Vildmark i Göteborgstrakten

Har precis flyttat till storstan (Göteborg) från den mörka härliga skogen i småland. Men nu behöver jag komma ut och röra på mig i den riktiga skogen inte den där alla andra är och joggar, cyklar och rastar sina hundar utan den tysta mörka skogen där man kan göra sig en brasa och lyssna på naturens ljud.
Någon som har några bra tips?
 
Riktig vildmark finns inte i Göteborgstrakten, men väl områden som har legat mer eller minder orörda en längre tid. Naturens ljud kan vara lite svåra att höra då de överröstas av ljudet från närmsta motorväg. Några tips:

Vättlefjäll i nordost är väl det som ligger längst ifrån stora vägar. Närmast Angered är det nog många hundrastare, men det går ju bra att gå längre ut. Vandringskarta finns bl.a. på Tidpunkten. Skogsområdet mellan Säveåns och Mölndalsåns dalgångar erbjuder nog också en del. I södra delen av Sandsjöbackareservatet kan man vara ganska ostörd, särskilt om man går utanför de markerade lederna.

Hälsningar
Harald
 
Vildmark i Gbg

Förslagsvis;
Finaste områden är nog Svartedalen eller Risveden (Gröna kartan: 7B NO Göteborg) enklast att ta sig dit med bil. Stort och "vilt"
Alternativt lite närmare stan, Vättlefjäll (Gröna kartan: 7B SO Göteborg). Dit kan man ta sig med buss och även spårvagn tror jag, men får gå en bit för att komma till ostörda områden.
Det finns även ett väldigt litet ment fint naturreservat längs RV40, tror det är andra avfarten efter Hindås och kan heta Brobacka naturreservat, inte så detaljerad info är jag rädd, kan kolla lite mer noga om det är av intresse
/F
 
Det beror ju lite på vad man söker, totalt orört, eller att det bara är lugnt just när man är ute.

Genom att välja dag, tidpunkt och stig rätt så kan man ju vara ganska ostörd även i tex Skatåsterrängen.
Storstadsbor är ju flockdjur, lördag 11.00 ska alla ut och promenera, tisdag 18.00 ska det tränas osv, så vid dessa tidpunkter är det ju ganska knökat överallt i närheten av stan.
Sedan tunnar ju mängden människor ut väldigt fort utanför märkta leder, eller när området inte är speciellt kallat för friluftsområde, naturreservat od.
Visst, de områden som är naturreservat kanske överlag har vackrare skog, men det finns mycket bra övrig skog med.

Och till slut några områden jag gillar.
S.Ö. Mölndal finns ett ganska stort område som det sällan är folk i, och väldigt lite stigar. Karta IK Herkules "Mölndal SO", eller gröna kartan.

Längs Bohusleden mellan Jonsered och Angereds kyrkby ser man sällan folk, så det är troligen ännu mindre en bit ut i skogen.

Samma längs vildmarksleden mellan Partille och Hindås.
 
Tjenare Johan!

Jag är mycket ute i skogen i göteborg med omnejd.

Jag slår gärna ett slag för Risveden och Svartedalen.
Mycket natursköna områden, inte lika populärt som Vättlefjäll och Delsjön. Det bästa är att ha bil och kunna köra dit, kepigt med bussar och sånt dig! speciellt om du skulle ha hundar med dig. Vandringskartor finns att köpa på BokAkademin i nordstan!

Ha det bra och trevligt Tur!
-Christian Löfstrand
 
Nästa steg under 2007, för min del, blir att utforska skogarna öster om Kållered och Lindome. Titta på denna karta och förstora bilden och undersök, både mycket orört och gott om stigar. Tror inte det finns så mycket störande moment i de trakterna, sällan omskrivna. Skulle vara Landvetterflyget som har sin bana i riktning över Lindome.
 
Jag skulle väl tro att skönaste naturområdena finns ute bland öarna. Inte varit där själv än trots att jag bott här i ett år, men jag ska dit till sommaren o traska runt o bo i tält, kanske tom. klättra lite på nån klippa nånstans.

Hur som helst, ja har hört att det ska finnas vrålsköna naturbitar där ute...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kallebalik Norra Mora Vildmark Naturområden 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.