Vikt på packningen - Omröstning

Ange packningens grundvikt, dvs utan förbrukningsvaror som mat och bränsle

• Under 2,3 kg - Super ultralätt

Röster: 1 0.8%
  • Mellan 2,3 kg och 5,5 kg - Ultralätt

Röster: 8 6.5%
  • Mellan 5,5 kg oc 9 kg - Lättvikt

Röster: 40 32.5%
  • Mellan 9 kg och 14 kg - Traditionell

Röster: 46 37.4%
  • Över 14 kg - Tyngre

Röster: 28 22.8%

• Totala väljare
    123
Kryssa i vikten på din grundpackning för tältvandring i fjällen. Har du olika beroende på längd, räkna på en vecka...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Lätt

Undertecknad hamnar på "lättvikt" när det gäller packningen vill säga:)

Känner mig därför hyfsat uppdaterad när det gäller utrustningen.

LarsÖ

Sommar eller vinter?
Racket väger ju ganska olika beroende på om det är sommar eller vinterklättring, men även vad det är för turer man ska göra.
Jag brukar i och för sig reglera med kamerautrustningen så att själva ryggsäcken håller sig under 40 kg.

Har aldrig vägt utan mat och kök men jag hamnar nog i kategorin tyngre. Men de är jag sällan utan fiskegrejer eller vapen för ripjakt.

9-14 kg, men då har jag en stor ryggsäck och ett tremannatält för jag vandrar med mina barn. Får in fiskeutrustning i den vikten också om jag vill.

För "vanlig" ensamvandring med fullvärdigt fjälltält och dito kök hamnar jag på 4,5 kg, dvs i övre delen av det "ultralätta" intervallet. Skal/regnstället är medräknat eftersom jag sällan har det på; alla övriga kläder+ kängor (som då finns på kroppen) går på ca 2,3 kg.
Men oftast handlar det varken om sommar eller fjäll, och skall stegjärn, isyxa, hjälm, sele, rep etc medräknas, blir det ju betydligt tyngre.

"Regler"

Nu sitter jag åter vid en dator och kan skriva lite mer.

De regler jag hade tänkt mig var följande:

Ryggsäcken packad med alla prylar - exklusive mat, vatten och bränsle. Du räknar inte heller med extraprylar som stavar, glasögon, kamera, kikare etc och det du har på kroppen. Barmark i svenska fjällen, så det innebär väl de varmare tre säsongerna.

Om ni som jag har flera grundkit, ta det som ni använder mest, räknar med när ni drar på tur...

/Ingvar

Nu sitter jag åter vid en dator och kan skriva lite mer.

De regler jag hade tänkt mig var följande:

Ryggsäcken packad med alla prylar - exklusive mat, vatten och bränsle. Du räknar inte heller med extraprylar som stavar, glasögon, kamera, kikare etc och det du har på kroppen. Barmark i svenska fjällen, så det innebär väl de varmare tre säsongerna.

Om ni som jag har flera grundkit, ta det som ni använder mest, räknar med när ni drar på tur...

/Ingvar

Betänk att du har nu 41 st felaktiga svar pga din otydlighet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips