Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?!

Funderar på att köpa en VKV off shore.
Det som jag vill har är bra lastutrymmen, stora luckor samt ett roder och inte någon skedda. Den ska också vara lättdriven och inte upplevas som rank.
Finns det något bättre alternativ än off shoren???!
 
Jag tycker att Offshoren väl uppfyller dina kriterier. Jag uppskattar särskilt de stora luckorna som gör att man kan ha packningen i relativt stora "klossar" vilket avsevärt underläggar i- och urlastning i allmänhet och vid regnväder i synnerhet.

Många, även jag, upplever offshoren som något rank i början och då särskilt om den är lätt lastad. Detta går över ganska snabbt.

Annars är ju icefloen en trevlig kajak, som väl kan fås med roder...?
 
Jag känner igen frågan...

Min fru ställer sig sama fråga. Hon vill ha en kajak med hyfsade stuvutrymmen, stora luckor, relativt stor sittbrunn (så att man kan kliva i) och roder. Det verkar inte finnas så många! Själv har jag en Måsen som väl uppfyller alla dessa krav, men av någon underlig anledning är hon inte så pigg på att köpa en likadan.

Svalbard kanske är ett alternativ, eller Trappers nya Dolphin. Att utrusta en skäddakajak med roder känns som en nödlösning. Dessutom stjäl skäddaboxen plats från packutrymmet.

Finns det andra modeller som uppfyller dessa krav??

Peter
 
Många kajaker kan fås med roder

Många kajaker som i "grundutförandet" har skädda kan ju idag fås med roder, så det borde ju finnas rätt många kajaker som uppfyller det kravet. Utemagasinet hade ju annars en *fet* översikt över kajaker i nummer 1 - 2000. Där finns det många att välja på... ;)
 
Rank är knappast ett stort problem

Jag valde Eliten som är ännu smalare än Off-shoren, trots att jag var nybörjare i våras.

Stabiliteten tyckte jag var jätteviktigt, så från början tänkte jag på en Ocean istället.

Varför blev det då Elite? Jo, lägg 10 kg i botten (tex vattensäck) så blir den genast stadigare. Vill du vara riktigt säker, som när det är is i vattnet, sätt på VKV stabilisatorer. Simsalabim, och du har en 20 cm (!) bredare kajak. Lyckas du välta då, har du gjort en bra insats.

Måsen-modellerna är också "slutstabila", dvs rörliga i början, men allt mer stabilare ju mer kajaken lutar.

Jag paddlade över till Åland sista veckan i juli. På återresan blåste det upp och vågorna var enligt SMHI ca 2 meter. Eliten kändes, utan stabilisatorer, helt trygg OAVSETT vilket håll vågorna kom ifrån.

Det är alltså lätt att få ranka Elite att bli stabil, men desto svårare att få en stabil och bred kajak smal när man vill ha den snabb och villig.

Jag tror inte att du kommer att önska dig en stabilare kajak än Off-shore om något år.
 
Jag bytte VKV mot Prijon!

Jag sålde min VKV eftersom jag tröttnat på att fylla den med stabiliserande ballast inför varenda dagstur och tröttnat på att ständigt ha panik för repor och skador.

Min nya polyetenkajak Kodiak Prijon tål det mesta, rymmer nästan lika mycket och är extremt stabil - även helt utan ballast!

Dessutom är den flera tusenlappar billigare.

/Björn

PS. Nej, jag är inte återförsäljare av Prijon;-)
 
Ballast är givetvis ingen långsiktig lösning

Trist att höra att du inte trivdes med Måsen utan ballast, men trevligt att du blev nöjd med Prijon.

Jag använder numera bara ballast när det är soligt väder. Då brukar nämligen flytvästen hamna i botten på kajaken!
 
VKV:s kajaker utstrålar kvalitet som få andra kajaker. Dessutom är de vackra att se på. Men de passade som sagt inte mina behov.

/Björn
 
Off Shore-alternativ

Ett alternativ till Off shoren kan vara Sibir Expedition från norska Cobolt kayaks, en trevlig farkost med stora lastluckor/utrymmen, ett hyggligt roder samt en skrovform som lyckas kombinera snabbhet, stabilitet och slutstyvhet rätt bra. Det som kan upplevas negativt är storleken och vikten. (En annorlunda utformad sittbrunn som manar till ett flitigt rollande...)

Kajakerna från Kayaksport, t ex Artisan Millenium och Artisan 2000 saknar roder, men är roderkompatibla, dock tveksam till om man får ut samma "styreffekt" som från ett "oríginalroder". Dessa kajaker är annars oerhört snabba, (båda har jämförts med VKV Elite vad gäller snabbhet), något initialranka men med några kilon i luckorna försvinner det snabbt. Kursstabila, och rätt behändiga trots deras längd. Mitt val.

Vänliga hälsningar Pontus Lundberg
 
Lettmann

Kolla också Lettmann ( http//www.lettmann.de ). Deras havskajaker (Arktic, Nordstern osv.) har stor lastutrymme, stora packluckor och (deras specialitet) ett jätte smart gjort utfällbart roder. Kvalitén är bra. Själv har jag havt både Arkticen och Nordsternen.
 
Stabilt alternativ til Offshore ?

Hei !

Jeg hadde i 5 år en VKV Seagull Elite som jeg syntes ble for rank dersom dagsformen ikke var helt 100%.
Brukte å legge i en vanntank på 12 liter i bakre skott, men i lengden blir man lei av å fylle på vann og dra på ekstra vekt. Elite er en rank kajakk med stor sekundær-stabilitet, føles derfor rank for mange,
men det skal likevelmye til å kantre ufrivillig i denne.
I vår byttet jeg til en VKV Seagull Offshore 2001 modell. For mitt behov er dette den optimale kajakk !
Jeg har allerede gjort flere turer i grov sjø der jeg i Eliten ville følt meg utrygg. I Offshore er det bare gøy ! Særlig takling av sidesjø & medsjø er mye bedre i Offshore. Surf-egenskapene er også betydelig bedre, båten går tørrere og reiser forskipet raskere.
Denne båten kommer jeg til å ha lenge. Kan anbefales !

Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Henkes Vilka paddlingskläder används Paddling allmänt 5
Stuvarn Vilka kämpar! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilka fötter på torrdräkten? Paddling allmänt 8
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
martar Vilka verktyg/reservdelar tar ni med? Paddling allmänt 11
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
Mr Safe Vilka paddlar? Paddling allmänt 1
Nils-Åke Vilka sjökort/kartor Paddling allmänt 3
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
thureb Vad styr vilka kajaker som säljs mest? Paddling allmänt 22
ulf juhlin Vilka tvålar löddrar i saltvatten? Paddling allmänt 8
Kalle E I vilka situationer? Paddling allmänt 17
calypso63 Nordiska gamla trä kajaker...vilka var dom... Paddling allmänt 2
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.