Vilka är topptillverkarna?

hmm mistänker att den serien har samma kvalitet som deras kläder hade för 20 år sedan, senaste åren har kvalitén varit usel vad jag har set och märkt, förra vintern hade jag en grundkurs vinteröverlevnad där 3 st hade nya fjällräven byxor samtliga hade spräckt grenarna på byxorna efter 2 dagar, jag har också spräckt grenen på 2 par byxor nu kan jag inte säga hur kvalitén har varit de 2 senaste åren då jag har undvikit märket, har inte bar haft problem med spräckta grenar utan knäförstätkningar som trillar av och andra sömmar som har gått sönder, De byxorna som är 8 år gamla är de som är fräschast. och de nyaste är de som ser mest slitna ut även fast de är de som har använts minst .
så något har de gjort med tyg och sömmar de senaste åren då även tyget spricker och får glödlopper vilket jag inte upplevde förut.

För det priset som number serien har så får man många byxor och jackor av andra märken, men jag hoppas att de har lyckats att göra kläder nu som håller för friluftsliv.

mitt fjällräven tält som är 8 år gammalt är mera slitet än mitt hillebergs tält som är 20 år gammalt och då har jag använt hillebergstältet bra mycke mera. hunden sprang in i en lina på fjällräven tältet och då lossnade linan med infästning fån tältet :0 hunden märkte inte ens att hon sprang in i linan så innan jag skulle sätta upp fjällräven som ett kvalitets märke så bör de bli bra mycke bättre över hela sortimentet inte bara göra en serie som ska vara av bra kvalitet

Äger en kajka, ett par vidda pro, en eco trail jacket samt ett abisko lightweight 3, och jag har slitit gott på dessa utan minsta anmärkning :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Jag köpte en Fjällräven Travel Blazer för tre veckor sedan för att ha som sommarjacka. Nu har i princip alla knappar lossnar. Bara att du dit dom själv men inget tecken på superkvalitet.

Skickat från mobilen
 
Jo självklart kan jag det, men beställde från England och det känns rätt mycket jobbigare att reklamera än att sy i knapparna ordentligt.

Skickat från mobilen
 
Paramo. Andas grymt mycket bättre än gtx och har bra ventilationsmöjligheter.

Dessa är dock funktionella plagg utan större modeambitioner så de funkar ju inte lika bra som imponanskläder på stan.

Deras Cascada-byxor verkar ha lidit av kvalitetsproblem på sistone, men jackorna har jag inte hört något negativt om. Tyvärr finns de inte att köpa i Sverige, men å andra sidan är de billigare än de andra märkena i denna tråden så då kan man ha råd att skicka tillbaka till england om de inte passar. De är lite små i storlek så om du är på gränsen ta en storlek större.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Houdini Fusion gear stället är det jag använt under denna vinter och verkligen tyckt att det är helt klockrent. Allt från topptursdagar till 10 dagars tur i Abisko och de har bara fortsatt leverera.
Samt riktigt schyst miljötänk har dem.

Sen Patagonia kan jag nog slå ett slag för. Gillar verkligen deras koncept, hur de marknadsför alltihop + att deras produkter är grymma.

Haglöfs huvor på jackorna är dock något som slår både Patagonia, Houdini och allt annat jag provat. Helt enkelt sjukt grymma huvor.
 
Länge sen jag var och läste tyvärr. Nu är det shoppingdags av skaljacka. Har tittat runt mycket men alla jag gillar är förra årets modeller vilket gör att min storlek inte finns :(

Har annars kikat på klättermusen Allgrön och mammut felsturm samt tierra rockette hood.

Jackan ska användas till vardags vid ruskväder men även vid vandringar. Jackor jag gillat som verkar slut är norröna folketing i blått och Bergsns glittertind i blått.

Tips och synpunkter?
 
Det finns en tråd här som säger att allgröns huva är konstruerad så den läcker in vatten. Pga det skulle jag tänka två gånger på den jackan.

Skickat från min Sony Tablet S via Tapatalk 2
 
De flesta tillverkare har ju olika kollektioner. En bred (ca 80-90%) för kleti å pleti att ha i stan och en eller två kollektioner framtagna tillsammans med sponsrade klättrare, skidåkare, seglare, etc. Så man ska inte stirra sig blind på märket.

Sen har vi användningsområdet också. Till vilken uppgift är jackan tänkt för? Nån här nämde exempelvis mammuts eiger kollektion som skit. Det är ju inte riktigt sant, den är utformad för att klättra eigers nordvägg på under 3 timmar och liknande speed climbing aktiviteter. Till detta är den synnerligen väl anpassad för.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.