Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vila rep efter fall?
- Trådstartare Keras2006
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
off topic.
Hade jag råkat fallia 20 meter, hade det repet fått villa resten av mitt liv, för jag skulle ALDRIG klättra upp på något högre än en låg pall hemma....
Hade jag råkat fallia 20 meter, hade det repet fått villa resten av mitt liv, för jag skulle ALDRIG klättra upp på något högre än en låg pall hemma....
Säkert minst lika länge som den som satt fast i repets ena ände..........
Rulla lugnt!
Jonas
Det beror ju på under vilka omständigheter som man faller. Vid klättring behöver man säkerligen en hel del vila........
Jag rullar ingenting med en inflammation i en tå. Skräcklemannen har sina offer!
//Gustav\\
off topic.
Det intressanta är väl ändå fallfaktorn? Att falla 20 m på slutet på en 70-metersled är väl inte särskilt dramatiskt, ur utrustningssynpunkt sett?
Eller menar du att det är sjäva fallet som skulle avskräcka dig från klättring?
Tror aldrig att jag läst nån specifik och trovärdig tidsangivelse. Skulle tro att det farliga är om man faller hårt, hänger ett tag i repet och sen direkt ger sig på att leda och falla igen.
Om repet bara hunnit var helt avlastat så kan jag tänka mig att det inte behöver vila i timmar.
Mitt på en repa är förstås även en kvart en komplikation, men annars skulle jag väl tro att om repet samlats ihop och legat stilla ett tag, så räcker det kanske med minuter.
(Hittade inget om detta på Beals websida.)
Om repet bara hunnit var helt avlastat så kan jag tänka mig att det inte behöver vila i timmar.
Mitt på en repa är förstås även en kvart en komplikation, men annars skulle jag väl tro att om repet samlats ihop och legat stilla ett tag, så räcker det kanske med minuter.
(Hittade inget om detta på Beals websida.)
På http://web.mytendon.com/en/download/Manual_horolezeckych_a_pracovnich_lan.pdf står:
"Every time a rope breaks a fall and absorbs an impact, the rope has been subjected
to a shock from which it should be allowed to recover for as long as possible. The
harder the fall, the longer the relaxation period should be (up to several weeks)."
Men flera veckor lär ju gälla brutala fall, inte fallfaktor 0,5.
Om repet är tillräckligt långt så man man ju byta ände och klättra på andra halvan. Men det var ju strikt talat inte vad Gustav frågade om
"Every time a rope breaks a fall and absorbs an impact, the rope has been subjected
to a shock from which it should be allowed to recover for as long as possible. The
harder the fall, the longer the relaxation period should be (up to several weeks)."
Om repet är tillräckligt långt så man man ju byta ände och klättra på andra halvan. Men det var ju strikt talat inte vad Gustav frågade om
På http://web.mytendon.com/en/download/Manual_horolezeckych_a_pracovnich_lan.pdf står:
Om repet är tillräckligt långt så man man ju byta ände och klättra på andra halvan. Men det var ju strikt talat inte vad Gustav frågade om![]()
Tack för svaret!
Då vet man att det krävs ganska lång tid i alla fall.
Nä, jag kommer inte byta ände på repet........
//Gustav\\
Som sagt beror det ju på situationen.
Först en reflektion; ett fall med faktor 0,5 är inte (i sammanhanget) så kraftigt att det skulle medföra allvarliga skador på ett nytt/modernt rep.
Har man tid och möjlighet att låta repet vila lite så gör man väl det, har man inte tid/möjlighet så får det gå ändå.
Mina egna erfarenheter när det gäller längre förstemansfall är ganska begränsade, dock har jag gjort så pass många att jag tycker att jag kan uttala mig här.
Jag har ALDRIG känt att mitt rep skulle behöva vila efter ett fall, för övrigt så har jag heller inte haft möjlighet till det eftersom fallen skett som försteman på stora bergväggar.
Mitt senaste något sånär "långa" fall var förra sommaren under en speedklättring av The Nose på El Cap, klättrade fort - runout förstås - föll och gjorde en flygtur på ca trettio meter, hängde nån minut och samlade mig själv för att sedan fortsätta klättra (utan en tanke på att låta repet vila)...
Har även gjort ett par faktor 2 direkt i standen utan att låta repet vila - har funkat det med...
Don't worry - be happy!
peace
Först en reflektion; ett fall med faktor 0,5 är inte (i sammanhanget) så kraftigt att det skulle medföra allvarliga skador på ett nytt/modernt rep.
Har man tid och möjlighet att låta repet vila lite så gör man väl det, har man inte tid/möjlighet så får det gå ändå.
Mina egna erfarenheter när det gäller längre förstemansfall är ganska begränsade, dock har jag gjort så pass många att jag tycker att jag kan uttala mig här.
Jag har ALDRIG känt att mitt rep skulle behöva vila efter ett fall, för övrigt så har jag heller inte haft möjlighet till det eftersom fallen skett som försteman på stora bergväggar.
Mitt senaste något sånär "långa" fall var förra sommaren under en speedklättring av The Nose på El Cap, klättrade fort - runout förstås - föll och gjorde en flygtur på ca trettio meter, hängde nån minut och samlade mig själv för att sedan fortsätta klättra (utan en tanke på att låta repet vila)...
Har även gjort ett par faktor 2 direkt i standen utan att låta repet vila - har funkat det med...
Don't worry - be happy!
peace
Don't worry - be happy!
peace
Har du gjort några faktor 2-fall och fallit igen, precis efteråt? Nästa fall kanske skulle slita av repet. :/
Jag håller dock med, don't worry be happy
Har ingen erfarenhet av klätterrep men pluggar till materialingenjör.
Ser ingen anledning till att repet skulle behöva vila alls, så fort det lastats av bör det ha gått tillbaka så mycket det är möjligt. Det är ju inte en levande organism som kan "bygga om" sig.
//Erik
Ser ingen anledning till att repet skulle behöva vila alls, så fort det lastats av bör det ha gått tillbaka så mycket det är möjligt. Det är ju inte en levande organism som kan "bygga om" sig.
//Erik
Liknande trådar
- Svar
- 17
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 30
- Visningar
- 5 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips