill att en kajak ska vara. Jag tror att den numera görs med lucka på däck också.

Otto
 
Ebba - har du fel på balanssinnet:)?

Att Offshoren skulle vara rank, bete sig konstigt och vara "lurig" i vissa lägen som Ebba skriver känner jag inte igen. Däremot kan den opackad kännas lite "vickig" för den som är ovan.
Sittställningen är ju utformad så att man kan sitta ihop med ben och knän för effektivare paddling (kolla in en tävlingskanotist) och blir det gungigt så är det bara att vinkla ut knäna under sittbrunnkanterna som är "vadderade" undertill.
Jag tycker att Seagull-kajakerna är de för ändamålet bästa och mest genomtänkta på marknaden!
Mvh
Jocke
 
Det är väl för väl att vi har olika smak när det gäller kajaker. Det skulle vara tråkigt att bara se blåstripade vita kajaker i skärgården! Eftersom det var någon som efterfrågade synpunkter om seagull så ville jag ta upp de negativa saker som jag upplevde med denna kajak. Jag anser mig vara en medelgod paddlare och har testat mängder av kajaker. Seagullen passade inte mig och jag saknar den inte ett smack!

Ett tips! Provpaddla den tom i lite sjö innan köp!
 
Instämmer

Jag gjorde misstaget att köpa Offshore eftersom den ansågs vara en av marknadens bästa kajaker. Och det är den säkert, om man har mycket packning och ska på långtur.

Men jag paddlar mest småturer, då var den vickig och kändes instabil så jag brukade stoppa i en massa ballast, vilket i längden blev ganska tjatigt.

Därför bytte jag till en gul, plastig Seayak - den är perfekt för mina behov.
 
Smaken liksom baken är annorlunda

Vad som är rätt för en är inte rätt för en annan.

Jag har också märkt att min Seagull Elite kan vara rätt rank - men bara när jag står upp i den :-D!
 
Allt är relativt..

Jag hade själv en Offshore i några år och gillade den väldigt mycket. Om det blir aktuellt med en havskajak igen så får det nog bli en sådan eller en Elite. Men jag förstår att man kan tycka att den är rank som olastad. Den har en tendens att vicka till ordentligt vid stora vågor snett bakifrån, särskilt vid svall från båtar. Men det är egentligen aldrig någon fara för kapsejsning.. nu när jag har ägnat mig åt motionskajaker i några år så inser man hur otroligt stadiga de flesta havskajaker egentligen är. De flesta långfärdspaddlare skulle nog tjäna på att testa lite rankare kajaktyper..

Förresten, är det någon som vet ifall man fortfarande kan beställa en Seagull med den klassiska träsitsen?
[Ändrat av mielo 2003-05-16 kl 12:12]
 
Ta en titt på SEDA GLIDER fra California, importøren for Skandinavia holder til i Stavanger.
Flott og meget rask kajakk, stor cockpit og rommelig under dekk.
Kjetil.
 
Ballast

Blir alltid så förvånad av diskussionen angående ballast i Offshore och Élite. Jag har alltid med ett fullt ombyte och en första förbandslåda. Som jag ser det är det definitivt ett minimum av utrustning som bör tas med, även på kortare turer. Detta lägger jag i fören. Kajken ligger då, i mitt tycke, mycket bra balanserad. En del verkar ha problem med att den ballast de lägger i packutrymmet skramlar runt. Den packsäck jag har (Sealline) verkar ligga kvar även om jag leker i vågor och stökigt hav. Säcken valde jag just därför att ytan inte är glatt och hittils har det fungerat bra. Att (enbart)lägga barlast bakom sittbrunnen är mindre bra eftersom sittbrunnen sitter något längre bak på dessa kajaker jämfört med många andra, därav "trim-behovet" med någon vikt i fören då kajaken inte lastas med annat än paddlaren.

Att vissa upplever kajken som instabil beror nog på att initialstabiliteten inte är alltför hög. Slutstabiliteten är däremot mycket bra. Det är fysiskt mätbara storheter så det är väl inget att orda om så mycket. Konsekvensen av stabilitetsegenskapen är däremot det väsentliga, d.v.s. hur man upplever kajaken i vattnet. Det är helt subjektivt och därmed är den personliga åsikten alltid rätt, för den individen. Det är m.a.o. indivudiellt. Det vissa upplever som negativt är positivt och kul för andra.

Detta är mina erfarenheter och inte något försök att anspela på att jag abbonerar på sanningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Henkes Vilka paddlingskläder används Paddling allmänt 5
Stuvarn Vilka kämpar! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilka fötter på torrdräkten? Paddling allmänt 8
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
martar Vilka verktyg/reservdelar tar ni med? Paddling allmänt 11
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
Mr Safe Vilka paddlar? Paddling allmänt 1
Nils-Åke Vilka sjökort/kartor Paddling allmänt 3
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
thureb Vad styr vilka kajaker som säljs mest? Paddling allmänt 22
ulf juhlin Vilka tvålar löddrar i saltvatten? Paddling allmänt 8
Kalle E I vilka situationer? Paddling allmänt 17
calypso63 Nordiska gamla trä kajaker...vilka var dom... Paddling allmänt 2
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.