Vilka är topptillverkarna?

Undrar lite över vilka tillverkare som är aktuella att titta på när man ska inhandla kläder (främst jackor) om man vill ha toppkvalitet?
 
Arcteryx är en väg att köra på, äger två ställ (jacka/byxa) och finishen är oklanderlig. Marmot gillar jag skarpt också, har några nyare plagg och kvaliteten förefaller vara väldigt bra.
 
Klättermusen är grymma, bra miljötänk och mycket bra kläder. Ska man ha skit-tex så satsa på mammut och deras eiger-extreme.
 
Arcteryx och KM som redan nämnts i tråden är mycket bra kläder. Upplever Arctreyx som snäppet lättare och mer tajta i sin skärning rent allmänt.

Norröna, Patagonia, det finns många fler. Jag tror att du ska leta efter en jacka som passar din krppsbyggnad och ditt tänkta användningsområde snarare än att leta efter ett visst märke.

Om du har möjlighet ska du prova så många jackor som möjligt IRL.

//Per
 
Utöver de som nämnts gillar jag Bergans & Haglöfs, ett annat märke som gör riktigt sköna kläder är Houdini - nu vet jag inte om dom gör just jackor som du efterfrågar.
 
Kjus är ju dyrast - men jag har ingen koll på kvalitet. Dessutom är det väl skidkläder.

Annars gillar jag Norröna och Klättermusen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.