Själv så föredrar jag att cykla med spd. Spd skor funkar även utmärkt att gå kortare sträckor med.
Spd-sl däremot är direkt olämpliga att gå i...
Spd-sl däremot är direkt olämpliga att gå i...
Har svårt för att förstå hur det skulle kunna vara skadligt att använda muskler som används i ett vanligt löpsteg.
Du gör det för enkelt för dig. Det här är inte så idealiserat som en liten vagn på ett friktionsfritt plan... Prova själv att växla ner på den allra lägsta växeln och cykla till jobbet, du kommer inte alls att göra av med lika lite energi som du hade gjort vid ett mer lämpligt växelval.Har man X energi så kommer man Y långt. Cyklar man snabbare och gör av med energin fortare så kommer man endå inte längre. Ungefär som att jämföra att cykla på två olika växlar, på ena behöver du trampa mkt färre varv men mkt hårdare = totalt sett samma mängd förbrukad energi
Slutsats: Att sitta fast i pedalerna kan med rätt teknik* och vana göra att du kan cykla snabbare och göra av med mer energi på kortare tid. De är alltså bara bättre om syftet är att cykla snabbt på kort tid. + att det att döma av tråden är en smaksak, vissa gillar det och andra inte. Finns inget rätt eller fel, sämre eller bättre. Bara att prova, tänk på att vara försiktig så du inte skadar dig som en del här i tråden gjort pga fastsittande i pedalerna..
Jag har fortfarande inte lyckats hitta den där länken, vänligen klistra in den igen(*i länken som finns här i tråden om "myten om fastsittande pedaler" framgår att den teknik som är effektiv vid fastsittande pedaler är hälsoskadlig samt att bäst effekt faktiskt går att uppnå med "traditionell" tramp-teknik.)
Vanliga skor/sandaler etc. funkar prima om man ska cykla normalt på långfärd!
Människor har i tiotusentals år gått barfota, det fungerar följaktligen också utmärkt och är jämförbart med att cykla i vanliga skor/sandaler
Har SPD på min MTB och älskar det, men skulle inte dra genom Afrika med dessa exempelvis.
Jag har fortfarande inte lyckats hitta den där länken, vänligen klistra in den igen.